اختتامیه جشنواره صنایع دستی فجر برگزار شد

جشنواره

مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی و هنرهای سنتی فجر عصر امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

 

هداپرس:در این مراسم سیدعزت الله ضرغامی(وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، علی دارابی ( قائم‌مقام ضرغامی) و همچنین مریم جلالی (معاون صنایع دستی) حضور داشتند.

این مراسم با نمایش ویدیویی از آنچه که در هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنر های سنتی گذشته، آغاز شد.

در ابتدای این برنامه مریم جلالی معاون صنایع دستی سخنرانی کرد. او گفت: سالی از شعبان و از بهمن تا بهمن گذشت و همین‌جا با یکدیگر برای تقویت توجه با تاکید بر بانوان پیش‌رو و مادران سرنوشت ساز هم پیمان شدیم. امروز در ساحت سرو سیمین ٨ با شعار پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی در خدمت شما هستیم.

او ادامه داد: به پشتوانه روشنگری‌های جناب ضرغامی صنایع دستی در ادبیات گفتمانی سیاست گذاران وارد شد. از سرکار خانم خزعلی سپاسگزارم و خرسندم‌ که بگویم امروز از مرز توصیف ظرفیت‌ها و تجلیل صرف داشته‌ها عبور کردیم و به کارکرد رسیدیم. تقویت زیست بوم صنایع دستی در برنامه هفتم توسعه نیز حاصل همین توجه بود. تلاش و تکاپویی که استان به استان انجام شد.

معاون صنایع دستی افزود: بر کسی پوشیده نیست که ایرانی زیباساز و زیباپسند است اما این زیبایی باید ارزش‌آفرین شود و در اسناد بالادستی سهم بگیرد. تدوین سند ملی صنایع دستی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از این رهگذر شکل گرفت. جناب دکتر خسرو پناه در این زمینه مدیون غیرت حضرت عالی هستیم.

جلالی گفت: جشنواره هشتم از فردای جشنواره هفتم آغاز شد. همکاران من در ٣١ استان همراه با صنعتگران در تلاش بودند و در ٩ نمایشگاه داخلی و خارجی ظرفیت‌های صنایع دستی را به نمایش گذاشتند. صنایع دستی دست به زانوی خود زد و قد علم کرد. در میان ظرفیت‌های داخلی حاضر شد. اقتصاد خلاق و نوآوری در گروی انجام همین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.
این مقام مسوول در حوزه صنایع دستی اظهار کرد: این بزنگاه تحولی است که مهندس ضرغامی برای ما تعیین کردند.

او افزود: بخش هنر در حرم مهر ارادت تاریخی ایرانیان دین‌مدار را در پیش داشت و مرکز آفرینش‌های استان قدس به عنوان یکی از سیاستگذاران در کنار ما قرار گرفت.

جلالی گفت: دختران و پسران نسل نو، درود بر شما. صنایع دستی ارجاع به گذشته نیست و پیشران به سمت آینده است و در این مسیر دانش آموزان آمدند تا خلق کنند و بیافرینند.

او در همین رابطه گفت: بعد از فراخوان، ١٣ هزار اثر دریافت کردیم و هنرمندان ٣٨ کشور اعلام آمادگی کردند. صنایع دستی حلقه اتصال جهانی شد.

او ادامه داد:  ایران در صدر فهرست شهرهای جهانی قرار گرفت. بر همین اساس بار دیگر به جهان یادآوری می‌شود که خانواده ایرانی در تمام لحظات زندگی‌اش فرهنگ خود را بازتولید می‌کند.

جلالی تاکید کرد: خانواده صنایع دستی تضمین اقتصاد هویت بنیان و گام دوم انقلاب اسلامی است.

او گفت: هنرمندان ما همه قول خواهند داد که بتوانیم با همین دست ها اقتصاد را تا آخرین لحظه پیش ببریم.

جلالی گفت: ما از برج آزادی شروع کردیم که نماد هنر ایرانی و اسلامی کم ندارد؛ همچنین اذعان و اعلام می‌کنیم که این دست‌های پیر و جوان، این چشم‌ها از زن و مرد در هر خانه ارزش بیافرینند. از دل و دیده گرامی‌تر، دست است! دست‌ها را بسپاریم به کار.

در ادامه عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز سخنرانی و اظهار کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی در کشور ایران بسیار متنوع است. در یونسکو تعداد فراوانی از صنایع دستی را ثبت کردند اما بیشترین تنوع صنایع دستی در کشور عزیز ما ایران است. ٢٩۵ نوع صنایع دستی در شهرهای ایران تولید می‌شود. شاید مهمانان خارجی ما بیشتر اصفهان و شیراز و… را شنیده باشند اما در روستاهای استان‌های کشور نیز صنایع دستی تولید می شود.

او گفت: در بوشهر روستایی هست به اسم بحیری که با پشم شتر لباس و عبا تولید می‌کنند. گلیم بافی، فرش، سفال، چوب، ملیله دوزی، حصیربافی و ده‌ها نوع دیگر از صنایع دستی در شهرها و روستاهای ایران تولید می‌شود. عمده آنان با انگشتان پربرکت زنان حکمت بنیان ایران زمین است که در کنار مادری صنایع دستی تولید می‌کنند.

او گفت: حکمت و خلقت دو ویژگی مهم صنایع‌دستی در ایران است. صنایع دستی ما صرفا تزیینی نیست؛ کاربردی است. بعضی از صنایع دستی ما نیازهای مادی و برخی روحمان را صفا می‌دهد. حکمت و کار حکمت بنیان صفای روح می دهد.

خسروپناه ادامه داد: ویژگی دوم آن خلقت است. خدا تجلی خلقت را به بشر نیز داده است و صنایع دستی مظهر تجلی خلقت الهی است که به اذن خدا ایجاد می شود. خلقتی که به دست هنرمند صنایع دستی انجام می شود به اذن الله است. بر همین اساس این هنر دستی همراه با عبودیت بندگان است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12208

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: