رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه

رزمایش

روسیه، چین و ایران در اقدامی که به منزله به چالش کشیدن فشارهای غرب تلقی می‌شود، رزمایش نظامی مشترکی را آغاز کردند.

 

هداپرس:قرار است که رزمایشی با حضور شناورهای اصلی نیروی دریایی ایران، روسیه و چین با هدف تقویت امنیت دریایی برگزار گردد. این رزمایش در حالی آغاز می‌شود که  همچنان به علیه کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ حمله می‌کنند.

به نوشته المانیتور، این سه کشور پنجمین دور از این رزمایش‌های مشترک دریایی را که از سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود، در خلیج عمان و شمال اقیانوس هند کلید زدند.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که از طرف ایران، یگان‌هایی از نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران در این رزمایش حضور دارند. این رزمایش که «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴» نام دارد، تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

فرماندهان ایرانی اهداف اعلام‌شده این رزمایش را تقویت امنیت منطقه‌ای، تعمیق همکاری میان شرکت‌کنندگان، نشان‌دادن حسن نیت برای حفظ صلح جهانی و ایجاد اتحادیه‌ای دریایی برای آینده‌ای مشترک عنوان کرده‌اند.

آن‌ها همچنین به اهداف دیگری مانند مبارزه با دزدی دریایی و تروریسم، بهبود واکنش‌های بشردوستانه و تبادل اطلاعات برای انجام عملیات نجات دریایی اشاره داشتند. دریادار مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی این رزمایش در کنفرانسی خبری با فرماندهان روس و چینی گفت: «حجم بالای ترانزیت نفت، ضرورت حفظ امنیت دریایی در این منطقه حساس را دوچندان می‌کند».

وزارت دفاع چین پیش‌تر اعلام کرده بود که ناوشکن موشک‌انداز اورومچی، ناوچه موشک‌انداز لین‌یی و کشتی تدارکاتی دُنگ‌پینگ‌هو را به این رزمایش اعزام می‌کند.

از طرف روسیه، ناوگان حاضر در این رزمایش توسط رزمناو واریاگ که روز دوشنبه در بندر چابهار ایران پهلو گرفته بود، رهبری می‌شود. روسیه همچنین ناوشکن مارشال شاپوشنیکوف، یک ناوشکن کلاس اودالوی ساخت ۱۹۸۵ را که اکنون به ناوچه ارتقا یافته، به این رزمایش فرستاده است.

نمایش بهترین توانمندی‌ها

ایران به عنوان میزبان رزمایش ظاهراً قصد داشته تا بهترین توانایی‌های شناخته‌شده نیروی دریایی خود را به نمایش بگذارد. جماران، شناور اصلی از کلاس ناوچه موج که در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد، به همراه تعدادی از شناورهای جنگی جدیدتر شامل دنا، گناوه و زره، رهبری ناوگان ایرانی را بر عهده دارد.

سپاه پاسداران نیز علاوه بر اعزام ۴۲۰ نیروی رزمی پشتیبان و دو فروند بالگرد، با بزرگ‌ترین ناوچه موشک‌انداز خود به نام «شهید سلیمانی» که در سال ۲۰۲۲ به بهره‌برداری رسید، در این رزمایش مشارکت می‌کند.

ارتش ایران گفته که ناظرانی از نیروی دریایی عمان، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز در طول این رزمایش حضور دارند.

از جمله تمریناتی که قرار است انجام شود، می‌توان به آتش شبانه توپخانه به سمت اهداف هوایی و عملیات نجات برای کشتی‌های توقیف‌شده یا در حال آتش‌سوزی اشاره کرد.

این رزمایش، آخرین حلقه از زنجیره‌ای است که طی آن، این سه کشور در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۱، ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در همین محدوده دریایی گرد هم آمده بودند.

این رزمایش در میانه تنش‌های منطقه‌ای ناشی از جنگ اسرائیل علیه غزه برگزار می‌شود که تأثیرات آن، به ترافیک بین‌المللی در دریای سرخ نیز رسیده است.

حوثی‌های یمن در چهارچوب سیاست تلافی‌جویانه خود در برابر اسرائیل، بارها به کشتی‌های بین‌المللی در آب‌های راهبردی حمله کرده‌اند.

در پاسخ، نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس زیرساخت‌های حوثی‌ها را در یمن بمباران کرده تا توانایی‌های این گروه را فلج کنند و حملاتشان را خنثی سازند. آن‌ها با ادعای حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها، از تهران خواسته‌اند تا از تأمین تسلیحات پیشرفته به این گروه دست بردارد. ادعایی که تهران همواره آن را رد کرده است.

در همین حال، همکاری روبه‌رشد ایران با چین و روسیه نگرانی فزاینده‌ای را در میان مقامات غربی برانگیخته است. آن‌ها مدعی هستند که اتحاد با روسیه به معنای افزایش مشارکت ایران در جنگ اوکراین از طریق ارسال مکرر پهپادهای جنگی به مسکو بوده است.

ایران در حالی که به طور علنی بر اهمیت همکاری‌های نظامی خود با روسیه تأکید دارد، اعلام کرده که چنین تعاملی در طول جنگ اوکراین صورت نگرفته است. با افزوده‌شدن به ادعاهای قبلی، گزارش ماه فوریه رویترز مدعی شد که ایران علاوه بر پهپاد، از ابتدای ژانویه ۴۰۰ موشک بالستیک به روسیه ارسال کرده است. موضوعی که تهران و مسکو آن را رد کرده‌اند.

همچنین گزارش روز سه‌شنبه رویترز حاکی از آن است که اتحادیه اروپا در پیش‌نویس سندی پیش از اجلاس هفته آینده سران بروکسل، برای پاسخ «سریع» به آنچه که ارسال موشک‌های ایران به روسیه می‌خوانند، با «اقدامات جدید و قابل توجه» و «در هماهنگی با شرکای بین‌المللی» به نتیجه رسیده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=13197

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: