دستاوردهای ۲ سال اخیر هسته‌ای کشور

دستاورد

معاون رییس‌جمهور گفت: دستاوردهای دو سال اخیر سازمان انرژی اتمی ایران حاصل تحقیقات و تلاش‌های فراوان متخصصان و پژوهشگران جوان ایرانی با میانگین سنی ۳۰ تا حداکثر ۳۵ سال است.

 

هداپرس:نخستین گردهمایی دانشجویان بورسیه مقطع تحصیلی کارشناسی سازمان انرژی اتمی ایران با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، سید امیرحسین فقهی، معاون رییس سازمان و رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای و  جمعی از مدیران ارشد صنعت هسته‌ای برگزار شد.

محمد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه اظهار کرد: در سازمان انرژی اتمی ایران، تحقق اهداف عالیه انقلاب اسلامی بسیار مهم است؛ در ۴۵ سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است؛ همواره سعادت ملت و پیشرفت کشور بسیار مهم بوده زیرا این دو هدف باعث پیشرفت، عزت و اقتدار کشور شده است.

وی تصریح کرد:‌ باید توجه داشت که علوم و فنون نوین یکی از محدوده‌هایی هستند که سبب پیشرفت هر کشور می‌شود و ابرقدرت‌ها در تلاشند تا  این علوم در انحصار آنها باشد و منطقه ممنوعه‌ای به‌شمار می‌آید؛ اما پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در فناوری های نوین سبب شده تا جایگاه ابرقدرت‌ها که به دنبال پیشوایی و سروری جهان هستند، متزلزل شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران افزود:‌ ما همواره پیرو قرآن، مکتب اهل بیت (ع) هستیم و از سیره ائمه اطهار پیروی می‌کنیم و در برابر غیر از خداوند متعال تسلیم نمی‌شویم و تحت سلطه قرار نمی‌گیریم. با توجه به این رویکرد در حوزه علوم و فنون هسته‌ای؛ ابرقدرت‌ها به مقابله با ما برخاسته‌اند و همواره با اتهام‌زنی به دنبال ایجاد پرونده‌های ساختگی هسته‌ای برای ما شده‌اند.

اسلامی عنوان کرد: در این سال‌ها با تحریم‌های همه جانبه، خرابکاری‌های صنعتی، انجام عملیات‌های تروریستی، انفجار و نیز با استفاده از ظرفیت جنگ رسانه‌ای سعی کرده‌اند تا مانع پیشرفت ما شوند. اما به ‌لطف الهی جمهوری اسلامی ایران اکنون جزو کشورهای نخست جهان به لحاظ فناوری‌های نوین بوده و در زمره کشورهای صدر جهان در این عرصه است.

معاون رییس‌جمهور اظهار کرد: علوم و فنون هسته‌ای معمولا در کشورهای پیشرفته به‌صورت مشترک و در یک دایره بسته تبادل می‌شود و کسی به راحتی قادر نیست وارد این دایره شود اما جمهوری اسلامی به‌صورت غیرتمندانه و متعهدانه با تأسی به هدایت‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی توانسته به پیشرفت‌های چشمگیری در این عرصه دست یابد.

اسلامی تاکید کرد: به لطف خداوند متعال امروز توانسته‌ایم در رشته‌های مختلف علوم و فنون هسته‌ای به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابیم به‌طوری‌که اکنون پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای دارای هشت پژوهشگاه بوده و هم‌چنین دهها شرکت در حوزه انرژی اتمی و شاخه‌های گوناگون در کشور فعال هستند.

معاون رییس‌جمهور گفت: دستاوردهای دو سال اخیر سازمان انرژی اتمی ایران حاصل تحقیقات و تلاش‌های فراوان متخصصان و پژوهشگران جوان ایرانی با میانگین سنی ۳۰ تا حداکثر ۳۵ سال است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ناامید کردن نخبگان ایرانی و سوق دادن آنان به مهاجرت از کشور عنوان کرد: کار اصلی استکبار؛ غارتگری است و اکنون غارت استعدادها را برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند و در حال القا کردن ناامیدی به جوانان هستند تا کشور را از حضور آینده‌سازان تهی کنند.

اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه سرمایه‌گذاری در  تعلیم و تربیت استعدادهای برتر گفت: با افزایش تعداد مدارس انرژی اتمی سعی کرده‌ایم نیروی انسانی مورد نیاز صنعت هسته‌ای در سال‌های آتی را از هم اکنون تربیت کنیم؛ در کنار آن امسال برای نخستین بار بورسیه دانشجویان برتر مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های برتر را در دستور کار قرار دادیم تا بستر مناسب برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در افق ۱۴۲۰ را فراهم کرده باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با تربیت نیروی انسانی متخصص می‌توانیم به قدرت بلامنازع در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در سطح جهانی تبدیل شویم و به یاری خداوند در این راه موفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اکنون در زمینه تولید محصولات فناورانه در عرصه صنعت هسته‌ای دارای رتبه‌های جهانی هستیم؛ اظهار کرد: برای ما مهم بود که با اقدامات صلح‌آمیز؛ هیاهوی هسته‌ای در سطح جهانی را کاهش دهیم و در مقابل بر تاثیرات پیشرفت‌های هسته‌ای بر زندگی مردم کشور بیافزاییم.

اسلامی خطاب به دانشجویان بورسیه گفت: فناوری هسته‌ای؛ یکی از پیشران‌های علوم در همه رشته‌هاست و اگر از آن برخوردار نبودیم حتی رادیوداروها را هم به ما نمی‌فروختند یا تمام سیستم‌ها و سامانه‌های ابزار دقیق صنعتی با تحریم مواجه است و خوشبختانه در این زمینه به دستاوردهای خوبی دست یافته‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: معمولا صنعت هسته‌ای در بیشتر رشته‌ها و صنایع بزرگ نظیر نفت، گاز، پتروشیمی،‌ برق و… نقش‌آفرینی می‌کند.

وی تصریح کرد: از فناوری پرتودهی می‌توانیم در تامین امنیت غذایی و حفظ کیفیت محصولات کشاورزی استفاده کنیم زیرا در کشور ما ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن تبدیل به ضایعات می‌شود که با استفاده از فناوری پرتودهی می‌توانیم علاوه بر ممانعت از ضایعات محصولات کشاورزی، باقی‌مانده سموم را نیز دفع کنیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11780

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: