افزایش مرگ و میرهای ناشی از اوردوز در آمریکا

مرگ و میر

مطالعه تازه‌ای در ایالات متحده نشان داد که مرگ‌ومیر ناشی از دود کردن مواد مخدر در قیاس با مرگ بر اثر تزریق بیش از حد این مواد، پیشی گرفته است.

 

هداپرس:مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات متحده با انتشار نتایج این پژوهش، تحقیق حاضر را بزرگ‌ترین پژوهشی دانست که نحوه مصرف داروهایی را که به مرگ آمریکایی‌ها منجر می‌شود، بررسی می‌کند.

بنا بر این گزارش، مقام‌های آمریکایی پس از مشاهده گزارش‌هایی در کالیفرنیا مبنی بر اینکه دود کردن ماده فنتانیل از تزریق آن بیشتر رواج یافته است، تصمیم به بررسی این موضوع گرفتند. مصرف شدید و غیرقانونی این مسکن، بیش از هر داروی دیگری در مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مخدرها در ایالات متحده نقش دارد.

«لورن تانز»، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: برخی تحقیقات پیشین نشان داده‌ بود که دود کردن فنتانیل تا حدودی کمتر از تزریق آن کشنده است. این در حالی است که هم تزریق و هم مصرف آن به شکل دود کردن، خطر ناشی از مصرف بیش از حد (overdose) را همراه دارد.

فنتانیل گونه‌ای داروی ضددرد و مخدر قوی است که در سال‌های اخیر، مصرف غیرقانونی آن عامل اصلی «اوردوز» (مرگ ناشی از مصرف بیش از حد) در ایالات متحده بوده است.

مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در آمریکا در ۲۰۲۲، پس از دو جهش بزرگ در طول همه‌گیری کرونا، اندکی رشد داشت و داده‌های مربوط به ۹ ماه اول ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که این میزان در سال گذشته افزایش یافته است.

«الکس کرال»، پژوهشگر بین‌المللی که در زمینه ترجیح‌ها و شیوه‌های مصرفی مصرف‌کنندگان مواد مخدر در سانفرانسیسکو مطالعه می‌کند، گفت که مصرف‌کنندگان این ماده، پودر را روی لایه آلومینیوم یا در یک لوله شیشه‌ای قرار می‌دهند، سپس از زیر به آن حرارت می‌دهند و بخار آن را استنشاق می‌کنند.

او افزود که فنتانیل دودشده به اندازه فنتانیل مایع درون سرنگ غلیظ نیست، اما برخی از مصرف‌کنندگان مواد مخدر مزایای بیشتری در این روش می‌بینند؛ از جمله اینکه آبسه‌های چرکی روی پوستشان ایجاد نمی‌شود و خطر ابتلا به هپاتیت و سایر بیماری‌های ناشی از تزریق با سرنگ آلوده نیز در این روش وجود ندارد.

متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا این تحقیق جدید را با استفاده از گواهی‌های مرگ افراد، گزارش‌های سم‌شناسی و آمار پزشکی قانونی انجام دادند.

بررسی متخصصان مبتنی بر داده‌هایی از ناحیه کلمبیا و ۲۷ ایالت در طول سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بود. آنان با اتکا به داده‌های مزبور، توانستند اطلاعاتی را درباره نحوه مصرف مواد مخدر و حدود ۷۱ هزار نمونه از بیش از ۳۱۱ هزار مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد در ایالات متحده در طول سه سال، بررسی کنند.

متخصصان دریافتند که بین اوایل ۲۰۲۰ تا اواخر ۲۰۲۲، میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر به شیوه دود کردن ۷۴ درصد افزایش یافته، در حالی که درصد مرگ‌ومیر ناشی از تزریق ۲۹ درصد کاهش یافته است.

البته کارشناسان تاکید می‌کنند که ترسیم درصد دقیق مرگ‌هایی که پس از دود کردن، تزریق، استنشاق یا بلع مواد مخدر رخ داده، پیچیده است، زیرا در برخی موارد ممکن است فرد از چندین ماده و چندین روش استفاده کرده باشد.

این مطالعه نشان داد که اواخر ۲۰۲۲، از مرگ‌هایی که علت آن‌ها با شیوه مصرف مواد مخدر شناسایی شد، ۲۳ درصد پس از دود کردن، ۱۶ درصد پس از تزریق، ۱۶ درصد پس از استنشاق و ۱۴.۵ درصد پس از بلع مواد مخدر رخ داده است.

به گفته پژوهشگران، نتایج این مطالعه می‌تواند بیانگر وضعیت کلی در ایالت‌های مختلف آمریکا باشد که نشان‌دهنده افزایش مصرف مواد مخدر به شکل دود و کاهش مصرف به شیوه تزریق است.

آنان تاکید کردند که این بررسی محدودیت‌هایی نیز دارد، زیرا تعیین چگونگی و چرایی مرگ ناشی از مصرف بیش از حد، ممکن است دشوار باشد؛ به‌ویژه اگر شواهدی نیز موجود نباشد. به گفته آنان، مرگ بر اثر تزریق بیش از حد مواد ممکن است به دلیل علائم تزریق روی بدن گزارش شود، اما برای تشخیص مرگ ناشی از مصرف بیش از حد مواد به شیوه دود کردن، احتمالا باید یک پیپ یا لایه آلومینیومی پیدا شود و ماموران حاضر در محل هم وجود آن‌ها را در گزارش خود ذکر کرده باشند.

به گزارش ایندیپندنت، متخصصان همچنین گفتند که بسیاری از افرادی که فنتانیل را به صورت دود مصرف می‌کنند، از نی برای فروکشیدن بخار حاصل از پودر در حال سوختن استفاده می‌کنند و این احتمال وجود دارد که ماموران با مشاهده نی، تصور کنند که مرگ‌ومیر بر اثر استنشاق از طریق بینی بوده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12090

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: