ظهور سومین تولیدکننده دانش بنیان محصولات بدون گلوتن از شیراز

یک شرکت دانش بنیان شیرازی به عنوان سومین تولیدکننده محصولات بدون گلوتن ویژه بیماران سلیاک مشغول به فعالیت است.

به گزارش ایران ریپورتس، بیماری سلیاک یک اختلال شایع خودایمنی است که با دریافت پروتئین گلوتن برانگیخته می‌شود. پروتئین گلوتن در غلاتی مانند گندم، جو و چاودار وجود دارد. در حال حاضر، حدود یک تا یک و نیم درصد جمعیت جهان به بیماری سلیاک مبتلا هستند.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک بعد از مصرف غذاهای حاوی گلوتن دچار اختلال در هضم می‌شوند که در زمان‌های طولانی به پرزهای دیواره روده آسیب وارد شده و به دنبال آن در جذب ریزمغذی‌هایی مانند، آهن، اسیدفولیک، کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی اختلال ایجاد می‌شود که فرد به دنبال آن دچار یبوست، کم‌خونی، زخم‌های دهانی، دردهای شکمی، نفخ، ناباروری و پوکی استخوان شده و در صورت عدم درمان، ممکن است به بیماری سرطان روده مبتلا شوند.

این بیماری درمان خاصی ندارد و رعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن مهمترین و اولین قدم برای بیماران سلیاکی است.

به منظور تولید محصولات بدون گلوتن برای این بیماران، باید ترکیبات حاوی گلوتن مانند، گندم جو و چاودار از فرمولاسیون حذف شده و از ترکیب آردهای فاقد گلوتن مانند آرد ذرت، برنج، سیب‌زمینی، تاپیوکا، سورگوم، ارزن و سویا استفاده شود و بیماران سلیاکی بایستی حداکثر دریافت گلوتن روزانه‌شان ۱۰ تا ۵۰ میلی گرم باشد.

به گفته متخصصان این امر، محصولی می‌تواند فاقد گلوتن نامیده شود که میزان گلوتن آن کمتر از ۲۰ppm باشد؛ بدین منظور بایستی مدام میزان گلوتن موجود در مواد اولیه مصرفی و همچنین محصول تولیدی توسط دستگاه الایزا با استفاده از کیت‌های تشخیصی اندازه‌گیری شود تا اطمینان حاصل شود که آلودگی به گلوتن و آرد گندم وجود ندارد

یکی از چالش‌هایی که برای تولید محصولات مناسب افراد سلیاکی وجود دارد، حذف گلوتن از فرمولاسیون محصولات است؛ زیرا گلوتن جزء اصلی تشکیل دهنده خمیر و ایجاد کننده بافت مطلوب در نان و سایر محصولات است.

از جمله مشکلاتی که با حذف گلوتن اتفاق می‌افتد، نامطلوب شدن کیفیت خمیر به دلیل چسبندگی بالا و خواص رئولوژیکی ضعیف است که تشکیل خمیر را با مشکل جدی روبرو می‌سازد. افت کیفیت نان حاصل از نظر بافت طعم مزه و ظاهر می‌باشد؛ بنابراین به راحتی نمی‌توان نانی قابل خوردن را با حذف مواد ذکر شده تولید کرد.

افراد مبتلا به بیماری سلیاک اغلب به بیماری زمینه‌ای دیابت نیز مبتلا هستند. محصولات بدون گلوتن به دلیل بالا بودن میزان، نشاسته شاخص گلایسمی بالایی داشته و با مصرف آنها میزان قند خون سریع افزایش می‌یابد.

این نوع نشاسته ها با توجه به اینکه به وسیله آنزیمهای دستگاه گوارش هیدرولیز نمی شوند شبیه فیبرهای رژیمی عمل میکنند و شاخص گلایسمی پایینی دارند، با سرعت کمتری هضم میشوند و سطح گلوکز خون به صورت آنی افزایش نمی‌یابد.

از آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران اسلامی به دنبال رفع مشکلات عموم جامعه هستند، به این منظور هم در پارک علم و فناوری شیراز، شرکت زرین دانه رویان به عنوان شرکت فناور با هدف تولید محصولات بدون گلوتن مناسب بیماران سلیاکی در سال ۱۳۹۹ تأسیس شده است.

محبوبه فضایلی، مدیرعامل شرکت زرین دانه رویان در نخستین رویداد رسانه‌‌ای جام رسانه امید در استان فارس گفت: تولید محصولات این شرکت پس از مطالعات صورت گرفته از خردادماه ۱۴۰۲ در فضایی به مساحت ۷۰۰ مترمربع در دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز زیر نظر متخصصان صنایع غذایی و اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز صورت گرفت. محصولات بدون گلوتن این شرکت با نام تجاری موگه وارد بازار شده است.

وی ادامه داد: به منظور کنترل میزان قند خون و کاهش شاخص گلایسمیک در محصولات بدون گلوتن تولیدی این شرکت از نشاسته‌های مقاوم به هضم Resistant Star استفاده گردیده است.

فضایلی با بیان اینکه گل موگه گیاهی کمیاب معطر با گلهای کوچک و ظریف است و به همین دلیل اصطلاحاً به آن گل برف نیز می‌گویند، تصریح کرد: به دلیل کمیاب بودن و ظرافت و حساسیت بالای این گل محصولات بدون گلوتن مناسب بیماران سلیاکی این شرکت نیز موگه نامگذاری شده است.

به گفته وی این واحد تولیدی پس از کاله و سحر، سومین شرکت تولید کننده محصولات بدون گلوتن مناسب بیماران سلیاکی در کشور و اولین واحد تولید کننده این محصولات در جنوب کشور است.

مدیرعامل شرکت زرین دانه رویان با اشاره به رسالت این شرکت مبنی بر تولید محصولات بدون گلوتن با کیفیت مطلوب، ارزش غذایی بالا و ماندگاری کافی بدون احتیاج به نگهداری در دمای فریزر، خاطر نشان کرد: تولید محصولات بدون گلوتن موگه تحت شرایط کنترل شده دقیق و تحت نظارت آزمایشگاه مجهز جهت کنترل عدم آلودگی مواد اولیه و محصول نهایی به گلوتن صورت گرفته و با بسته بندی مناسب وارد بازار شده است.

وی در پایان گفت: این شرکت به منظور تنوع بخشیدن به محصولات بدون گلوتن قابل عرضه در فروشگاه های سراسر کشور محصولات خود را با نان تست، کیک و انواع آرد نان، آرد کیک و پنکیک بدون گلوتن آغاز کرده و در ادامه برنامه تولید سایر محصولات بدون گلوتن مانند ،ویفر کوکی و پاستا را خواهد داشت.

به گزارش ایران ریپورتس، نخستین رویداد رسانه‌ای «جام رسانه امید» در فارس در تاریخ ۲ و ۳ دی ماه با حضور تیم های خبرگزاری ها ، روزنامه و پایگاه های خبری ، در محل پارک علم و فناوری استان فارس برگزار شد.

این رویداد رسانه‌ای که با محورهای جهاد تبین، جهاد خدمت و جهاد امید آفرین برگزار می‌شود، شاخص‌های ارزیابی آن شامل حجم و تعداد انتشار، کیفیت و محتوا، تعداد بازدید ، تعداد اشتراک گذاری محتوا و میزان بازخورد و عکس‌العمل مخاطب است.

ایده پردازی، گزارش مکتوب، خبری، تحلیلی و تحقیقی، یادداشت و سرمقاله، پادکست، تیتر، عکس پوستر و اینفوگرافی، کلیپ موبایلی قالب‌های مسابقه در این رویداد رسانه‌ای است.

محل انتشار آثار تولید شده در رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی بوده و تیم‌های شرکت ‌کننده در قالب گروه‌های ۳ تا ۵ نفره تا ۲۴ ساعت در این رویداد به رقابت می‌پردازند.

انتهای پیام/

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10388

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: