تغییرات جدید در لیست یارانه بگیران

یارانه

سازمان هدفمندی یارانه می‌گوید: بر اساس فهرست جدید وزارت کار برای یارانه دی‌ماه، تعدادی از یارانه بگیران از فهرست یارانه ها حذف شده اند. پیش از این مسئولان وزارت کار نیز در این باره صحبت کرده بودند.

 

هداپرس:مرحله ۱۵۵ یارانه نقدی در حالی در بیستم این ماه واریز شد که تعدادی از خانوارها به سبک و سیاق ماه‌های قبل، مبلغ یارانه را دریافت نکرده‌اند. ابتدا گمان می‌رفت که ماند آذرماه، واریز یارانه‌ها با اختلال بانکی مواجه بوده؛ اما سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ضمن تکذیب هرگونه اختلال در فرایند واریز یارانه، اعلام کرد در فهرست ارسال وزارت کار، تعداد از یارانه بگیران حذف شده‌اند. پیگیری‌های تسنیم حاکی از این است که در دی‌ماه یارانه حدود ۵۰ هزار نفر حذف شده است؛ موضوعی تا لحظه تنظیم این گزارش از سوی مرجعی تکذیب نشد.

حدود دو ماه پیش که تغییر دهک بندی به صدک بندی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت، شایعاتی در مورد حذف یارانه سه دهک بالا از فهرست یارانه بگیران نیز قوت گرفت؛ اما علیرضا عسگریان، معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همان زمان اعلام کرد که تغییر دهک بندی به صدک بندی را زمینه‌ساز بالا بردن دقت سیاست‌گذاری برای دسته‌بندی خانوارها و توزیع سیاست‌های حمایتی بین آنهاست و به الزامی که قانون برای حذف یارانه پردرآمدها ایجاد کرده است، ارتباطی ندارد.

طبق قانون، فقط ۷ دهک باید یارانه بگیرند؛ اما معاون وزیر کار در زمان اعمال صدک بندی ب جای دهک‌بندی اعلام کرد: دولت شرایطش را دارد و به دهک هشتم و نهم هم یارانه می‌پردازد؛ بر همین اساس در تغییرات دهک بندی و صدک بندی جامعه، به‌واسطه اجرای این قانون یارانه کسی قطع نخواهد شد.

حدود ۲ ماه پیش، علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: صدک بندی، یک روش دقیق‌تر برای تحلیل و اطلاع‌رسانی مؤثر است و در آن مبنای دسته‌بندی جمعیت تغییر می‌کند تا عدالت معقول‌تری اعمال شود؛ اما صدک‌بندی جای تحلیل و داده رو نمی‌گیرد و همچنان دسته‌بندی افراد بر مبنای اطلاعات و آزمون وسع انجام خواهد شد.

او تأکید کرد: قرار نیست این قانون اجرا شود و یارانه کسی به خاطر الزام قانونی حذف یارانه ۳ دهک بالا، قطع شود؛ اما به‌واسطه بالا رفتن دقت آزمون وسع با اطلاعات جدید، خانوارها با دقت بسیار بالاتری دسته‌بندی می‌شوند و خانوارهایی که شرایط نزدیک به هم دارند و مثلاً قبلاً در دو دهک ۷ و ۸ قرار می‌گرفتند؛ این بار با واقعیت ملموس‌تری دسته‌بندی می‌شوند و مثلاً در صدک‌های ۷۹ و ۸۱ قرار می‌گیرند.

طبق اظهارات عسگریان، نکته قابل‌توجه در صدک‌بندی این است که چنانچه یارانه بگیران فعلی در ۱۰ صدک بالا که مشمول یارانه نیستند، قرار بگیرند، یارانه آنها قطع خواهد شد و در عوض کسانی که قبلاً یارانه نمی‌گرفتند، اگر با صدک بندی جزو ۹۰ صدک پایین درآمدی قرار گرفتند مشمول دریافت یارانه خواهند شد.

با این تفاصیل، به نظر می‌رسد حذف حدود ۵۰ هزار نفر از فهرست یارانه بگیران دوره ۱۵۵، بیش از آنکه ناشی از آغاز اجرای حذف یارانه دهک‌ها بالا باشد، نتیجه جابجایی خانوارها در صدک ۹۰ است؛ اما اگر این اتفاق طبق اظهارات معاون رفاه وزارت کار رخ داده باشد، هم‌زمان باید ۵۰ هزار نفر از کسانی که قبلاً در فهرست یارانه قرار نداشتند، جایگزین این افراد شده باشند.

پیگیری‌های همشهری از معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اطلاع از آخرین فرایند تغییر فهرست یارانه‌بگیران بی‌نتیجه بود؛ اما به نظر می‌رسد به‌واسطه اینکه اضافه شدن افراد جدید به لیست یارانه، نیازمند معرفی حساب و ثبت‌نام خانوارهاست، فعلاً اسامی جدیدی به فهرست یارانه بگیران اضافه نشده باشد.

منبع: روزنامه همشهری
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10858

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: