اختلاف نظر وزاری رئیسی بر سر سیمان!

به تازگی مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بورس کالا عامل گرانی برخی کالا‌ها از جمله سیمان است گفت باید این محصولات از بورس کالا خارج شود. این در حالی است که باقی تیم اقتصادی دولت نظر دیگری دارند و می‌گویند خروج سیمان و فولاد از بورس در دستور کار وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت نیست و هر تغییری در چارچوب فعلی انجام می‌شود.
اختلاف علنی دو وزیر دولت رئیسی؛ خاندوزی و بذرپاش درباره سیمان چه می‌گویند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هدا پرس، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما مصر هستیم قیمت فولاد را کاهش دهیم و این کاهش قیمت می‌خواهد در بورس کالا باشد یا هر مسیر دیگری، گفت: عده‌ای در این باره حرف‌هایی زدند که البته شوخی کردند. اما وزیر اقتصاد، بورس را بستری شفاف دانست و رسما اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای خروج سیمان از بورس ندارد.

خرداد ۱۴۰۰ سیمان به طور رسمی وارد بورس شد. موافقان بورسی شدن سیمان می‌گویند این موضوع به شفافیت قیمت و قطع رانت دلالان سیمان منجر شده است. در سوی مقابل برخی افراد نوسانات قیمت سیمان را ناشی از عرضه این کالا در بورس می‌دانند.

در روزهای اخیر مهرداد بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی بیان کرد که یکی از علت‌های گرانی مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان، ‌عرضه این محصولات در بورس کالا است. پیش از این هم برخی سازندگان بیان می‌کردند که سیمان در بورس به فروشندگان خرد نمی‌رسد؛ زیرا یکجا توسط سرمایه‌گذاران بزرگ خریداری می‌شود و آنها قیمت این محصولا را در انحصار خود دارند که باعث گرانی مسکن می‌شود.

موافقان بورسی شدن سیمان که عمدتا مسئولان و تحلیل‌گران بازارهای مالی هستند اما نظر دیگری دارند و می‌گویند سهم سیمان و فولاد در قیمت تمام شده‌ی ساختمان ناچیز است و عمده هزینه تمام شده مسکن به قیمت زمین، دستمزد، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دیگر کالاهای مرتبط با صنعت ساختمان مربوط می‌شود.

تا قبل از ورود سیمان به بورس عنوان می‌شد که ۲۰ نفر بازار سیمان را در اختیار خود گرفته‌اند اما در حال حاضر همه‌ افراد می‌توانند به راحتی از بورس کالا سیمان مورد نیاز خود را خریداری کنند.

پس از حدود دو هفته بحث و گفت‌وگو درباره بورس سیمان، وزیر اقتصاد گفته که سیمان باید هم‌چنان در بورس عرضه شود. سید احسان خاندوزی بیان کرده است: با توجه به اینکه مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که ما در  پایان دهه‌های  ۸۰ و ۹۰ نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت به نظام بورس کالا منتقل شدیم دولت فعلا هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد.

اگر خاندوزی با عرضه سیمان در بورس مخالفت می‌کرد، تعجب می‌کردم/ بعداً درباره سهامداران بورس کالا می‌گویم

اما مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما مصر هستیم قیمت فولاد را کاهش دهیم و این کاهش قیمت می‌خواهد در بورس کالا باشد یا هر مسیر دیگری، گفت: عده‌ای در این باره حرف‌هایی زدند که البته شوخی کردند.

همچنین بذرپاش در جمع خبرنگاران درباره اظهارات اخیر خاندوزی وزیر اقتصاد درباره ادامه عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا اظهار داشت: یکی از کارشناسی‌هایی که برای کاهش تمام شده قیمت مسکن انجام شد این بود که بورس کالا قیمت فولاد و سیمان را بالا برده است و درباره اینکه سهامداران بورس کالا چه کسانی هستند و چگونه بورس کالا تشکیل شده بعداً صحبت خواهم کرد. کسانی که سهامداران بورس کالا هستند و آن را تشکیل دادند میلی به کاهش قیمت در آن ندارند، اما ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را به این افراد گره بزنیم. اعلام کردیم که قیمت پایه در بورس کالا باید مدیریت شود و باید قیمت پایه از الگوی مناسب تبعیت کند و طبق گفته دوستان در بورس در برخی از مقاطع قیمت فولاد تا ۴٠ درصد افزایش پیدا کرد و گران‌تر عرضه شد.  برخی از نقد‌هایی که به حرفهایم در این باره می‌شود موضوعیت ندارد و ما به دنبال کاهش قیمت تمام شده مسکن و افزایش تولید هستیم.

بذرپاش تاکید کرد: اختلافی با وزیر اقتصاد ندارم، طبیعتاً وزارت اقتصاد نباید مخالف بورس کالا باشد و اگر خاندوزی با عرضه سیمان و فولاد در بورس مخالفت می‌کرد، تعجب می‌کردم. اما ما از وزارت اقتصاد انتظار کمک در حوزه مسکن را داریم.

منابع: ایسنا، ایلنا و اکوایران

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=9887

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: