نامه اعتراضی عراق به شورای امنیت درباره حملات آمریکا در داخل خاک این کشور

شورای امنیت

نماینده عراق در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت به حمله نیروهای آمریکایی به اهدافی در داخل خاک عراق اعتراض کرد.

هداپرس:عباس کاظم عبید، نماینده عراق در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت به حمله نیروهای آمریکایی به اهدافی در داخل خاک عراق اعتراض کرد.متن نامه نماینده عراق به شرح زیر است:

بنا به دستور دولتم، می‌خواهم به اطلاع شما برسانم که در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳، یک پهپاد نیروهای ایالات متحده حملاتی به اهدافی در داخل خاک عراق در مناطق ابوغریب و جرف النصر در غرب و جنوب غربی بغداد انجام شد. در این حملات تعدادی کشته و تعدادی زخمی شدند.

در این رابطه می خواهم موارد زیر را بیان کنم:

۱.دولت جمهوری عراق تاکید می کند که این حمله تشدید خطرناک و غیرقابل قبول و نقض حاکمیت جمهوری عراق است که امنیت عراق و منطقه را تضعیف می کند  و روابط دوجانبه را خدشه دار می نماید.

۲. هر بهانه ای مبنی بر اینکه این حمله برای حفظ امنیت و امنیت نیروهای آمریکایی در عراق بوده، مبنای قانونی دقیقی ندارد. نیروهای ائتلاف بین المللی، از جمله نیروهای ایالات متحده، بنا به درخواست دولت جمهوری عراق برای ارائه پشتیبانی، مشاوره، آموزش و توانبخشی به نیروهای مسلح عراق در خاک جمهوری عراق حضور دارند.

۳. روابط راهبردی جمهوری عراق و ایالات متحده آمریکا در چارچوب توافقنامه راهبردی بین دو کشور است. همکاری نظامی در چارچوب ائتلاف بین المللی برای مقابله با گروه های تروریستی داعش انجام می شود. اقدامات نظامی انجام شده در خاک عراق باید با مشورت و هماهنگی بین دو کشور انجام شود.

۴.طراحی و اجرای سیاست های دولتی، حفظ نظم و ثبات، و پاسخگویی در قبال هر اقدامی که خارج از چارچوب قانونی رخ می دهد، منحصراً از وظایف دولت عراق است که متعهد به اتخاذ تدابیری برای پاسخگویی مرتکبان چنین اعمالی است. دولت جمهوری عراق هرگونه حمله ای را که حاکمیت عراق و مقررات حقوق بین الملل را نقض کند، محکوم می کند. این کشور تعهد کامل خود را به اصول مندرج در قانون اساسی جمهوری عراق در سال ۲۰۰۵، از جمله اینکه عراق نباید عرصه ای برای تسویه حساب باشد، تأیید می کند. آنچه عراق می خواهد، ایجاد و تقویت روابط بین المللی بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها است.

منبع:تسنیم

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10815

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: