یوسی‌اف اصفهان در بدترین سوانح هم پرتوزایی خارج از سایت ندارد

یوسی‌اف

رئیس مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور گفت: مجموعه یوسی‌اف جزء تاسیساتی نیست که در بدترین سوانح هم تاثیرات پرتویی خارج از سایت داشته باشد چون آنجا با مواد پرتوزای با اکتیویته بالا کار نداریم، عمدتا با موادی سر و کار داریم که پرتوزایی طبیعی دارند.

 

هداپرس:محمدرضا کاردان در سمینار «بررسی حادثه فوکوشیما؛ درس‌های آموخته شده» که امروز سه‌شنبه در دانشکده مهندسی انرژی دانشگاه شریف برگزار شد، به تشریح اقدامات ایران در پی حادثه هسته‌ای در نیروگاه های فوکوشیمای ژاپن در اسفند سال ۱۳۸۹ پرداخت و گفت: در روزهای پایانی سال بودیم که این حادثه رخ داد و با توجه به تصمیمی که در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد، قرار شد اقدامات فوری حفاظتی در سطوح مختلف انجام گیرد.

وی ادامه داد: به لحاظ اجرایی این کار برعهده سازمان انرژی اتمی‌ و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای گذاشته شد. از جمله اقداماتی که انجام گرفت؛ مانیتورینگ مسافران به ویژه مسافران ژاپنی، خدمه پرواز، کیف‌های دستی، برقراری تلفن پاسخگویی مردمی ۲۴ ساعته، اعزام دو تن از کارشناسان به سفارت کشورمان در ژاپن، کنترل محصولات وارداتی از ژاپن و غیره بود. این اقدامات از اسفند ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۰ انجام شد.

کاردان گفت: در رابطه با حادثه فوکوشیما طی یک سال ۷۸ گزارش دقیق و جزیی تهیه شد که منبع خوبی برای بررسی شرایط آن مقطع است.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات ما پایش ۱۳ نقطه کشور به لحاظ تشعشات هسته‌ای بود و در همان سال ۱۳۹۰ دستگاه‌های پایش گاما را از ۱۳ دستگاه به ۵۰ دستگاه افزایش دادیم به طوری اطلاعات این دستگاه‌ها در اختیار آژانس هم قرار می‌گرفت.

رئیس مرکز نظام ایمنی کشور با بیان اینکه ما رصد مواد پرتوزا در هوا و آب و خاک را همزمان بعد از حادثه انجام می‌دادیم، اظهار کرد: در ۱۱ فروردین ۱۳۹۰ برای اولین بار دستگاه‌های ما سزیم را در هوا رصد کردند و برخلاف تصور بسیاری که فکر می‌کردند پرتو از شرق کشور احتمالا وارد شود از شمال کشور و طبق رصد ما از مسیر قطب شمال به ایران وارد شده بود.

کاردان در بخش پرسش و پاسخ این سمینار درباره خطرپذیری تاسیسات یو سی اف اصفهان از حوادث احتمالی نظامی و پرتویی شدن این تاسیسات گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی معیارهایی دارد و بر اساس این معیارها تاسیسات دسته بندی می شوند. مجموعه یو سی اف جزو تاسیساتی نیست که در بدترین سوانح  هم تاثیرات پرتویی خارج از سایت داشته باشد، چون آنجا با مواد پرتوزای با اکتیویته بالا کار نداریم، عمدتا با موادی سر و کار داریم که پرتوزایی طبیعی دارند.

شایان ذکر است، سمینار بررسی «حادثه فوکوشیما؛ درس‌های آموخته شده» به مناسبت سیزدهمین سالگرد حادثه هسته‌ای در نیروگاه فوکوشیما دایچی ژاپن، از سوی انجمن حفاظت در برابر اشعه، و با همکاری دانشگاه شریف و مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور برگزار شد. در این سمینار موضوعاتی از جمله کرونولوژی حادثه، پیامدهای رادیولوژیکی و اجتماعی حادثه در ژاپن و در سطح بین‌المللی، مدیریت حوادث وخیم و اقدامات کشوری متعاقب حادثه مورد بحث و بررسی قرار ‌گرفت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12735

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: