واکنش دولت به استعفای جنجالی بخاطر کنکور

کنکور

صبح چهارشنبه نشست هیات‌دولت به ریاست رئیس‌جمهور در ساختمان پاستور برگزار شد و پس‌از این جلسه، وزرا و مسئولان دولتی به سیاق هر هفته، درجمع خبرنگاران حاضر شدند تا پاسخگوی سئوالات آنان باشند؛ حاشیه‌ای جذاب‌تر از متن برای رسانه‌ها که با طرح موضوع‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون همراه بود.

 

هداپرس:حضور چهره‌های دولتی درجمع نمایندگان رسانه‌ها، از جمله معاون حقوقی رئیس‌جمهور، رئیس شورای‌ اطلاع‌رسانی دولت، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس سازمان انرژی‌اتمی و… با طرح موضوع‌های مختلفی همراه بود که طی روزهای اخیر به‌صورت ویژه‌ای در افکارعمومی بازتاب یافته‌است که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

۱ماجرای دیوان عدالت اداری و سازمان‌سنجش

ماجرای استعفای عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در اعتراض به بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار کنکور، که با انتشار نامه‌ای، جنجالی شد، از مهم‌ترین موضع‌گیری‌های محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در حاشیه نشست روز چهارشنبه هیات‌دولت بود.

پیشینه

حاشیه‌های اخیر حول‌وحوش سازمان سنجش از جایی آغاز شد که روز ۲۷ آذرماه، پورعباس رئیس این سازمان با انتشار نامه‌ای، استعفای خود در اعتراض به بازگشت به تحصیل داوطلبان شبهه‌دار کنکور را علنی کرد. او دراین نامه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی‌بر بازگشت به تحصیل «مشکوکان به تقلب در کنکور» انتقاد و تاکید کرد سازمان سجش عملا توانایی اجرای این حجم از برگشت به تحصیل متقلبان را ندارد و در اعتراض به این موضوع، تصمیم به کناره‌گیری گرفته‌است. اصل ماجرا اما مربوط به چند ماه قبل و در اواسط مردادماه بود که با ایستادگی سازمان سنجش آموزش در برابر بازگشت شماری از داوطلبان متقلب و متخلف آزمون‌های سراسری سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ به دانشگاه، دیوان عدالت اداری به انفضال از خدمت یک‌ساله رئیس این سازمان حکم داد. این‌درحالی بود که دولتی‌ها اعتقاد داشتند برای ادعای تقلب و تخلف کنکوری اسناد متقنی وجود دارد. این حکم که با واکنش‌های گسترده‌ای همراه بود، در آخرین روزهای مردادماه و پس از رسیدگی به موضوع در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت‌اداری، رفع شد، اما پرونده این ماجرا بسته نشد. حکم روزهای اخیر دیوان عدالت‌اداری درباره بازگشت ۳۵نفر از داوطلبان شبهه‌دار کنکور به دانشگاه‌ها بار دیگر موضوع تقلب‌ در کنکور را به کانون توجه رسانه‌ها بازگرداند و سبب استعفای اعتراضی رئیس سازمان سنجش شد.

۲واقعیت ماجرای نامه توکلی به رئیسی چه بود؟

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت از دیگر مقام‌های دولتی بود که در حاشیه نشست هیات‌دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و پاسخگوی سئوالات آنان بود. سپهر خلجی در پاسخ به سئوال خبرنگارهمشهری درباره نامه اخیر احمد توکلی به رئیس‌جمهور که درآن ادعا شده بود دولت در برخی عرصه‌ها درگیر فساد شده‌است، تاکید کرد دولت‌سیزدهم در زمینه فسادستیزی اهتمام جدی دارد و جلوی فساد را گرفته‌است.

پیشینه

واکنش رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت به نامه‌ای بود که طی روزهای اخیر ازسوی احمد توکلی، نماینده ادوار و عضو مجمع تشخیص مصلحت‌نظام منتشر و درآن ادعا شده بود که «واردات ۱۳میلیون تن کالای اساسی شامل گندم، ذرت دامی، کنجاله سویا، جو، برنج، روغن و گوشت‌قرمز و سفید به یک‌باره طی قراردادی با طبقه‌بندی کاملا محرمانه و بدون رعایت تشریفات قانونی به شرکتی بدون پیشینه در واردات کالای اساسی، واگذار شده‌است». توکلی همچنین درآن نامه مدعی شده بود «در فروردین‌ماه امسال برای تأمین کالاهای اساسی، تخلفات و جرائم بزرگی در وزارت جهاد کشاورزی رخ داده که از حیث اهمیت موضوع و شدت پنهان‌کاری، نقض قوانین مادر و ایجاد رانت، پیش از آن سابقه نداشته است». انتشار این نامه اما واکنش‌های گسترده‌ای را به‌دنبال داشت، اما بلافاصله سازمان مردم‌نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت»، که توکلی از اعضای موسس آن محسوب می‌شود، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد نامه ادعایی که با عنوان «رانت بی‌سابقه در دولت رئیسی» درحال انتشار در شبکه‌های اجتماعی است، بازنویسی اشتباه از یک نامه‌ سال‌گذشته این نهاد با امضای احمد توکلی است که به‌دنبال این نامه و پیگیری‌های دولت، با متخلفان برخورد شد.

۳پاسخ به نگرانی‌ها درباره انقراض گونه‌های جانوری

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر مقام‌های دولتی بود که روز چهارشنبه درجمع خبرنگاران حضور یافت. او در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری، به برخی بحث‌های مطرح شده درباره انقراض گونه‌های جانوری در ایران واکنش نشان داد و تاکید کرد مباحث مطرح شده دراین زمینه تخمینی بوده‌است و با همکاری‌های علمی انجام شده، نگرانی‌ها دراین زمینه رفع می‌شود.

پیشینه

صحبت‌های سلاجقه درباره اقدام‌های انجام شده به‌منظور جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری درایران، در واقع واکنشی بود به مصاحبه روزهای اخیر معاون این سازمان درباره فرصت ۵ ساله برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی که بازتاب گسترده‌ای در فضای‌مجازی داشت و سبب ایجاد نگرانی‌هایی در افکارعمومی دراین زمینه شده بود. حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درآن مصاحبه عنوان کرده بود که «فقط ۵سال برای حفظ نسل یوزپلنگ ایرانی فرصت داریم». اکنون اما علی سلاجقه، رئیس این سازمان تاکید می‌کند زمان اعلام شده، تخمینی بوده‌است و با توجه به همکاری‌های علمی صورت گرفته دراین زمینه، نگرانی‌ها درباره انقراض برخی گونه‌های جانوری ایران رفع می‌شود.

۴همکاری‌های اتمی تهران – مسکو

رئیس سازمان انرژی‌اتمی، از دیگر مقام‌های دولتی بود که روز چهارشنبه درجمع نمایندگان رسانه‌ها حضور یافت. محمد اسلامی در حاشیه نشست هیات‌دولت در گفت‌وگو با خبرنگارهمشهری به همکاری‌های اتمی ایران و روسیه اشاره و تاکید کرد که این همکاری‌ها در بهترین وضعیت خود قرار دارد و روبه‌جلو است.

پیشینه

اظهارات اسلامی در شرایطی مطرح می‌شود که با آغازبه‌کار دولت‌سیزدهم همکاری‌های راهبردی تهران و مسکو وارد مرحله نوینی شده‌است؛ همکاری‌هایی که یکی از وجوه آن، مشارکت روسیه در توسعه نیروگاه‌های اتمی ایران است. پس‌از همکاری موفق دوطرف در تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر، فازهای ۲ و ۳ این نیروگاه نیز با مشارکت «روس‌اتم» درحال ساخت است و بررسی‌ها از روند رو به پیشرفت این طرح‌ها حکایت دارد. همین چندی قبل بود که الکسی لیخاچف، مدیرعامل شرکت روس اتم با بیان اینکه پروژه واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر درحال پیشرفت است. پیش‌از این مقام‌های روس اعلام کرده بودند بهره برداری فیزیکی از فاز دوم نیروگاه اتمی بوشهر برای اکتبر ۲۰۲۴ میلادی برنامه‌ریزی شده‌است.

۵وقتی پر عقاب ریخت

جواد اوجی، وزیر نفت با حضور درجمع خبرنگاران حاضر در ساختمان پاستور، درباره ماجرای اختلال اخیر در برخی سامانه‌های عرضه سوخت در جایگاه‌های کشور اظهارنظر کرد و گفت: دشمنان قصد داشتند مردم را عصبانی کنند، اما با کار جهادی که کردیم، خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند. اوجی همچنین تاکید کرد: «آنها اسم عملیات‌شان را گنجشک گذاشته‌اند، اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال۵۷ پر عقاب ریخت، چه برسد به گنجشک».

پیشینه

۲۷ آذرماه بود که اختلال در سامانه‌های عرضه بنزین در برخی نقاط کشور خبرساز شد و نگرانی‌هایی را درمیان افکارعمومی به‌دنبال داشت. به‌دنبال این ماجرا و خروج گروه‌های واکنش اضطراری وزارت نفت با همکاری مجموعه پدافند غیرعامل از لحظه‌های اولیه بروز اختلال در سامانه هوشمند توزیع سوخت، وارد عمل شدند و خدمت‌رسانی آفلاین در دستورکار قرار گرفت. دراین میان سرعت‌عمل مسئولان مربوط در رفع اختلال ایجاد شده، با قدردانی رئیس‌جمهور نیز همراه شد. این درحالی بود که پیش‌از این درآبان‌ماه ۱۴۰۰ نیز حمله سایبری مشابهی سبب ایجاد اختلال در شبکه عرضه بنزین در برخی جایگاه‌ها شده بود. دراین‌میان اما دست دشمنان دراین خرابکاری نمایان بود و گروه هکری «گنجشک درنده» وابسته به رژیم‌صهیونیستی مسئولیت این خرابکاری را به‌عهده گرفت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10251

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: