گذر بانوان گذری به روزگار «همایون خرم» و «جواد معروفی»

بانوان گذری

در کنسرت گروه «ماهنی»، بانوان گذری داشتند به سال‌های دور؛ شاید پنج یا شش دهه گذشته که هنرمندان بزرگی مانند «همایون خرم» و «جواد معروفی» از هنرمندان شناس جامعه بودند و روزگار مردم با پخش آثار آنها از رادیو می‌گذشت.

 

هداپرس:گروه موسیقی «ماهنی» در سومین روز از سی‌ونهمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت روی صحنه رفت.

در این کنسرت، کوارتت «ماهنی» که اعضای آن شامل مارال غفاری (پیانو)، تارا موسویان (کوبه‌ای)، گل‌سمن محمدیان (قانون) و ماریا غفاری (خواننده) بود به اجرای موسیقی پرداختند.

در این کنسرت که مختص به بانوان بود، شاهد تجربه‌ای به دور از هیاهو بودیم و هنرمندان روی صحنه آثاری قدیمی را که فضای نسبتا ملایمی داشتند، اجرا کردند.

در این کنسرت آثاری اجرا شدند که براساس گفته‌های مخاطبان بجز دو سه اثر، چندان برایشان آشنا نبود و به همین جهت خیلی پیش نیامد که مخاطبان بتوانند قطعه‌ای را همخوانی کنند اما با این حال به دلیل اینکه این آثار متعلق به هنرمندان سرشناس موسیقی ایران بودند، فضایی که در کنسرت ایجاد شد خالی از لطف نبود.

البته مارال غفاری (سرپرست این گروه)، طی گفت‌وگویی با خبرنگار موسیقی ایسنا درباره علت انتخاب این رپرتوار گفت: «تمایل ما این است که نسل جدید با موسیقی و گنجینه موسیقی ایرانی از آهنگسازان به نام ایرانی آشنا شود و به همین جهت این رپرتوار را انتخاب کردیم. درحقیقت سعی کردیم که آهنگ‌ها هم مقداری مردمی‌ باشند و در عین حال  از آثار بزرگان موسیقی کشور باشند.»

او همچنین درباره تنظیم این آثار نظر به اینکه گروه «ماهنی» یک کوارتت موسیقی (گروه موسیقی چهار نفره) است، گفت: «باتوجه به اینکه گروه ما یک کوارتت است و ارکستر بزرگ نیست، تنظیم ما برای کارها نسبت به تنظیم اصل خود قطعات متفاوت است. البته که تنظیم خیلی متفاوتی برای آثار نداشتیم و سعی کردیم به ماهیت آثار خدشه‌ای وارد نشود و از کیفیت اصلی خود خارج نشوند.»

در این کنسرت آثاری مانند «نیمه شبان»، «صبح بهاری»، «بلبل شیدا»، «نیش و نوش»، «امید زندگانی»، «زلف خود»، «حدیث آشنایی»، «شهزاده رویا» و «دوراهی و نازنین» اجرا شد که در این میان خواننده و نوازنده پیانو که خواهر بودند قطعه «طرح زلفات» را به مادرشان تقدیم کردند.

قطعاتی که در این کنسرت اجرا شد از آهنگسازانی مانند همایون خرم، حسن یوسف زمانی، انوشیروان روحانی و جواد معروفی بودند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11731

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: