با فرستادن رابرت مالی به مرخصی اجباری

آیا نماینده ویژه امریکا در امور ایران برکنار می شود؟

احتمال برکناری رابرت مالی

هداپرس:به گزارش ایرنا،  رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا تایید کرد که به دلیل تحقیقات و بازرسی از دسترسی های امنیتی اش در مرخصی به سر می برد.

رابرت مالی امیدوار است که تحقیقات درباره عملکرد او در قبال اسناد و محتوای طبقه ‎بندی شده با سرعت و به دلخواه او به پایان برسد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا  گفت: “به من اطلاع داده شده  است که دسترسی امنیتی من در حال بررسی است. اطلاعات بیشتری در اختیار من گذاشته نشده اما انتظار دارم که تحقیقات به زودی و به نحو مطلوب حل و فصل شود. در ضمن، من در مرخصی هستم.”

به گزارش ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست با خبرنگاران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رابرت مالی همچنان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است؟ گفت: من هیچ نظری در مورد وضعیت (راب) مالی ندارم اما مالی همچنان نماینده ویژه در امور ایران است.

در پی این اظهار نظر متیو میلر، خبرنگاران از او درباره وضعیت رابرت مالی سوال کردند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران و مذاکره کننده ارشد آمریکا در گفتگوهای غیرمستقیم با تهران به خبرنگاران اعلام کرد: راب مالی در مرخصی است و آبرام پالی (پیلی) به عنوان جانشین موقت او در امور ایران ایفای نقش می کند و فعالیت وزارت خارجه آمریکا در این زمینه را رهبری می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هیچ توضیحی درباره دلیل و نوع مرخصی رابرت مالی نداد اما در عین حال تایید کرد که معاون رابرت مالی یعنی آبرام پالی هم اکنون بطور موقت جانشین او است.

سی ان ان: تعلیق دسترسی های امنیتی رابرت مالی و حضور در مرخصی بدون حقوق  

شبکه خبری سی‌ ان ‌ان به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد به دنبال بازرسی امنیتی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال سوء نگهداری از محتویات محرمانه از سوی مالی، دسترسی‌های امنیتی این مقام آمریکایی از اوایل سال جاری به حالت تعلیق درآمده و او در مرخصی بدون حقوق به سر می‌برد.

این رسانه آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی ادامه داد:  پس از شروع تحقیقات امنیتی وزارت خارجه آمریکا از رابرت مالی، او برای مدتی در سمت خود فعالیت می‌کرد اما اجازه دسترسی به اطلاعات محرمانه را نداشت.

سی ان ان نوشت که هنوز مشخص نیست کشف چه موضوعی باعث معلق شدن مجوز امنیتی رابرت مالی شده است.

اقدام برای تعلیق دسترسی امنیتی رابرت مالی در وزارت خارجه آمریکا یا در داخل دولت بایدن به صورت گسترده اعلام علنی نشده، زیرا وزارت خارجه آمریکا او را در سمتش حفظ کرده و بیانیه‌ای درباره جایگزینی او صادر نکرده است.

سی‌ان‌ان افزو که  رابرت مالی از تلاش‌های دولت بایدن برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به حاشیه رانده شده و دولت جو بایدن، برت مک‌گورک، از مقام‌های ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید را مامور پیگیری این موضوع کرده است.

سی ان ان نوشت که به نظر می رسد رابرت مالی در ماه‌های اخیر نقش مهمی را در تلاش برای آزادی آمریکایی‌هایی که در ایران بازداشت شده‌اند، داشته است.

دو منبع به سی ان ان گفتند که او به طور منظم با خانواده های بازداشت شدگان در تماس بوده و در هفته گذشته با آنها صحبت کرده است.

سی ان ان ادامه داد: مالی همچنین در اوایل سال جاری با سفیر ایران در سازمان ملل متحد تعامل داشت، اما مشخص نیست که آیا این تعامل قبل از تعلیق مجوز و دسترسی وی بوده است یا پس از آن.

حدود بیش از یک ماه پیش، نشست محرمانه دولت بایدن با سناتورهای آمریکایی در باره ایران برگزار شد که رابرت مالی حضور نداشت و معاون او در آن حضور یافته بود. در مذاکرات اخیر در قطر و عمان نیز نامی از رابرت مالی برده نشد بلکه گزارش شد که “برت مک گورک” مشاور ارشد بایدن در امور خارمیانه با مقامات عمانی درباره ایران دیدار و گفتگو کرده است.

رابرت مالی در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی به سمت نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران منصوب شد. او پیش از این، در تلاش های دیپلماتیک برای دستیابی به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی (برجام) در دولت باراک اوباما نقش داشت.

این در حالی است که پیش از این تارنمای آکسیوس گزارش داد که «برت مک‌گورک» مشاور ارشد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه در ماه می میلادی  سفری بی‌سر و صدایی به عمان داشت تا درباره تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه هسته‌ای، با مقام‌های عمانی رایزنی کند.

آکسیوس به نقل از چهار مقام آمریکایی و صهیونیستی نوشت که مک‌گورک هشتم ماه می (۱۸ اردیبهشت) پس از سفری که به همراه جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و سرزمین‌های اشغالی داشت، به مسقط پایتخت عمان رفت.

این سفر توسط آمریکا و عمان علنی نشد اما مقام‌های آگاه گفتند که محور اصلی این سفر رایزنی درباره تلاش تازه دیپلمات در خصوص برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد صهیونیستی مدعی شد: عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان آمریکا و ایران هستند.

آکسیوس افزود: سه مقام ارشد اسرائیل مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی این موضوع است که آیا ایرانی‌ها مایل به برداشتن گام‌هایی هستند که محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای آنها اعمال کرده و باعث تنش‌زدایی در اوضاع منطقه‌ای شود و اینکه آنها در ازای این مسائل چه چیزی می‌خواهند.

آکسیوس در ماه نوامبر گزارش داد که دولت بایدن با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهاد احتمالی در خصوص یک توافق موقت با ایران رایزنی کرده است. بر اساس این گزارش، طبق توافق موقت برخی تحریم‌ها در ازای تعلیق بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران برداشته می‌شوند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=9718

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: