ایران به بریکس پیوست

بریکس

با اعلام رییس دوره‌ای گروه «بریکس»، ایران از امروز به طور رسمی به عضویت این گروه در آمد.

 

هداپرس:بریکس یک سازمان تجاری هست که از حدود ۱۵ سال پیش برای همکاری‌های تجاری و اقتصادی تشکیل شده و حدود ۴۰ درصد جمعیت دنیا هم در کشورهای عضو این بلوک زندگی می‌کنند. از سوی دیگر کشورهای بریکس حدود ۲۵ درصد از تولید ناخالص دنیا و ۱۸ درصد از تجارتبین المللی را در اختیار دارند. پس از جنگ جهانی دوم بلوک‌هایی در زمینه همکاری‌های مالی مانند بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و برای همکاری‌های نظامی مانند سازمان ناتو به رهبری آمریکا شکل گرفتند و بریکس هم خواستار ارائه ایفای نقش در کنار نظم غرب محور هست.

ایران با عضویت در بریکس به دنبال رهایی از انزوایی است که بویژه از سوی آمریکا ایجاد شده و همچنین درپی دور زدن تحریم‌ها به منظور سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی موجود بر کشور است. این مساله دارای کاربرد داخلی نیز هست و در روند عضویت ایران در شانگهای هم شاهد آن بودیم.

«آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی در گروه «بریکس» اعلام کرد که ۵ کشور ایران، عربستان سعودی، امارات، اتیوپی، و مصر از امروز اول ژانویه ۲۰۲۴ می‌پیوندند.

کشورهای گرروه بریکس که در ابتدا شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی بود، در ماه آگوست گذشته از شش کشور دیگر دعوت کرد تا به این گروه بپیوندند؛ گروهی که هدف آن مقابله با سلطه نظم جهانی به رهبری آمریکاست. روسیه گروه بریکس را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد و در حال حاضر ۴۲ درصد از جمعیت جهان، ۳۰ درصد از جغرافیای جهانی و ۲۴ درصد از تولید اقتصادی جهانی را تشکیل می دهد.

پنج کشور جدید با شرکت در آخرین نشست بریکس در دوربانِ آفریقای جنوبی، در اوایل ماه جاری این دعوت را پذیرفتند و پیش‌بینی می‌شود که نمایندگان آنها در نشست بعدی بریکس در ۳۰ ژانویه در مسکو شرکت کنند.

با این حال، کشور آرژانتین پس از پیروزی خاویر مایلی، رییس‌جمهور راست‌گرا و افراطی در ماه گذشته، درخواست این کشور برای پیوستن به بریکس را لغو کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که بیش از ۳۰ کشور برای توسعه روابط با بریکس ابراز علاقه کرده اند.

بریکس مخفف برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است، این کشورها یک گروه اقتصادی را تشکیل می‌دهند که به دلیل سریع بودن رشد اقتصادی شان در بازارهای جهانی شناخته شده هستند.

بریکس به عنوان یک بلوک اقتصادی نمودار تغییرات قدرت اقتصادی جهانی را نشان می‌دهد و حضور فزاینده‌ای در عرصه‌های بین‌المللی دارد. این گروهی از کشورهای در حال توسعه است که دارای بازارهای نوظهور بوده و به دلیل پتانسیل اقتصادی بالا، جمعیت عظیم و منابع طبیعی فراوان، توجه بین‌المللی را به خود جلب کرده‌اند.

از اهداف بریکس می‌توان به همکاری برای توسعه اقتصادی، تقویت سیستم‌های اقتصادی ملی، ارتقای دموکراسی و اطمینان از ثبات در سیستم بین‌المللی اشاره کرد. آن‌ها اغلب نشست‌های سالانه‌ای برگزار کنند که در آن به بررسی موضوعات مختلفی از جمله تجارت، سرمایه‌گذاری، توسعه‌ی اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای می‌پردازند.

بریکس همچنین به عنوان یک عامل مهم در تغییر دادن ساختار قدرت جهانی از غرب به سمت بقیه‌ی جهان مطرح است. با این حال، هر کشور عضو در بریکس دارای چالش‌ها و اقتصادهای منحصر به فرد خود است و این تنوع می‌تواند هم به عنوان یک نقطه قوت و هم به عنوان یک چالش برای گروه عمل کند.

منبع:مهر

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10569

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: