صادرات بیش‌از ۵ هزار میلیون دلاری حوزه مواد غذایی

مواد غذایی

رئییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی گفت: پس از نفت و صنایع پتروشیمی، صنعت غذا از لحاظ تولید ناخالص داخلی، پیشتاز است. طبق آمار سال ۱۴۰۱ بیش از ۵ هزار میلیون دلار صادرات حوزه مواد غذایی داشته‌ایم که نشان‌دهنده اهمیت اقتصادی این صنعت است.

 

هداپرس:شقایق حق‌جوی جوانمرد، رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست‌جمهوری طی سخنانی در رویداد نشست سکوهای جدید ایجاد نوآوری در صنعت غذایی به معرفی جعبه ابزار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برای تسهیل در امر تحقیق و توسعه پرداخت.

وی با بیان اینکه تحقیق و توسعه احتیاج به زیرساخت‌های تخصصی دارد که گران است و به راحتی در دسترس نیست، اظهار کرد: یکی از رویکردهای جدید ما در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برای دانش‌بنیان شدن صنعت کشور، کمک به راه‌اندازی آزمایشگاه‎‌های تخصصی ساخت سریع و شبکه‌سازی همه ظرفیت‌های ساخت، تولید، تست و استانداردسازی است تا تحقیق و توسعه در کشور آسان و ارزان شود.

حق‌جوی با اشاره به اینکه صنایع غذایی یکی از صنایع مهم ما در کشور است، گفت: پس از صنایع پتروشیمی بیشترین گردش مالی و بیشترین فرصت‌های ایجاد اشتغال با اختصاص ۱۷ درصد در دست صنایع غذایی کشور است. همچنین امنیت غذایی، یک مسئله با اهمیت جهانی است. بنابراین یکی از اولویت‌هایمان راه‌اندازی فب لب تخصصی صنایع غذایی است. ظرفیتی را شناسایی و به عنوان محور فعالیت‌ها بر روی آن سرمایه‌گذاری کردیم.

رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ادامه داد: در نخستین رویداد ملی«فبین‌فود» که اردیبهشت ماه سال آینده به منظور هم‌افزایی و مشارکت نقش‌آفرینان زیست بوم دانش و نوآوری در صنعت غذای کشور با عنوان «هم‌رسانی نیازها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع (فب‌لب)» در مشهد برگزار خواهد شد، برآنیم تا ظرفیت‌های ساخت، تولید، آزمایش و استانداردسازی را در کشور شناسایی کنیم و میان همه به اشتراک بگذاریم. به عبارتی نوآوری، تحقیق و توسعه را آسان و ارزان کنیم، به گونه‌ای که قابلیت سفارش داده شدن داشته باشد.

سهم بازیگران مختلف در هزینه‌کرد تحقیق و توسعه

به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، بیشترین میزان اعتبارات تحقیق و توسعه در کشورهای توسعه‌یافته (بیش از ۵۰ درصد) از بخش تحقیق‌ و توسعه شرکت‌های بزرگ می‌آید. به بیان دیگر شریک کلیدی ما در بخش تحقیق و توسعه کشور، شرکت‌های بزرگ هستند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، حق‌جوی جوانمرد اعلام کرد: پس از نفت و صنایع پتروشیمی، صنعت غذا از لحاظ تولید ناخالص داخلی، پیشتاز است. طبق آمار سال ۱۴۰۱ بیش از پنج هزار میلیون دلار صادرات حوزه مواد غذایی داشته‌ایم که نشان‌دهنده اهمیت اقتصادی این صنعت است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12660

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: