کشف نشانه‌های شکافت هسته‌ای در کیهان برای اولین‌بار

کیهان
دانشمندان توانستند نشانه‌های شکافت هسته‌ای در کیهان را کشف کنند؛ پیش‌ازاین فرایند شکافت تنها در رآکتور‌های هسته‌ای شناخته شده بود.
هداپرس:دانشمندان شواهد موثقی از شکافت هسته‌ای در کیهان، به‌ویژه در حین ادغام ستاره‌های نوترونی را کشف کرده‌اند. شکافت هسته‌ای با آنکه روی زمین و در نیروگاه‌های هسته‌ای فرایندی شناخته‌شده است، اما تا پیش‌ازاین نشانه‌ای از آن در فضا دیده نشده بود. حالا این کشف جدید باور‌های قدیمی را به چالش می‌کشد و فصل تازه‌ای را در درک ما از تشکیل عناصر سنگین در جهان باز می‌کند.

براساس مقاله منتشرشده در Science، تیم تحقیقات آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس و دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، طبق مدل‌ها و مشاهدات خود، اولین نشانه‌های شکافت هسته‌ای در جهان را یافته‌اند. یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: «مردم گمان می‌کردند که شکافت در کیهان اتفاق می‌افتد، اما تا به امروز هیچ‌کس نتوانسته بود آن را ثابت کند.» شکافت هسته‌ای فرایندی کاملاً شناخته‌شده و درواقع اساس نیروگاه‌های هسته‌ای مولد انرژی روی زمین است؛ بااین‌حال، پیش‌ازاین در میان ستارگان دیده نشده بود.

کشف شکافت هسته‌ای در کیهان

فرایند دیگری موسوم به همجوشی هسته‌ای وجود دارد که طی آن دو هسته اتمی با یکدیگر ترکیب می‌شوند و هسته سنگین‌تری را تشکیل می‌دهند و مقادیر قابل‌توجهی انرژی آزاد می‌کنند. این فرایند باعث تولید انرژی می‌شود و درخشندگی ستاره را حفظ می‌کند. انجام چنین فرایندی در زمین چالش‌های زیادی دارد و درعوض، رآکتور‌های هسته‌ای با شکافت هسته‌ای کار می‌کنند که طی آن اتم سنگین‌تر به اتم‌های کوچک‌تر تقسیم می‌شود و مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کند.

دانشمندان مدت‌ها گمان می‌کردند که شکافت طی ادغام ستاره‌های نوترونی (که یکی از آشفته‌ترین رویداد‌های کیهان است) رخ می‌دهد. این ادغام آن‌قدر قوی است که امواجی را در سراسر بافت فضا-زمان ایجاد می‌کند. اکنون این تیم تحقیقاتی براساس مدل‌ها و مشاهدات توانسته‌اند اولین نشانه‌های شکافت هسته‌ای در جهان را بیابند. این یافته‌ها می‌تواند به حل معمای اینکه عناصر سنگین جهان از کجا آمده‌اند، کمک کند.

دانشمندان متوجه شدند که طی فرایندی به نام «جذب سریع نوترون» یا فرایند r، هسته‌های اتم سنگین‌تر می‌شوند و عناصر فوق‌سنگینی ایجاد می‌کنند که ناپایدار هستند. سپس این عناصر فوق‌سنگین می‌توانند تحت شکافت قرار گیرند تا به عناصر سبک‌تر و پایدارتر مانند طلا تقسیم شوند.

منبع:دیجیاتو

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10357

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: