سوء‌استفاده تایرسازان از ممنوعیت واردات؛ خرید لاستیک دولتی غیر ممکن شد

بر اساس استعلام از فروشندگان سطح شهر تهران، قیمت تایر خودرو سواری تنها در یک هفته قریب ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
سوء‌استفاده تایرسازان از ممنوعیت واردات؛ خرید لاستیک دولتی غیر ممکن شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هدا پرس، افزایش چندماه یکبار نرخ لاستیک خودرو علی‌رغم این حقیقت است که مصطفی تنها، سخنگوی صنعت لاستیک کشور مدعی شد که ۷۰ درصد مواد اولیه تولید داخل است، موادی که بعضاً در پتروشیمی‌های تولید می‌شود که از انواع رانت و حمایت دولتی مانند نرخ دولتی یوتیلیتی برخوردار هستند.

نرخ ۴ حلقه تایر برای خودرو‌های پرتیراژ بعضاً به ۷ تا ۸ میلیون تومان رسیده که برای اقشار پایین درآمدی کمرشکن محسوب می‌شود. با وجود این رشد قیمت، وزارت صمت در اقدامی عجیب واردات تایر‌های پرمصرفی مانند تایر ۱۴، ۱۳ و ۱۵ را ممنوع کرده است، همین مسئله بر رشد تصاعدی قیمت آن‌ها در بازار افزوده است.

دولت با ایجاد رانت و انحصار در صنعت لاستیک، با افزایش اعتراضات به رشد قیمت به جای آنکه عرضه را افزایش دهد، در اقدامی که از سوی برخی کارشناسان پوپولیستی و نمایشی خوانده شد، برخی تایرسازان را موظف کرد که در سامانه‌های اینترنتی تایر را با نرخ دولتی عرضه کنند.

در واقع یک حلقه تایر که در بازار قریب ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد، در سامانه‌های مذکور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است، گروه اقتصادی آفتاب‌نیوز به همراه یکی از کارشناسان این حوزه سامانه‌های مذکور را بررسی کرد.

با وجود ۲ هفته تلاش، همه محصولات کویر تایر با گزینه ناموجود سیمانی شده بود و خرید از این سایت امکان‌پذیر نبود.

سراب لاستیک دولتی؛ خرید لاستیک دولتی غیر ممکن شد

سایت لاستیک دولتی متعلق به شرکت آسایش راه همتا (سکوی شماره ۳۸ سامانه تجارت تخصیص و توزیع کالا) خود را مسئول فروش تایر‌های دولتی احتکار شده معرفی نموده، در سایت خود شماره تماس را غیرفعال کرده و برای ارتباط تنها یک آدرس تلگرامی قرار داده است، این آدرس نیز پاسخگوی تماس‌ها نیست، البته با توجه به تفاوت قیمت تایر در بازار اگر پاسخ می‌دادند عجیب بود! لینک‌هایی نیز که این سایت از فروش آنلاین شرکت‌های تولید داخل قرار داده، با هر بار طی کردن پروسه خرید اصطلاحاً ارور می‌زنند و امکان خرید در آن‌ها وجود ندارد.

سراب لاستیک دولتی؛ خرید لاستیک دولتی غیر ممکن شد

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=9970

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: