بزرگترین تامین‌کننده گاز اروپا نگران حمله روسیه شد

گاز

مدیر یکی از آژانس‌های مسئول تامین امنیت تاسیسات انرژی نروژ، نسبت به ریسک حملات روسیه به این تاسیسات هشدار داد.

 

هداپرس:نروژ در سال ۲۰۲۲ در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو، از روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپا، سبقت گرفت.

لارس کریستین آمودت، رئیس سازمان امنیت ملی در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: من نگران وابستگی هستم و شکی نیست که اروپا، بیشتر به گاز نروژ وابسته شده است.

وی که پس از ارائه ارزیابی‌های سالانه تهدیدات توسط سه سازمان اطلاعاتی نروژ صحبت می‌کرد، گفت: به محض اینکه وابستگی افزایش پیدا کند، تهدید و ریسک‌های ناشی از آن هم افزایش می‌یابد.

سازمان امنیت ملی نروژ اعلام کرد اگر درگیری‌ها در خاورمیانه بازار نفت را مختل کند، وابستگی اروپا به نفت و گاز نروژ ممکن است بیشتر شود.

سرویس اطلاعات نظامی نروژ (E-service) در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد تاسیسات نفت و گاز نروژ ممکن است هدف سوانح، خرابکاری فیزیکی و حملات سایبری مخرب قرار بگیرند.

دریاسالار نیلز آندریاس استنسوئنس، مدیر E-service ، به رویترز گفت: نظارت و نقشه برداری روسیه از زیرساخت‌های نروژی به عنوان یک فعالیت معمول، ادامه دارد. آنها برنامه نظارتی را ادامه می‌دهند و این برنامه، تقریبا به هیچ وجه تحت تاثیر جنگ در اوکراین، قرار نگرفته است.

رئیس آژانس امنیتی پلیس اظهار کرد: حادثه اکتبر گذشته در بستر دریای بالتیک که یک خط لوله گازی و یک کابل مخابراتی متصل کننده فنلاند و استونی، آسیب دیدند، چشم‌ها را نسبت به ریسک خرابکاری، باز کردند. این امر باعث افزایش آگاهی افراد بسیاری در نروژ شد.

بر اساس گزارش رویترز، پلیس فنلاند، کشتی کانتینری چینی «نیو نیو پولار بیر» را مظنون اصلی معرفی کرد و اعلام کرد لنگر این کشتی، در بستر دریا کشیده شده است. آنها هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که آیا این، یک تصادف یا یک اقدام عمدی بوده است. دو کابل دیگر، که یکی سوئد و استونی را متصل می‌کرد و یک کابل روسی در همان زمان آسیب دیدند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11705

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: