پرواز هشدارآمیز جنگنده‌های آمریکایی در آسمان شرق اروپا

جنگنده آمریکایی

هداپرس:جنگنده آمریکایی به منظور هشدار به صرب های «تجزیه طلب» بر فراز بوسنی به پرواز درآمدند.

سفارت آمریکا در سارایوو اعلام کرد که دو جت جنگنده F-16 روز دوشنبه بر فراز بوسنی پرواز کردند تا بر حمایت ایالات متحده از تمامیت ارضی این کشور در برابر «فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه» صرب‌ها -در تضاد با توافقنامه صلح دیتون در دهه ۱۹۹۰ این کشور- تاکید کنند.

سفارت ایالات متحده در سارایوو در بیانیه‌ای اعلام کرد که این پرواز بخشی از آموزش دوجانبه هوا به زمین خواهد بود که همراه با نیروهای مسلح ملی بوسنی در مناطقی از شمال این کشور بالکان انجام می شود.

بیانیه سفارت آمریکا به تحریک مجدد جدایی‌طلبانه توسط میلوراد دودیک، رهبر ملی‌گرا و طرفدار روسیه در منطقه صرب بوسنی -که مدت‌هاست خواستار جدایی از بوشنی و پیوستن به صربستان شده- اشاره کرد.

واشنگتن میانجی قرارداد دیتون بود که به جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ بوسنی پایان داد که در آن حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر کشته و دو میلیون نفر آواره شدند. این معاهده بوسنی را به یک جمهوری صرب (RS) و یک فدراسیون مشترک کروات‌ها و بوسنیایی‌ها با یک دولت مرکزی نسبتا ضعیف تقسیم کرد.

در بیانیه سفارت آمده است: «ایالات متحده تاکید کرده که قانون اساسی بوسنی و هرزگوین هیچ حق جدایی را ارائه نمی‌دهد و اگر کسی بخواهد این عنصر اساسی معاهده دیتون را تغییر دهد، اقدام خواهیم کرد».

عصر دوشنبه صرب‌های بوسنی جشن‌هایی را برای روز تاسیس کشوری خودخوانده برگزار کردند که دادگاه قانون اساسی بوسنی آن را به عنوان تبعیض علیه غیر صرب‌ها ممنوع کرده است.

دودیک به دلیل امضای قانون RS مبنی بر تعلیق تصمیمات دادگاه قانون اساسی و نماینده بین‌المللی که بر اجرای توافقنامه دیتون نظارت می‌کند، با اتهامات دادگاه ایالتی سارایوو مواجه است.

محاکمه دودیک به دلیل سرپیچی از احکام نماینده صلح باید در ۲۰ دسامبر آغاز می‌شد، اما به دلیل مسائل رویه‌ای که توسط تیم حقوقی او مطرح شد تا ۲۰ ژانویه به تعویق افتاد.

منبع:اکوایران

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10754

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: