نایب رئیس اتاق اصناف تهران:

اتحادیه فروشندگان موبایل در کلاهبرداری “کوروش کمپانی” مقصر است

کوروش کمپانی

در موضوع کلاهبرداری “کوروش کمپانی” و فریب مشتریان با وعده فروش گوشی‌های آیفون با نصف قیمت، نایب رئیس اتاق اصناف ایران، اتحادیه فروشندگان موبایل را در این کلاهبرداری، مقصر دانسته و معتقد است که اتحادیه می‌توانست با پیگیری بیشتر درباره نحوه فعالیت این کمپانی راه حمایت اتاق اصناف را باز بگذارد.

 

هداپرس:این روزها، برچسب “کوروش کمپانی” در پای بسیاری از خبرها و پست‌ها در فضای مجازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شرکت که نام آن از هفته گذشته بر سر زبان‌ها افتاده، با وعده فروش آیفون‌های ۲۰ میلیونی (نصف قیمت) نقشه کلاهبرداری خود را ریخت و از قضا برای جلب اعتماد مردم، از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی استفاده کرد، با به‌کارگیری روش “پانزی” اقدام به کلاهبرداری کرد که بر اساس آن در ابتدا به چندتایی از وعده‌های خود عمل کرد و پس از آنکه اعتماد تعدادی از مردم و تبلیغ‌کنندگان آن که همان چهره‌های مشهور بودند، جلب شد، توانست سرمایه قابل توجهی را جذب و کسب کند و دیگر تلفن همراهی را تحویل ندهد و شخص اصلی آن متواری شود.

گفتنی است طرح پانزی نوعی از کلاهبرداری مالی است که سرمایه‌گذاران را با وعده‌ سود یا بازده بالا فریب می‌دهد، اما به‌جای ایجاد سودمشروع، از سرمایه‌گذاران جدید برای پرداخت سود به سرمایه‌گذاران قبلی استفاده می‌کند؛ به محض آنکه اعتماد مردم جلب و تعداد زیادی سرمایه‌گذار پا به عرصه گذاشت، دیگر خبری از سوددهی نیست و تحویل کالا یا خدمت وعده داده شده نیست.

اتحادیه فروشندگان موبایل بی‌تقصیر در کلاهبرداری کوروش کمپانی نبود

در این رابطه، محمدرضا فرجی‌تهرانی – نایب رئیس اتاق اصناف تهران- همکاری سلبریتی‌ها با کوروش کمپانی را در شرایطی که این روزها، در اصطلاح “بلاگرها” و “سلبریتی‌ها” در حوزه تبلیغات یکه‌تازی می‌کنند، نقطه جهش «کوروش کمپانی» دانسته و اظهار کرد: این درحالیست که همین افراد مشهور هیچگونه مسئولیتی را در رابطه با این شرکت بر عهده نگرفته و تنها با عذرخواهی و اظهار بی‌اطلاعی از روند فعالیت شرکت مذکور خود را عقب کشیدند؛ بنابراین مردم بایستی نسبت به این موضوع آگاه باشند که سلبریتی‌ها و بلاگرهای فعال در فضای مجازی بابت دریافت مبلغی کالایی را تبلیغ می‌کنند.

وی در رابطه با موضوع دارا بودن اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) این شرکت، تصریح کرد: دریافت “اینماد” روند سختی ندارد و با دریافت جواز کسب و اخذ برخی شرایط به‌راحتی می‌توان آن را دریافت کرد؛ اما پس از دریافت اینماد، نهادهای مربوط به هر واحد صنفی باید نظارت کافی را داشته باشد.

در اخذ اینماد توسط این شرکت، بزرگ‌ترین ضعف ‌را در عملکرد اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران می‌بینیمنایب رئیس اتاق اصناف تهران در رابطه با ضعف دستگاه‌های نظارتی در این موضوع تاکید کرد: در اخذ اینماد توسط این شرکت، بزرگ‌ترین ضعف ‌را در عملکرد اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران می‌بینیم؛ چراکه نظارتی بر فعالیت این واحد صنفی آن هم با چنین تبلیغات گسترده‌ای نبوده است؟

فرجی‌تهرانی خاطرنشان کرد: فعالیت این شرکت از ابتدا مشکوک بوده و تبعات بسیاری را برای مصرف‌کننده و بازار به همراه داشت. چنین اختلاف قیمتی در پیش‌فروش موبایل ابتداً نظم بازار را برهم ریخت و سپس مردم را نسبت به اعضای صنف تلفن همراه بی‌اعتماد کرد؛ در مجموع اتحادیه‌ها بایستی کمی قاطع‌تر با اعضای خود برخورد کرده تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

جایی برای حمایتِ اتاق اصناف نگذاشتند

این مقام صنفی ضمن تاکید بر اینکه هنگامی که یک اتحادیه متوجه بروز تخلفی از سوی اعضای صنف خود می‌شود، باید به سرعت مانع ادامه فعالیت آن شرکت شود، گفت: با فعالیت “کوروش کمپانی” علاوه بر اینکه حقوق مصرف‌کننده در خطر بود، اعضای صنف تلفن همراه نیز متضرر می‌شدند؛ بنابراین چگونه اتحادیه، مانع فعالیت این شرکت نشد؟ بی‌شک با پیگیری بیشتر اتحادیه درباره نحوه فعالیت کوروش کمپانی حتی اتاق اصناف نیز می‌توانست از اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران حمایت کند اما  به سبب ضعف عملکردی که در این خصوص نشان داده شد، جای حمایتی باقی نمی‌ماند.

به اعتقاد نایب رئیس اتاق اصناف تهران، متهم اصلی این کلاهبرداری در وهله‌ اول سلبریتی‌ها هستند و سپس اتحادیه مربوطه نیز در تخلف صورت گرفته توسط این شرکت بی‌تقصیر نیست.

فرجی تهرانی در پایان متذکر شد: متاسفانه مردم گاهی به دلیل مشغله کاری وقت مناسبی را برای خریدهای اینترنتی خود نمی‌گذارند که همین موضوع بستر را برای بسیاری از تخلفات فراهم کرده است. توصیه ما به مردم این است که به راحتی به فردی که در فضای مجازی فعالیت دارد اعتماد نکنند و پیش‌ از خرید کمی هوشیاری به خرج داده و حتما برای خرید کالا تحقیق کنند.

گفتنی است که رئیس انجمن واردکنندگان موبایل نیز در این رابطه، اعلام کرد که این شرکت اصلا مجوز واردات آیفون نداشته و موبایل‌ها را از طریق شرکت‌های واردکننده داخلی تهیه و به فروش رسانده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12057

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: