رونق فوتبال زنان در عربستان صعودی

سهم زنان از رونق فوتبال در عربستان در حال افزایش است. در سال گذشته تیم ملی فوتبال عربستان تیم کشور آفریقایی سیشل را برد، لیگ برتر بانوان را شکل داد و پیشنهاد رسمی خود برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۶ آسیا را مطرح کرد.

در حالی که کریستیانو رونالدو و نیمار در ورزشگاه‌های عربستان فوتبال بازی می‌کنند، تحولی آرام و به همان اندازه چشمگیر برای فوتبال حرفه‌ای زنان عربستان در حال رخ دادن است که در ۵ سال گذشته در این کشور وجود نداشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هدا پرس، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تیم ملی فوتبال زنان عربستان سعودی ۲ سال پیش تشکیل و در مارس سال جاری وارد رنکینگ فیفا شد و در رده ۱۷۱ قرار گرفت.

در روزهای گذشته این تیم در شهر کوهستانی طائف و در آستانه بازی روستانه با تیم پاکستان اخرین تمرین ها را پشت سر گذاشت. این بازی‌ها تجربه بازیکنان تیم فوتبال زنان عربستان را بالا می برد. تجربه ای که به شدت مورد نیاز است.

این نقطه عطف در سال گذشته و به دنبال مجموعه‌ای از اولین اتفاقات در فوتبال زنان عربستان رخ داد.

در سال گذشته میلادی تیم ملی فوتبال عربستان تیم کشور آفریقایی سیشل را برای اولین بار با نتیجه ۲-۰  برد، لیگ برتر بانوان را شکل داد و پیشنهاد رسمی خود برای میزبانی جام ملت‌های ۲۰۲۶ آسیا را مطرح کرد.

زنان عربستان تا پیش از ژانویه سال ۲۰۱۸ اجازه حضور در مسابقات فوتبال را هم نداشتند، چه برسد بازی در سطح حرفه ای و ملی.

زنان عربستانی تا ژانویه ۲۰۱۸ اجازه شرکت در مسابقات فوتبال را هم نداشتند، چه رسد به بازی در سطح حرفه‌ای/ خبرگزاری فرانسه

سهم زنان از رونق فوتبال در عربستان/ رتبه 171 جهان

“لعیان جوهری” هافبک ۲۲ ساله تیم ملی زنان عربستان سعودی به خبرگزاری فرانسه گفت که او و هم تیمی‌هایش پیشرفت‌های خود را “تدریجی و نرحله‌ای” می سنجند، حتی اگر اهداف بلند مدتی مانند بازی در جام جهانی را در سر بپرورند.

جوهری گفت: جام‌های جهانی قبلی را از روی کنجکاوی نگاه می‌کردم اما جام جهانی امسال متفاوت است.

“من به آن متفاوت نگاه می‌کنم، انگار هر کدام از این تیم ها و بازیکنان رقبای من هستند”.

در سال‌های اخیر محدودیت‌های کلیدی در باره زنان که زیر انتقاد صریح فعالان حقوق این حوزه بود، برداشته شده یا کاهش یافته است/ خبرگزاری فرانسه

سهم زنان از رونق فوتبال در عربستان/ رتبه 171 جهان

اصلاحات و بدبینی

بازیگران سعودی همچنان خواهان تغییرات گسترده تری در عربستان سعودی هستند. دولت محافظه‌کاری نفتی این کشور تلاش می‌کند در عین دور شدن از سوخت‌های فسیلی درهای خود را به روی جهان باز کند.

در سال‌های اخیر محدودیت‌های کلیدی که این کشور را به سیبل انتقاد فعالان حقوق زنان تبدیل کرده کاهش یافته یا حذف شده است.

اگرچه منتقدان در استدلال‌های خود از تبعیض قانونی در زمینه‌هایی مانند طلاق و حضانت کودکان حرف می‌زنند و زنان اغلب در دام سرکوب مداوم مخالفان قرار دارند.

مستند منتشر شده شهرویور در فیفا پلاس نشان می‌دهد که چگونه تیم ملی زنان از آزادی‌های جدید استفاده می‌کند و توپ و تور و زمین مسابقه را از انحصار مردان درآورده و در اختیار زنان قرار می‌دهد.

این مستند خصومت سابق برای دنبال کردن یک ورزش مردانه با زنان و تقابل آن با حمایت‌های دولتی کنونی را نشان می‌دهد.

گروه‌های خارجی نیز از تیم ملی فوتبال زنان عربستان حمایت کرده‌اند.

بنیاد پله با انتشار یک پست اولین بازی رسمی تیم زنان فوتبال عربستان را با  “یک روز تاریخی نه‌تنها برای شما، بلکه برای همه عاشقان فوتبال” خواند.

با این حال همگان این تیم فوتبالی را کامل نپذیرفته اند.

صحبت‌های مطرح شده در باره اسپانسری هیئت گردشگری عربستان سعودی از جام جهانی فوتبال زنان مورد انتقاد استرالیا و نیوزیلند به عنوان میزبانان این رویداد و الکس مورگان ستاره فوتبال زنان آمریکا قرار گرفت. به دنبال این موضوع فیفا در ماه مارس از عدم توافق با عربستان برای اسپانسری جام جهانی فوتبال زنان خبر داد.

مونیکا استاب، اولین مربی تیم ملی زنان عربستان که اکنون مدیر فنی است به خبرگزاری فرانسه گفت” کسی نمی‌داند اینجا چه اتفاقی می‌افتد، من توصیه می‌کنم به اینجا بیایید و خودتان شاهد باشید چه اتفاقی می‌افتد”.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10005

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: