قیمت تضمینی گندم در ایران ۳ برابر گندم روسیه

گندم

قیمت خرید تضمینی گندم در لایحه اصلاحی بودجه سال آینده ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد، رقمی که به گفته فعالان این بخش حدود ۳ برابر قیمت یک کیلو گندم روسی است.

 

هداپرس: روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان گندم در جهان محسوب‌ می‌شود که با توجه به این امتیاز توانسته قیمت جهانی گندم را براساس میزان عرضه تعیین کند. این کشور پس از جنگ اوکراین و به منظور کنترل بازار جهانی گندم اقدام به تعیین عوارض هفتگی برای صادرات گندم کرد و با این شرایط شاهد اثرگذاری این کشور در بازار جهانی گندم بوده‌ایم. کاوه زرگران با اشاره به کلیات لایحه بودجه سال آینده کشور گفت: در لایحه بودجه سال آینده قیمت گندم برای خرید تضمینی ۱۹هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. رقمی پیشنهادی از  سوی سیاستگذاران در حالی است که هم‌اکنون گندم باکیفیت در کشور روسیه از کشاورز ۱۲ هزار روبل برای هر تن خریداری می‌شود، که با این شرایط قیمت یک کیلوگرم گندم روسی با کیفیت در محل تولید معادل ۶هزار و  ۷۰۰تومان یک سوم قیمت گندم ایرانی است.

به گقته زرگران، در بند ث تبصره ۸  اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۳ آمده است که خرید تضمینی گندم توسط شرکت مباشر دولتی در سال آینده صرفا در سقف مصارف یارانه‌ای نان صورت می‌گیرد که اتفاق خوبی است به شرطی که برای این خرید قیمت واقعی در نظر گرفته شود. اما این نکته را باید در نظر گرفت که در نظر گرفتن قیمت ۱۹ هزار و ۷۰۰ تومانی  برای خرید گندم تضمینی انتقاد کرد و گفت:قیمت یک کیلو گندم روسی در محل تولید معادل ۶هزار و ۷۰۰تومان است.

او با اشاره به قیمت‌ گندم در بازارهای جهانی افزود:  با توجه به قیمت جهانی گندم در صورتی که دولت بخواهد بنا بر هر سیاستی پول بیشتری به کشاورز پرداخت کند بهتر است مابه‌التفاوت مبلغ را تحت عنوان یارانه کشت به گندمکار بدهد و قیمت گندم را مطابق قیمت واقعی بین‌المللی تنظیم کند.

رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران ادامه داد: خرید گندم با قیمت ۱۹۵۰۰ هزار تومان در هر کیلو معادل ۳۹۰ دلار در هر تن  است؛ در حالی که آرد تولیدی روسیه امروز با قیمتی کمتر از ۳۰۰ دلار به عراق صادر می شود.

 زرگران با اشاره به بار سنگین مالی ۱۵۶ هزار میلیارد تومانی دولت در سال زراعی گذشته برای خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هراز تن گندم از کشاورزان عنوان کرد: تعیین قیمت ۱۹هزار و ۵۰۰ تومانی بی‌توجهی به واقعیت‌های بازار است و فشار زیادی به دولت وارد خواهد کرد. در نهایت دولت بهتر است گندم با قیمت واقعی خریداری کند و اگر می‌خواهد از کشاورز برای تولید این محصول استراتژیک حمایت کند، جداگانه و به‌صورت مشوق به کشاورز پرداختی داشته باشد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10236

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: