استرالیایی‌ها و اروپایی هم به جرگه اعتراضات حمایتی از فلسطین ملحق شدند

اعتراضات

هم زمان با تشدید اعتراضات حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های سراسر آمریکا، این اعتراضات به اروپا و استرالیا نیز کشانده شده است.

 

هداپرس:در دومین هفته اعتراضات دانشجویی با هدف آتش بس در جنگ غزه، هزاران دانشجو از دانشگاه‌های خود خواسته‌اند تا روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کنند.

به نقل از شبکه خبری الجزیره، برخی از دانشگاه‌ها نیز مجبور شدند در پی تشدید اعتراضات حمایتی از فلسطین مراسم فارغ التحصیلی خود را لغو کنند و پردیس‌ها و ساختمان های دیگر دانشگاه‌ها هم توسط دانشجویان اشغال شده است.

یکی از جدیدترین دانشگاه‌ها که به جرگه این اعتراضات ملحق شده دانشگاه «سیتی» نیویورک است که در آن، صدها دانشجو در پردیس‌های دانشگاه چادر زده و بنرهایی در دست داشتند که رویشان عبارت «دیگر در آپارتاید سرمایه گذاری نکنید!» نوشته شده بود.

«گبی اوسی»، یکی از دانشجویان برگزار کننده این اعتراض گفت، این تجمع با حضور جوانان حامی فلسطین در آمریکا خیلی زیباست.

وی ادامه داد: «جوانان واقعا اینجا هستند تا خواسته خود را بگویند و از دانشگاه‌ها بخواهند تا مسئولیت روابط خود با استعمار اسرائیل را برعهده بگیرند.»

در سراسر آمریکا روسای دانشگاه‌ها در مواجهه با این حجم از اعتراضات خسته و درمانده شده‌اند. پلیس به صورت خشونت باری با معترضان رو در رو شده و تصاویر و فیلم‌ها از ایالت‌های مختلف نشان می‌دهد که صدها دانشجو و حتی اعضای هیات علمی با زور و خشونت هدف پلیس قرار گرفته‌اند.

روز شنبه پلیس ضد شورش وارد پردیس «دانشگاه شمال شرقی» در بوستون شد و ده‌ها دانشجو را هدف ضرب و شتم قرار داد.

این دانشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد، این اعتراضات که دو روز قبل آغاز شده توسط برگزار کنندگانی بسیار متخصص برنامه ریزی شده است که جزئی از دانشجویان نیستند.

در دانشگاه کلمبیا بیش از ۱۰۰ فعال حامی فلسطین توسط افسران مسلح پلیس دستگیر شدند.

اعتراضات علاوه بر آمریکا در سراسر جهان نیز شدت گرفته و در برلین، فعالان در مقابل پارلمان اردو زدند و از دولت خواستند تا ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کند. در دانشگاه «ساینس پو» در پاریس معترضان پردیس مرکزی را مسدود کردند.

در سوئد، یک راهپیمایی حمایتی از فلسطین برگزار شد و مردم در آن شعار «فلسطین آزاد است» و «اسرائیل را تحریم کنید» سر دادند.

در لندن نیز حامیات فلسطین تجمع کردند.

یکی از معترضان گفت: « مردم اینجا در میدان پارلمان، درست مقابل مجلس، در جدیدترین تظاهرات بسیار بزرگ در قلب لندن تجمع کردند.»

«بن جمال»، مدیر کارزار همبستگی فلسطین و سازمان دهنده این راهپیمایی در لندن نیز گفت، در این راهپیمایی صدها نفر حضور داشتند.

وی ادامه داد، دومین پیام ما به سیاستگذاری انگلیس است تا به تبانی خود با نسل کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین پایان دهد.

در این میان، «رینا شاه» استراتژیست سیاسی مستقر در واشنگتن و از معاون‌های ارشد سابق کنگره گفت، اعتراضات حمایتی از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا نشان دهنده این است که دموکراسی عمل می‌کند؛ منظره‌ای خوشایند در سال انتخابات که با نگرانی از بی تفاوتی رای دهندگان که عمدتا به دلیل جنگ اسرائیل در غزه مشخص شده است.

وی ادامه داد: «این دانشجویان به دلیل نگرانی از نقش آمریکا در حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعتراض کرده‌اند. از یک طرف ما به اسرائیل سلاح می‌دهیم تا در جنگ غزه استفاده کند و از طرف دیگر، به غزه کمک بشردوستانه می‌فرستیم. این همان دورویی و تزویر است که دانشجویان را به اعتراض کشانده است.»

روزنامه سنت لوئیس پست دیسپچ نیز از بازداشت ده‌ها نفر در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، میسوری گزارش داد، در حالی که دانشجویان معترض به جنگ اسرائیل در غزه سعی در برپایی چادر داشتند.

وبسایت این روزنامه همچنین نوشت، تعداد دقیق افراد دستگیر شده بلافاصله مشخص نیست، اما کاندیدای ریاست جمهوری از حزب سبز«جیل استاین» در میان بازداشتی هاست.

بخش میسوری شورای روابط آمریکایی-اسلامی «پاسخ سنگین به یک اعتراض مسالمت آمیز» را محکوم کرد و گفت که دانشجویان باید اجازه داشته باشند از حقوق خود استفاده کنند و با نسل کشی، پاکسازی قومی و نژادی اسرائیل و گرسنگی اجباری در غزه مخالفت کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=15467

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: