راهکاری ویژه برای کاهش قیمت مسکن

قیمت مسکن

شاهینی، کارشناس حوزه مسکن و ساختمان به لزوم توجه به راهکارهای بلند مدت و کوتاه مدت برای به تعادل رساندن قیمت مسکن اشاره کرد و گفت: قطعا بی توجهی به این حوزه باعث وخیم تر شدن شرایط می شود.

هداپرس:در سال‌های اخیر، عوامل عرضه و تقاضا به طور همزمان بر قیمت مسکن تاثیر گذاشته‌اند. افزایش قیمت زمین و هزینه‌های ساخت و ساز از یک سو و افزایش تقاضا ناشی از تورم، نرخ سود تسهیلات مسکن و افزایش جمعیت از سوی دیگر، باعث افزایش قیمت مسکن در ایران شده است.علی شاهینی اظهار کرد: راهکارهای کوتاه مدت کاهش قیمت مسکن در فضای مالی و اعتباری قرار دارند با توجه به تجربه ای که کشورهای چین، انگلستان و امارات در پیاده سازی این راهکارها داشتند، کاربردی به نظر می آیند.

کارشناس حوزه مسکن و ساختمان افزود: از جمله این راهکارها می توان به افزایش تسهیلات بانکی، افزایش نرخ بهره، پرداخت ودیعه مسکن و کمک به خانواده های نیازمند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اخذ مالیات بر خانه های خالی نیز از راهکارهای کوتاه مدت برای کاهش قیمت مسکن است، ادامه داد: از دیگر راهکار ها می توان به تشویق و ترغیب دولت برای صدور پروانه ساختمانی، برخورد با متخلفان حوزه مسکن، بازار مسکن الکترونیک و شفاف سازی اطلاعات مسکن اشاره کرد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم برای کاهش قیمت مسکن در بلند مدت برنامه ریزی داشته باشیم باید به راهکارهای تولیدی و عرضه ای و راهکارهای تقاضایی و مصرفی توجه شود.

شاهینی گفت: در زمینه تولید و عرضه مسکن کشورهایی نظیر سنگاپور، کره جنوبی، ژاپن و چین تقریبا موفق عمل کرده اند.

وی اضافه کرد: کاهش نرخ تورم، پایداری ارزش پول، افزایش عرضه مسکن با توجه میزان تقاضا، انبوه سازی و استفاده از فناوری های نوین در ساختمان ها، توسعه عمودی و افقی شهرها، توزیع عادلانه و بهینه منابع و امکانات مسکن در مناطق مختلف، ارتقا فرهنگ و تغییر الگوهای مصرف ساخت مسکن به خصوص در بلند مرتبه سازی را می توان از جمله راهکارهای تولید و عرضه مسکن نام برد.

کارشناس حوزه مسکن و ساختمان یادآور شد: راهکارهای تقاضایی در کشورهایی مانند هنگ کنگ، کانادا، آلمان و ایرلند مورد توجه قرار گرفته که نتایج خوبی هم حاصل شده است.

شاهینی در ادامه گفت: اعمال محدودیت برای خرید و فروش مسکن، آموزش به مردم در خصوص حقوق و تکالیف مسکن، ایجاد سیستم های اجاره و مشارکت در مسکن، تشویق به استفاده از مسکن های کوچک تر و ارائه خدمات مشاوره ای و راهنمایی برای خرید مسکن از جمله راهکارهای تقاضایی و مصرفی است که در بلند مدت به کاهش قیمت مسکن کمک خواهد کرد.

به اعتقاد وی، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از روش های این چنینی برای به تعادل رساندن قیمت مسکن بهره می گیرند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11071

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: