هاآرتص: یکپارچگی میادین در حال انتقال از عرصه نظامی به دیپلماتیک است

هاآرتص

یک رسانه عبری با اشاره به انتقال یکپارچگی میدان‌ها از عرصه نظامی به دیپلماتیک نوشت، معادله بازدارندگی متقابل آن است که به شکل مستمر مرزها و دامنه درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل را تعیین کند.

 

هداپرس:«تسفی برئل» تحلیلگر مسائل منطقه روز چهارشنبه در مقاله‌ای با اشاره به این سخن «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش که گفت، «جبهه لبنان در گروی غزه است»، نوشت یکپارچگی میدان‌ها میان غزه و لبنان در حال انتقال از عرصه نظامی همزمان بر این نکته تاکید دارد که معادله بازدارندگی میان آن و اسرائیل، متکی بر تحولات جاری در نوار غزه است.

بر این اساس، ارتباط تحولات غزه با لبنان همان‌گونه که سید حسن نصرالله تاکید می‌کند، یکپارچگی میدان‌ها را که هدف از آن ایجاد جبهه‌ای چند میدانی در حمایت از مقاومت فلسطین است، از عرصه نظامی به عرصه دیپلماتیک منتقل می‌کند.

این تحلیلگر روزنامه هاآرتص در مقاله خود به مخالفت حزب‌الله با عقب‌نشینی نیروهایش از مرزها با فلسطین اشغالی به عنوان بخشی از قرارداد تبادل میان مقاومت فلسطین و رژیم اشغالگر حتی در صورت دستیابی به آتش‌بس، اشاره کرد.

برئل در ادامه این گزارش آورد، اینکه شهرک‌های اسرائیلی خارج از تیرراس موشک‌های ضدزره حزب‌الله باقی بمانند، خطر ده‌ها هزار موشک میان برد و دور بردی که مقاومت اسلامی لبنان در اختیار دارد، خنثی نمی‌کند.

او همچنین در مقاله خود تاکید کرد، معادله بازدارندگی متقابل همان است که به شکل مستمر مرزها و دامنه درگیری میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر را دستکم از طرف لبنان تعیین خواهد کرد و این همان چیزی است که سید حسن نصرالله سعی دارد بدون عقب‌نشینی تا آن سوی رودخانه «لیتانی» که اسرائیل خواستار آن است، به آن دست یابد.

در این گزارش آمده است، کمتر از یک هفته از زمانی که فرانسه پیشنهاد خود برای آتش‌بس در مرزهای جنوبی لبنان را ارائه کرده، می‌گذرد اما  نه دولت لبنان و نه اسرائیل هیچ کدام پاسخ خود را ارائه نکردند.

هاآرتص در ادامه به نقل از خبرگزاری رویترز تاکید کرد که نصرالله در سخنرانی روز گذشته خود با تاکید بر اینکه «آتش‌بس در مرزهای فلسطین اشغالی در گروی آتش‌بس در غزه است» پاسخ خود را داد.

این روزنامه عبری همچنین نوشت، اظهارات نصرالله نشان می‌دهد هرگونه طرح سیاسی برای متوقف‌کردن درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله بر اساس رویکرد فرانسه و آمریکا در گروی نتایج مذاکرات جاری در قاهره میان روسای دستگاه‌های اطلاعات آمریکا، مصر و طرف اسرائیلی با حضور نخست‌وزیر قطر است.

هاآرتص در همین رابطه نوشت، روشن نیست پیشنهاد فرانسه تا چه اندازه بیانگر نظرات تمامی اعضای گروه پنج عضوی است که تاکنون اظهارنظری نداشته‌اند.

در این چارچوب، هاآرتص به تنش‌های داخلی در گروه میان فرانسه که خود را حامی لبنان می‌داند اما نفوذی در اسرائیل و آمریکا ندارد که بتواند عملکرد اسرائیل را تضمین کند و از سوی دیگر عربستان که کلید بازسازی را در دست داشته و با تهران و واشنگتن هماهنگ است، اشاره کرد و نوشت، آمریکا همزمان برای پیشبرد خواسته‌های اسرائیل و مهار گسترش میدان‌ها تلاش می‌کند.

این روزنامه اسرائیلی در پایان نیز نوشت «در مقابل، این تنش‌ها تعیین موضعی توافق شده در درون گروهی شامل آمریکا،‌ فرانسه، قطر، عربستان و مصر را دشوار می‌کند».

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11766

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: