حصول شفافیت در اقتصاد با تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا

شناسه یکتا

مطابق قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، از ابتدای سال ۱۴۰۳ مجوزهای کاغذی بی اعتبار هستند و بی شک با تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی و ایجاد یک سامانه جامع اطلاعاتی، گام مهمی در تحقق شفاقیت اقتصادی برداشته می‌شود.

 

هداپرس:مجوزهای الکترونیکی بر خلاف تصور عموم مزیت‌های زیادی برای جامعه و اقتصاد به همراه دارد، از کوتاه شدن دست انحصار گران و حذف امضای طلایی گرفته تا ایجاد شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی که مانعی در توسعه زیرساختی و خدمات رسانی محسوب می‌شود، همگی از مزیت‌های مهم دریافت شناسه یکتا و تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی است.

در این رابطه انور حبیب‌زاده بوکانی – دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی – با توجه به مزیت‌های اخذ مجوزهای الکترونیکی و دریافت شناسه یکتا در جهت تحقق شفافیت اقتصادی، اظهار کرد: تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا، در نهایت به نفع اقتصاد تمام خواهد شد و در آینده امکان فرار مالیاتی برای فعالان اقتصادی فاقد مجوز به صفر خواهد رسید، بنابراین دولت باید مشوق‌های مالیاتی برای افرادی که در این زمینه همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند در نظر بگیرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه گذشت زمان لزوم حرکت، توسعه فناوری و تغییر روش‌ها را تسریع می‌کند، گفت: «مطابق قانون از سال ۱۴۰۱ مجوزهای کسب ‌و کار باید الکترونیکی می‌شدند و صاحبان کسب و کار باید شناسه یکتا دریافت می‌کردند. از آن تاریخ تا به امروز از همه دارندگان و صاحبان مجوزهای قدیمی درخواست شد که تا پایان سال ۱۴۰۲ مجوزهای الکترونیک خود را دریافت کنند. باید تا پایان سال جاری این جایگزینی اعمال شود؛ چراکه امروزه مجوزهای کاغذی در جهان منسوخ شده است.»

البته باید در نظر داشت، فقدان اطلاعات کافی، صحیح و بهنگام، دولت‌ها را با مشکلاتی همچون افزایش قیمت تمام‌شده در نظام توزیع و تولید، انحراف تسهیلات از تولید، اقتصاد غیر رسمی، قاچاق و احتکار و انحراف پرداخت یارانه به بنگاه‌های تولیدی و خدماتی روبرو میکند و لازم است بسترهای ایجاد شفافیت اقتصادی فراهم شود تا بتوان با برخورداری از اطلاعات جامع و یکپارچه و با رصد شرایط اقتصادی موجود برنامه‌ریزی مطلوب و مناسب با این شرایط را انجام داد.

بنابراین یکی از مولفه‌های بستر ساز در تحقق شفافیت اقتصادی حرکت به سمت مجوزهای الکترونیکی و ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع است تا بر اساس آن، اشخاصی که دارای مجوزهای قانونی هستند، بتوانند از تسهیلات حمایتی و مزیت‌هایی ویژه در قیاس با کسانی که دارای مجوز نیستند، برخوردار شوند.

در این راستا، دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: دریافت تسهیلات یکی از خدماتی است که مشمول کسبه‌ای می‌شود که نسبت به تبدیل مجوزهای کاغذی خود به شناسه یکتا اقدام کرده‌اند و در این زمینه هماهنگی‌های لازم میان بانک مرکزی با بانک‌های عامل انجام شده است.

فرهنگ سازی لازمه اجرای هر برنامه‌

نباید فراموش کرد که عملیاتی کردن هر طرح و برنامه کلان در سطح ملی، نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی کافی است و آموزش و اطلاع‌رسانی، مهم‌ترین گام در تحقق فرهنگ سازی در هر برنامه‌ای به حساب می‌آید، در این زمینه لازم است در میان اصناف و صاحبان مشاغل و کسب و کارها اطلاعات مناسب و مزیت‌های برخورداری از شناسه یکتا و آگاهی رسانی در این رابطه انجام شود تا کسانی که از دارندگان مجوزهای کاغذی و قدیمی هستند از مزیت‌های شناسه یکتا و مجوزهای جدید مطلع شوند.

بی شک، اخذ و تبدیل مجوزهای الکترونیکی بیش از هر بخشی به نفع جامعه و صاحبان مشاغل و اصناف خواهد بود، حذف بروکراسی اداری در فرایند دریافت مجوز، کوتاه شدن دست انحصار گران و حذف امضاهای ملقب به امضاهای طلایی (پرداخت های غیر قانونی و رشوه) همگی خبر از مزیت‌های مجوزهای الکترونیکی و شناسه یکتا می‌دهد.

در این رابطه، حبیب‌زاده بوکانی اظهار می‌کند: اطلاع رسانی و آموزش دو مولفه‌ای هستند که روند تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا را تسریع می‌کنند؛ چراکه تبدیل مجوزها امری قانونی و لازم الاجرا است که فواید آن مشمول صاحبان مجوز کسب و کار می‌شود و برای افرادی که به صورت قانونی در عرصه اقتصادی فعالیت می‌کنند، شکی نسبت به اجرای قانون برای تبدیل مجوزها و پرداخت مالیات‌های حقه وجود ندارد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12434

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: