اولین واکنش رسمی مصر درباره ساخت دیوار حائل در مرز با غزه

مصر

درپی انتشار اخباری مبنی بر ایجاد یک منطقه امن توسط مصر برای اسکان آوارگان فلسطینی در مرز غزه، یک مقام مصری صحت این اخبار را تکذیب کرد.

 

هداپرس:«محمد عبد الفضیل شوشه» استاندار سینای شمالی در این باره اظهار کرد: موضع مصر روشن و صریح است و بلافاصله پس از جنگ اسرائیل علیه غزه توسط رهبری سیاسی اعلام و تاکید شد که قاهره هیچ‌گاه اجازه کوچ اجباری ساکنان غزه به مصر را نخواهد داد.

طبق گزارش خبرگزاری سما، وی تاکید کرد: در صورت انجام عملیات نظامی اسرائیل در استان مرزی فلسطین (رفح)، مصر برای همه سناریوها آماده است.

استاندار سینای شمالی در ادامه اخبار منتشر شده مبنی بر ساخت منطقه دیوار امنیتی احاطه شده با دیوارهای حائل در شهر رفح مصر برای پذیرش آوارگان فلسطینی را تکذیب کرد.

وی در این باره تصریح کرد: آنچه در مناطق شرق سینا، به ویژه در رفح در حال انجام است این است که کمیته‌های استانداری خانه‌ها و تاسیساتی را که در جریان جنگ با تروریسم تخریب شده‌اند، فهرست‌بندی می‌کنند تا غرامت مناسب به صاحبان این خانه‌ها پرداخت شود.

شوشه همچنین تاکید کرد که هدف از این عملیات ایجاد اردوگاه برای پذیرایی از آوارگان فلسطینی نیست و اقدامات مصر ارتباطی با آنچه در نوار غزه درحال رخ دادن است، ندارد.

همچنین «ضیاء رشوان» رئیس هیات کل اطلاع‌رسانی مصر نیز در این باره تصریح کرد: مصر از مدت‌ها قبل از شروع بحران کنونی، منطقه حائل و حصارهایی در این منطقه داشته است و این شامل اقداماتی است که  هر کشوری در جهان در راستای حفظ امنیت مرزها و حاکمیت خود انجام می‌دهد.

وی همچنین اخبار منتشر شده درباره آمادگی مصر برای ایجاد اردوگاه‌هایی به منظور پناه دادن به آوارگان فلسطینی در صورت حمله رژیم صهیونیستی به رفح را تکذیب کرد.

رشوان تاکید کرد: موضع قاطع مصر از آغاز تجاوز ده‌ها بار توسط «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و همه طرف‌های دولت مصر اعلام شده است و بر رد کامل هرگونه کوچ اجباری یا داوطلبانه برادران فلسطینی از نوار غزه به خارج از آن، به ویژه به سرزمین‌های مصر تاکید دارد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که  مطبوعات غربی گزارش دادند مصر در حال ساخت یک منطقه حائل با مساحت ۲۰ کیلومتر مربع در نزدیکی مرز خود با نوار غزه است.

طبق گزارش این رسانه‌ها، تصاویر گرفته شده توسط شرکت Maxar Technologies در پنج روز گذشته نشان می‌دهد که بخش بزرگی از زمین‌های مصر بین جاده و مرز غزه با بولدوزر مسطح شده است.

در همین راستا، رویترز به نقل از چهار منبع گزارش داد که مصر اقدامات برای ایجاد منطقه‌ای در مرز با نوار غزه را آغاز کرده است تا درصورت حمله رژیم صهیونیستی به رفح و کوچ دسته جمعی آوارگان فلسطینی به آنها پناه دهد.

منابع رویترز این تدابیر را اقدامی اضطراری از سوی قاهره ارزیابی کردند.

رژیم صهیونیستی درحال زمینه‌چینی برای یورش به «رفح» است و در همین راستا، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش این رژیم عصر یکشنبه اعلام کرد که طرح حمله زمینی به رفح را تایید کرده است.

رفح در حال حاضر میزبان بیش از نیمی از جمعیت غزه است که بر اثر جنگ آواره شده‌اند و همچنین مسیر اصلی کمک‌های بشردوستانه به حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که نیاز مبرمی به این کمک‌ها دارند.

ارتش رژیم صهیونیستی با آغاز حملات به شمال نوار غزه مدعی شد جنوب این منطقه تحت‌ محاصره امن است و ساکنان شمال می‌توانند به این منطقه بروند، اما با ادامه جنگ حملات زمینی و هوایی را نیز به جنوب نوار غزه و به‌ویژه خان یونس انجام داد تا بار دیگر آواره‌های فلسطینی را آواره کند.

این آوارگان پس از حملات به خان یونس در حال حاضر به رفح منتقل شده‌اند و رژیم صهیونیستی درصدد کوچاندن اجباری آنها به خارج سرزمین‌های فلسطین است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11906

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: