گسترش موج اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های کانادا

دانشگاه‌های کانادا

با تداوم موج گسترش اعتراضات ضدصهیونیستی به دانشگاه‌های کشورهای غربی، دانشجویان معترض در دانشگاه «مک‌گیل» واقع در مونترال کانادا نیز با برپایی چادر در محوطه این دانشگاه یک کمپ اعتراضی که «نامحدود» خواندند، تشکیل دادند.

 

هداپرس:اعتراضات دانشجویی در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی که از دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک آغاز شد با وجود مواجهه با سرکوب از سوی مقام‌های آمریکا ابتدا به دیگر دانشگاه‌های این کشور شامل ییل، نیویورک، هاروارد، تگزاس و کالیفرنیای جنوبی سرایت یافته و در ادامه موج اعتراضات به دانشگاه‌های سایر کشورهای غربی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا و استرالیا رسیده است.

شبکه «سی.بی.سی» کانادا گزارش کرد دانشجویان معترض در دانشگاه مک‌گیل در مرکز شهر مونترال کانادا پس از پیوستن به این موج با برپایی چادر در محوطه دانشگاه یک کمپ اعتراضی «نامحدود» را برای اعلام همبستگی با آرمان فلسطین تشکیل دادند.

بر اساس گزارش این شبکه، سازماندهندگان این کمپ عصر شنبه با بلندگو از دانشجویان خواستند به اقامت شبانه در این کمپ بپیوندند.

«زینب علی» یکی از دانشجوهای سازمان‌دهنده جنبش اعتراضی حامی فلسطین در دانشگاه مک‌گیل در بیانیه‌ای برای شبکه «سی.بی.سی نیوز» اظهار کرد: «معترضان از دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا مطالبه دارند که هیچ گونه سرمایه‌گذاری در ارتباط با دولت صهیونیستی انجام نداده و ارتباطاتشان را با نهادهای آکادمیک صهیونیستی قطع کنند.»

او در ادامه این بیانیه به داده‌هایی که حدود ۱۰ روز پیش از سوی دو جنبش شامل «اعتصاب غذای مک‌گیل برای فلسطین» و جنبش «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» منتشر شد اشاره کرد. بر اساس این داده‌ها، دانشگاه مک‌گیل در ۵۰ شرکت سرمایه‌گذاری کرده که به گفته سازماندهندگان این جنبش‌ها «در حفظ رژیم آپارتایدی اسرائیل همدست هستند.»

شاخه «جنبش جوانان فلسطینی» در شهر مونترال کانادا در پستی در رسانه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرد کمپ اعتراضی تشکیل شده در محوطه دانشگاه مک‌گیل برای مدت «نامحدود» برپا خواهد بود و معترضان به دانشگاه‌ها اجازه نخواهند داد «در نسل‌کشی همدست شوند.»

یک جنبش دیگر تحت عنوان «همبستگی برای حقوق انسانی زنان و مردان فلسطین» نیز از کارکنان و دانشجویان دانشگاه کبک در مونترال در پستی در فیسبوک خواست به این اعتراضات بپیوندند.

اعتراضات علاوه بر آمریکا در سراسر جهان نیز شدت گرفته از جمله در برلین، فعالان در مقابل پارلمان اردو زدند و از دولت خواستند تا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند. در دانشگاه «سیانس پو» در پاریس معترضان پردیس مرکزی را مسدود کردند.

در سوئد، یک راهپیمایی حمایتی از فلسطین برگزار شد و مردم در آن شعار «فلسطین آزاد است» و «اسرائیل را تحریم کنید» سر دادند.

در لندن نیز حامیات فلسطین تجمع کردند.

یکی از معترضان گفت: « مردم اینجا در میدان پارلمان، درست مقابل مجلس، در جدیدترین تظاهرات بسیار بزرگ در قلب لندن تجمع کردند.»

«بن جمال»، مدیر کارزار همبستگی فلسطین و سازمان دهنده این راهپیمایی در لندن نیز گفت، در این راهپیمایی صدها نفر حضور داشتند.

وی ادامه داد: دومین پیام ما به سیاستگذاری انگلیس است تا به تبانی خود با نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین پایان دهد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=15489

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: