لزوم راه‌اندازی مقری برای اجرایی شدن فرامین رهبری

انقلاب اسلامی

یک فعال حوزه زنان با اشاره به سخنان امروز مقام معظم رهبری در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به درستی مبدع «عدالت جنسیتی» است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی، دنیا دید زن نقش تعیین‌کنندگی برای خود پیدا کرده است. از این رو هر رفع تبعیضی در حوزه زنان را فمینیسم نامید که این فریب است. رفع تبعیض در جامعه اسلامی بر مبنای اسلام انجام می‌شود. کما اینکه اصل عدالت اصل اسلام است و اصل عدالت این را حکم می‌کند که نباید بر زنان ظلم و تبعیض انجام داد.

هداپرس:توران ولی مراد ، اظهار کرد: با مطالبی که امروز مقام معظم رهبری فرمودند، یک بار دیگر دقیقا روشن شد که نظامی که در راس آن ولی فقیه باشد، بالاترین حرف ها را در حوزه زنان از جهت تعیین هدف، مسیر، راهبرد و برنامه بیان می‌کند و این در حالیست که در غرب روند فعالیت‌ها باید از پایین به بالا باشد. به طوری که به گفته رهبری گویی غربی‌ها می‌خواهند بدون منطق و با جنجال به سمت جلو حرکت کنند.وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی نقش و جایگاه زن را در جوهره وجودی و حقوق انسانی با مرد یکسان می‌داند، ادامه داد: در جامعه ما، برخی برای تحقق عدالت جنسیتی انقلت می‌آورند و آن را مساوی با «برابری جنسیتی» می داند و این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران مبدع مساله «عدالت جنسیتی» در کنفرانس پکن سال ۷۴ بود. عدالت جنسیتی بر مبنای اصل عدالت اسلامی است. آنهایی که در این امر تشکیک و موضوع را منحرف می‌کنند موظف‌اند خود را با موضوعات مد نظر ولی فقیه منطبق کنند چراکه فصل الخطاب ما فرمایشات ایشان است.

این فعال حوزه زنان درباره چرایی اجرایی نشدن برخی امور نظیر تحقق عدالت جنسیتی که مدنظر معظم‌له است، توضیح داد: مشکل ما این است این فرمایشات اجرایی نشده و به میدان نیامده است. کما اینکه رهبری در سال ۷۵ نیز مساله ظلم به زن را مطرح کردند و گفتند باید با دو بال قانون و اخلاق ، جلوی ظلم به زن به ویژه ظلم به زن در خانواده گرفته شود اما مشکل آنجا است که نظام ما ساختارمند و هماهنگ این فرمایشات را به بستر اجرا در نمی‌آورد. درواقع ما نیاز به یک مقر فرماندهی داریم که فرمایشات مقام معظم اسلامی که بر مبنای اسلام است را اجرایی کند.

ولی مراد با یادآوری اینکه مدت‌ها است مساله عدالت جنسیتی را به عنوان یک شاخص اصلی مطرح می‌کنیم اما  بعضا برخی که در دولت، مجلس و مراکز استراتژیک قرار دارند به اسم اسلام مسیر تحقق عدالت جنسیتی را می‌بندند، خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی برآمده از انقلاب اسلامی است که در عالی ترین جایگاه هدف و مسیر را برای زنان مشخص می‌کند. با این دید و با طرح «عدالت جنسیتی» دیگر مسائلی نظیر فمینیسم اسلامی و فمینیسم چادری فریب است.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی، دنیا دید زن نقش تعیین کنندگی برای خود پیدا کرده است. از این رو هر رفع تبعیضی در حوزه زنان را  فمینیسم نامید که این فریب است. رفع تبعیض در جامعه اسلامی بر مبنای اسلام انجام می‌شود. کما اینکه اصل عدالت اصل اسلام است و اصل عدالت این را حکم می‌کند که نباید بر زنان ظلم و تبعیض انجام داد.

ولی‌مراد با اشاره به تاکید رهبری به نامحدود بودن فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و مدیریتی زنان با رعایت دو اصل خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌های جنسی، تاکید کرد: ایشان رسما از فعالیت زنان در وزارت نام می برند و این در حالیست برخی جریانات فکری و افراد به اسم اسلام همه این راه‌ها را به روی زنان بسته‌اند و به اسم اسلام این ممانعت را ایجاد می‌کنند. در حالی که به گفته رهبری در جهان دو جریان غرب و اسلام نسبت به مسائل زنان داریم و جریان اسلام با خوانش انقلاب اسلامی است. رهبری مساله نامحدود بودن فعالیت زنان را با رعایت دو شرط اساسی مطرح می‌کنند و این یعنی افراد اجازه ندارند راه را در تمام سطوح مثل مدیریت‌های عالی بر زنان ببندند.

وی درباره اهمیت رعایت دو شرط خانواده و مراقبت از خطر جاذبه‌های جنسی در فعالیت‌های زنان، تصریح کرد: نقطه قوت جامعه اسلامی خانواده است و خانواده نباید قربانی شود.  از سوی دیگر وظیفه دولت و مجلس این است که مسیر را برای فعالیت زنان باز کرده و تسهیل کند البته به طوری این مسیر باز شود که همانند غرب نگاه ابزارگونه و جنسی به زن وجود نداشته باشد. اسلام با نگاه استراتژیک قرآن که حجاب را  مطرح می‌کند جلوی نگاه جنسی و ابزارگونه به زن را بسته است.

این فعال حوزه زنان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکید رهبری به جلوگیری از خشونت علیه زنان و رفتارهای بد شوهر در خانه، توضیح داد: از آنجا که خانواده، اصلی ترین سلول اجتماعی است، خشونت خانگی نیز اصلی‌ترین مساله در حوزه خشونت است و برای این امر قطعا در کنار فرهنگ سازی و آموزش نیاز به تصویب قوانین داریم تا خشونت علیه زنان انجام نشود. خانواده باید محلی امن برای زن و مرد باشد تا محلی امن برای رشد فرزندان شود.  از سوی دیگر خشونت علیه زنان  وسیع است و ابعاد متفاوت دیگری نیز دارد. کما اینکه ترویج نگاه ابزاری و جنسی نسبت به زن دقیقا ترویج خشونت علیه زنان است. قرآن کریم نیز از این رو مساله «جلباب» یا همان پوشش را برای زنان به کار می‌برد تا این زنان به کرامت انسانی و حیا شناخته شوند و مورد اذیت و آزار قرار نگیرند.

ولی مراد با تاکید بر اینکه باید برای مسائل زنان یک مقر فرماندهی داشته باشیم، عنوان کرد: ما در صحنه اجرا و عمل با نقیصه همراه هستیم. درست است مجلس باید نظارت داشته باشد اما اغلب زمانی که مجلس و دولت از یک جریان سیاسی واحد هستند این نظارت به درستی انجام نمی‌شود. دلیل اینکه علیرغم فرمایشان رهبری هنوز آسیب‌ها در جامعه ما وجود دارد این است که بعضا دولت و مجلس و مراکزی که به اسم زنان ایجاد شده و امکانات را می‌گیرند به وظیفه خود به درستی عمل نکرده‌اند. برای مثال کمیته زنان مجمع تشخیص مصلحت نظام موظف است برنامه دولت را با قانون برنامه‌های توسعه تطبیق دهد اما این کار را نکرده است.

این فعال حوزه زنان با اشاره به بخش دیگر سخنان رهبری درباره نقش زنان در انتخابات، یادآور شد: در انقلاب اسلامی زنان نقش تعیین کننده‌ای داشتند. امام خمینی می‌گفتند که نقش زنان در انقلاب اسلامی پررنگ‌تر و بیشتر از مردان بوده است. این امر شاهکار انقلاب اسلامی بوده است که زنان را در عالی ترین مقامی نشانده است که دنیا باید برای رسیدن به آن بدود. حضرت آقا نیز امروز فرمودند که تفاوتی بین زن و مرد در حقوق انسانی نیست. انتخابات یکی از بزرگ ترین بخش های تعیین سرنوشت است. انتخابات مجلس از این نظر اهمیت دارد که ریل گذاری در حوزه زنان و حوزه های دیگر بر عهده مجلس است. امیدوارم زنان این نقش خود را به درستی ایفا کنند.

وی درباره افزایش سن ازدواج نیز توضیح داد: یکی از دلایل مهم افزایش سن ازدواج این است که برخی از قوانین داخل خانواده هنوز اصلاح نشده است و از سوی دیگر قوانین حمایتی برای زنان وجود ندارد. جامعه برای اینکه این خلا را اصلاح کند مهریه را بالا برده است. مهریه بالا خود عامل کاهش ازدواج است. از سمت دیگر وقتی سهم مالی زن از ازدواج مشخص نباشد، در واقع زن امنیت اقتصادی ندارد و از همین جهت مهریه را بالا تعیین می‌کند. مهریه بالا نیز امنیت روانی خانواده را به خطر می‌اندازد.

ولی مراد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: به طور کلی باید گفت فرمایشات مقام معظم رهبری پاسخی شفاف و صریح به برخی افرادی بود که بعضا در مراکز مطالعات زنان، دولت و مجلس قرار دارند و یا نفوذ دارند اما نگاه آنها نسبت به مسائل حوزه زنان متحجرانه است، با نگاه مقام معظم رهبری تطبیق ندارد و از این رو علیه عدالت جنسیتی کار می‌کنند.

منبع:ایسنا

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10453

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: