اثر تنوع مبادی ورودی بر تامین کالاهای اساسی

کالاهای اساسی

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور گفت: تامین کنندگان کالاهای اساسی در دنیا مشخص هستند و تنوع مبادی ورودی یعنی اینکه تعداد عرضه‌کنندگان و واردکنندگان در بازار داخلی افزایش یافته است.

 

هداپرس: محمد مهدی نهاوندی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش مبادی ورودی کالاهای اساسی به خصوص نهاده‌های دامی چه اثراتی بر بازار داشته است، گفت: تنوع در مبادی ورودی تامین کالا به معنای تامین کالا از کشورهایی متفاوت از کشورهایی که در گذشته اقلام مورد نیاز خود را از آنها تامین می‌کردیم، نیست. زیرا تولیدکننده‌های جهانی کالاهای اساسی مشخص هستند.

تامین کنندگان کالاهای اساسی در دنیا مشخص هستند

وی افزود:روسیه، کشورهای دریای سیاه مانند اوکراین، رومانی، فرانسه، برزیل، آرژانتین و آمریکای جنوبی  از گذشته تا کنون تامین کنندگان نهاده‌های دامی و  کالاهای کشاورزی بوده و هستند و تنوع مبادی ورودی یعنی اینکه تعداد عرضه‌کنندگان و واردکنندگان در بازار داخلی افزایش یافته است.

افزایش مبادی ورودی یعنی افزایش تعداد واردکنندگان

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور تصریح کرد:افزایش تعداد واردکنندگان و عرضه‌کنندگان باعث شده که فضای رقابتی ایجاد و انحصار در این بخش نیز برداشته شود.

نهاوندی همچنین عنوان کرد:در شرایط فعلی با همت شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه تامین نهاده‌های دامی به ویژه ذرت و جو شرایط مطلوب و ایده آلی داریم. به نحوی که بیش از ۱۵۰ شرکت عرضه کننده این اقلام در سامانه بازارگاه حضور دارند و حضور این تعداد شرکت باعث شده محدودیتی در تامین نهاده‌های دامی نداشته باشیم و این اقلام با حداقل قیمت در اختیار دامدار و مرغدار قرار گیرد.

عرضه کنجاله سویا بالاتر از نرخ مصوب و خارج از بازارگاه

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت تامین کنجاله سویا به چه صورت است،‌گفت: متاسفانه در کنجاله سویا سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی مشابه جو و ذرت اثرگذار نبوده و تعداد عرضه‌کنندگان این کالا در سامانه بازارگاه محدودتر است. یعنی با  وجود این میزان واردات کماکان شاهد عرضه کنجاله سویا بالاتر از نرخ مصوب و به صورت غیر رسمی و خارج از سامانه بازارگاه هستیم.

به گفته وی اگر تعداد واردکنندگان و عرضه کنندگان کنجاله سویا مانند جو و ذرت بیشتر شود بازار به ثبات خواهد رسید.

نهاوندی در پاسخ به چرایی کم بودن تعداد شرکت‌های واردکننده و عرضه کننده کنجاله سویا گفت:سال گذشته قیمت گذاری کنجاله غیرکارشناسی بود و باعث شد بسیار از فعالان و شرکت‌های فعال در این بخش  از عرصه خارج شوند و نتوانند ادامه دهند.

واردات کنجاله سویا برای کارخانه‌های روغن کشی به صرفه تر است

وی اضافه کرد: از طرفی سیاست‌های حمایتی از کارخانه‌های روغن‌کشی باعث شده که واردات کنجاله سویا برای آنها به صرفه‌تر از شرکت‌ها باشد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در پایان گفت:در شرایط فعلی رقابت شرکت‌های دولتی با بخش خصوصی از هیچ توجیه قانونی و کارشناسی برخودار نیست و متاسفانه سیاست ‌هایی که در دستور کار است بر خلاف منویات و تاکیدات رهبری در حوزه تجارت بوده و زمینه رقابت ناعادلانه دولت با بخش خصوصی را فراهم کرده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=15295

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: