شوره‌زاری که بهشت شد

شوره‌زار

با تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی و حمایت‌های رئیس‌جمهور و وزارت راه و شهرسازی، خلیج گرگان که در حال نابودی و تبدیل شدن به شوره‌زار بود، با سرمایه‌گذاری ۵۵۰میلیاردتومانی احیا شد.

هداپرس:در سفر نخست رئیس جمهور به گلستان یکی از دستورات و مصوبات آن سفر، احیای خلیج گرگان بود که اجرای آن سبب شده است تنها خلیج ایرانی دریای خزر دوباره جان بگیرد. ‏رئیس جمهور در سفر خود در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به استان گلستان، دستوراتی در خصوص احیای خلیج گرگان و طرح طبیعت‌گردی آشوراده داد، در راستای این دستورات طرح لایروبی کانال آشور به‌جد آغاز شد و در اول آذر ماه امسال رهاسازی آب دریا به‌سمت خلیج از طریق کانال آشوراده اتفاق افتاد.با لایروبی ۱۱ کیلومتر از کانال آشور، اتصال خلیج گرگان به دریای خزر برقرار شد تا مسیر ورود ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب دریا به این پهنه آبی هموار شود. در مدت زمان کوتاه بازگشایی کانال آشوراده، سطح آب خلیج گرگان تا حد قابل‌توجهی بالا آمده است و هم‌اکنون حدود ۴۰۰ متر آب دریای خزر به‌سمت ساحل بندرگز پیشروی کرده و سطح آب خلیج پای اسکله چوبی بندرگز نسبت به یک ماه گذشته حدود ۶۵ سانتی‌متر افزایش داشته است.

به‌گفته کارشناسان محیط زیست، ارتباط خلیج گرگان با دریای خزر علاوه بر بازگشت صدها هزار پرنده مهاجر، حدود ۱۵ گونه ماهی کمیاب را از خطر انقراض نجات داد.

اهمیت این پروژه از نظر زیست‌محیطی، رونق اقتصادی و امکان حیات دوباره در این خط بسیار حائز اهمیت است. احیای خلیج گرگان و اثرات مهم آن در سال‌های آینده بر همگان عیان خواهد شد و در این مهم دولت و مشخصاً سازمان بنادر و دریانوردی در فعالیتی شبانه‌روزی زندگی را به خلیج گرگان که می‌توانست در سال‌های آینده با عدم رسیدگی تبدیل به شوره‌زار شود و ریزگردها نفس مردم را به شماره درآورد، بازگرداند.

خلیج گرگان که از طریق سه کانال آشوراده، چپقلی و خزینی با دریای خزر در ارتباط بود طی سال‌های ۱۳۷۲ تا زمان دستور لایروبی توسط رئیس دولت سیزدهم از تراز منفی ۲۵.۵ به تراز منفی ۲۷.۵ کاهش یافت و همین موضوع سبب خشک شدن کانال خزینی و آشوراده شد و به‌سبب اهمیت موضوع و بر اساس سومین و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور احیای خلیج گرگان در طرح جامع مصوب ۵ساله از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

با دستور رئیس دولت سیزدهم در سفری که اسفند ۱۴۰۰ به گلستان انجام شد سازمان بنادر و دریانوردی مأموریت یافت عملیات اجرایی لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به خلیج گرگان را انجام بدهد. بخشی از مهمترین اهداف اجرای پروژه لایروبی خلیج مهم گرگان شامل تسهیل تبادل آب بین  دریای خزر و خلیج گرگان، فراهم شدن امکان تردد انواع شناورها در این مسیر برای فعالیت‌های گردشگری دریایی، کسب‌وکارهای امور شیلاتی و اقدامات امنیتی، جلوگیری از سرعت خشک شدن خلیج گرگان و تبعات ناشی از ایجاد ریزدگردها، جلوگیری از افزایش شوری آب خلیج گرگان و ممانعت از ایجاد شوره‌زار، احیا و رونق صنایع و مشاغل دریایی برای معیشت مردم و جلوگیری از بیکاری است.

با آبگیری خلیج گرگان سطح آب خلیج ۴۰ سانتی‌متر افزایش پیدا کرد و پهنه آبی جدیدی به‌مساحت ۳۰۰۰ هکتار به مساحت خلیج اضافه شد که این مساحت خطرات جدی ناشی از تولید و پراکنده شدن ریزگردها و شوره‌زارها را برطرف خواهد کرد.

طول کانال آشوراده و مسیرهای الحاقی به این پروژه ۱۱ کیلومتر، عرض کانال در پایین‌دست ۷۰ و در بالادست در سمت دریا ۴۴۰ متر و عمق کانال ۱.۵ متر است، کل حجم لایروبی شامل مسیرهای تردد بین اسکله چوبی مسافری بندر ترکمن و جزیره آشوراده، کانال فرعی بندر ترکمن و حوضچه بندر ترکمن و مسیر فرعی بین مسیر آشوراده و اسکله رستوران یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب است، تراورس‌کوبی دو طرف کانال، کاشت گیاه بومی سالیکورنیا در محل دایک‌های ایجادی به‌مساحت ۱۵۰ هکتار برای جلوگیری از ریزگردها بخشی از مشخصات این پروژه است که از ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و روز ۳۰ آذرماه جاری در سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید.

بررسی‌ها و کارشناسی‌های انجام‌شده حاکی از آن است که نتایج ناشی از لایروبی کانال آشوراده و خلیج گرگان برقراری اتصال آبی بین خلیج و دریای خزر و تسهیل تبادل آب، امکان تردد ایمن شناورهای سبک، کاهش شوری آب از ۴۵ در هزار به ۲۰ در هزار، رفع مخاطرات ناشی از ایجاد ریزگردها، افزایش عمق کانال آشوراده به ۱.۵ متر و تردد ایمن و سهل شناورهاست.

با انجام موفق این پروژه نگرانی و دغدغه‌های چندین‌ساله مردم شریف استان گلستان در بخش‌های محیط‌زیستی، معیشتی، شیلاتی، گردشگری و طبیعت‌گردی برطرف شده است. اهمیت این‌گونه پروژه‌های ملی را نمی‌توان با ارزش‌های مادی بیان کرد چرا که ارتباط مستقیم با محیط زیست دارد و دیگر ثمرات مثبت آن زیر چتر موضوع مهم محیط زیست قرار گرفته است.

نکات برجسته‌ای که لایروبی کانال آشوراده را نسبت به دیگر لایروبی‌ها متمایز نموده است طراحی خاص کانال به‌صورت قیفی شکل‌، حفاظ رسوب‌گیر در دو طرف کانال و سازگار با محیط زیست، ایجاد و کشت گیاه‌های شورپسند به‌روی محل انباشت مصالح حاصل از لایروبی، لایروبی در عمق کم و در وسعت بالا و زمان اجرای آن در کمترین زمان بوده است.

ایجاد و کاشت گیاه‌های شورپسند در حال انجام است و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. موضوع مهمی که رئیس‌جمهور نیز در  افتتاحیه بازگشایی کانال آشوراده به آن اشاره داشتند تأکید بر حفظ وضعیت موجود و حتی ارتقاء آن توسط دستگاه‌های متولی است که انتظار می‌رود دیگر دستگاه‌های متولی احیاء خلیج، مطابق با مصوبه «ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور» نسبت به وظایف مشخص‌شده عمل کنند.

منبع:تسنیم

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10328

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: