اگر زیاد این نوشیدنی را می خورید به بی اختیاری و تکرر ادرار دچار می شوید

قهوه
اگر به قهوه اعتیاد پیدا کنید، ممکن است با انواع و اقسام مضرات آن روبرو شوید که در اینفوگرافیک بالا به آنها اشاره کرده ایم.

 

هداپرس:قهوه نوشیدنی بسیار محبوبی است که برخی مدعی سرطان‌زا بودن آن بوده و برخی دیگر فواید بسیاری از جمله ضد سرطان بودن را برای آن بر می‌شمارند. اما مطالعات در این مورد چه می‌گویند؟

سرطان بیماری پیچیده‌ای است که تشخیص علت آن همیشه آسان نیست. محققان تا کنون مواد بسیاری را در زمینه سرطان زا بودند بررسی کرده‌اند.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) بیش از ۱۰۰۰ مطالعه را روی انسان‌ها و حیوانات صورت داده اما تا کنون شواهد کافی دال بر سرطان زا بودن قهوه بدست نیاورده است.

با این حال تحقیقات بیشتری برای بررسی ارتباط میان قهوه و سرطان لازم است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهد. در حالی که نتایج بسیاری از مطالعات قدیمی‌تر حاکی از سرطان زا بودن قهوه بوده اما در نهایت مشخص شد که علت این سرطان‌ها سیگار بوده چرا که افراد سیگاری اغلب قهوه زیادی می‌نوشند.

پس چرا تصور سرطان زا بودن قهوه میان برخی مردم رواج دارد؟ دانه‌های بو داده‌ی قهوه حاوی ماده‌ای به موسوم به “آکریل آمید” است که محصول جانبی فرآیند بو دادن محسوب می‌شود. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، آکریل آمید را به دسته سرطان‌زاهای احتمالی ۲A طبقه بندی کرده است. این بدان معنی است که سرطان زا بودن این ماده روی حیوانات به تایید رسیده اما در مورد تاثیراتش روی انسان‌ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

قهوه به طور طبیعی حاوی آکریل آمید نیست اما در صورتی که بو داده شود این ماده در آن تولید می‌شود. آکریل آمید علاوه بر دانه‌های بو داده قهوه همچنین در دود سیگار، فرآیندهای صنعتی مانند ساخت پلاستیک، کاغذ و رنگ، غذاهای نشاسته‌ای که نیاز به پخت و پز در دماهای بالا دارند مانند سیب زمینی سرخ کرده و چیپس، بسته بندی‌های مواد غذایی و برخی چسب‌ها وجود دارد.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=14051

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: