پرداخت وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن

وام اجاره مسکن، یک نوع وام ویژه است که برای افرادی که به دنبال دریافت وام برای اجاره مسکن هستند، در نظر گرفته شده است.

هداپرس:وام ودیعه مسکن، یک سیستم تسهیلاتی است که هر ساله توسط بانک مرکزی به بانک‌های کشور ارائه می‌شود. این تسهیلات به مستأجران کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به پرداخت ودیعه مسکن را بهبود بخشند. همانطور که می‌دانید، مالکان مسکن هر ساله هزینه‌های اجاره خانه خود را جبران می‌کنند و مبلغ آن را با گذر زمان افزایش می‌دهند.گاهی این افزایش مبلغ آنقدر بالا و غیرمنطقی است که مستأجران از پس تهیه آن برنیامده و به ناچار تصمیم به تعویض خانه نسبت به مبلغ خود می‌کنند. وام اجاره خانه به همین منظور از سمت بانک‌های عامل پرداخت می‌شود. مبلغ وام ودیعه مسکن نیز طبق اعلام ببانک مرکزی افزایش یافته است و در شهر تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. در ادامه مطلب مراحل ثبت‌نام وام ودیعه مسکن و مدارک وام اجاره مسکن را توضیح می‌دهیم.

مراحل دریافت وام ودیعه مسکن

اگر پیگیر اخبار حوزه مسکن باشید، حتماً می‌دانید که مبلغ وام مسکن افزایش یافته است. چندی پیش با تصمیم دولت، مبلغ وام اجاره مسکن برای شهر تهران از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ تومان، برای مراکز استان‌ها از ۷۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون، برای دیگر شهرها نیز از ۴۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون رسید. همچنین برای اولین بار وام ودیعه مسکن روستاها نیز تعیین شد که مبلغ آن ۴۰ میلیون تومان است.

مبالغ جدید وام اجاره مسکن توسط بانک مرکزی به ۲۰ بانک کشور ابلاغ شده است. این بانک‌ها عبارتنداز:

مسکن

صادرات

ملی

ملت

رفاه

پاسارگاد

سپه

تجارت

شهر

سامان

پارسیان

سینا

خاورمیانه

آینده

گردشگری

کارآفرین

ایران زمین

اقتصاد نوین

پست بانک

مؤسسه اعتباری ملل

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن

افرادی که قصد اقدام برای دریافت وام ودیعه مسکن دارند، ابتدا باید مراحل ثبت نام مستأجران را در سامانه املاک کشور انجام دهند؛ لازم به ذکر است که افراد متقاضی وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲ می‌بایست شرایط مندرج در آیین‌نامه قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن را دارا باشند. شرایط دریافت وام اجاره مسکن شامل موارد زیر می‌شود:

فرد متقاضی باید سرپرست خانوار و یا متأهل باشد

زنان خودپرست بالای ۳۵ سال سن می‌توانند نسبت به دریافت این وام اقدام کنند.

مردان مطلقه و یا مردانی که همسر خود را از دست داده‌اند، می‌توانند تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کنند.

فرد متقاضی می‌بایست حتماً اجاره‌نامه رسمی دارای کد رهگیری داشته باشد و کد رهگیری وی در سامانه ثبت معاملات و املاک کشور قابل پیگیری باشد.

تاریخ قرارداد اجاره خانه باید حداقل تا پایان زمان ثبت‌نام وام ودیعه مسکن باشد.

پس از آنکه متقاضی شرایط لازم را برای دریافت وام داشته باشد، می‌تواند به بانک انتخاب شده مراجعه و مدارک خود را تحویل دهد. همچنین فرد باید تعداد ضامنین خواسته شده از سمت بانک را نیز ظرف مدت ۲ هفته به بانک معرفی و مدارک آنها را نیز تحویل دهد.

ثبت‌نام برای دریافت وام ودیعه مسکن غیرحضوری است و مستأجران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت http://tem.mrud.ir/ نسبت به ثبت‌نام وام خود اقدام کنند.

نکته: مستأجرین حتماً باید اقدام به ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان کنند.

مدارک وام ودیعه مسکن ۱۴۰۲

مستأجران برای ثبت‌نام وام تسهیلات اجاره مسکن باید مدارک زیر را تهیه کنند:

مدارک هویتی (کارت کلی و شناسنامه)

قولنامه رسمی مسکن دارای کد رهگیری یا اجاره رسمی که در سایت ثبت معاملات املاک، ثبت شده باشد.

گواهی کسر از حقوق یا مستمری‌بگیری و یا در صورت برخورداری از موارد ذکر شده، سفته یا برگ گواهی سهام عدالت

مبلغ جدید وام ودیعه مسکن

مستأجران تا پیش از اعلام افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن، می‌توانستند برای شهر تهران نهایت تا ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و شهرستان‌ها ۴۰ میلیون وام دریافت کنند.

حدود ۱ ماه پیش علی بهادری جهرمی در نشست خبری بعد از جلسه هیئت دولت رسماً اعلام کرد که مبلغ وام اجاره مسکن افزایش یافته است. این افزایش مبلغ توسط بانک مرکزی ایران نیز ابلاغ شد. افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه مسکم به شکل زیر است:

شهر تهران: ۲۰۰ میلیون تومان

مراکر استان‌ها: ۱۵۰ میلیون تومان

شهرستان‌ها: ۱۰۰ میلیون تومان

روستاها: ۴۰ میلیون تومان (وام اجاره مسکن برای روستاها برای اولین بار است که در لیست وام‌ها ودیعه مسکن آمده است)

مراحل دریافت وام ودیعه مسکن

گفتنی‌ست هم‌اکنون ابلاغیه افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن به نرخ‌های جدید به ۲۰ بانک کشور از سمت بانک مرکزی ارسال شده است؛ فلذا تمامی مستأجرین دارای اجاره‌نامه کد رهگیری‌دار می‌توانند با مراجعه به شعبات بانک‌ها درخواست خود برای دریافت تسهیلات اجاره مسکن را ثبت کنند. همچنین همراه داشتن مدارک مورد نیاز که در بالا ذکر کرده‌ایم، لازم است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11044

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: