کمک‌های هوایی بایدن به غزه، زیر تیغ انتقادات

غزه

گروه‌های کمکی بین‌المللی با انتقاد از طرح دولت جو بایدن برای ارسال کمک‌های هوایی به نوار غزه، می‌گویند که چنین اقدامی «ناکارآمد» خواهد بود و انجام اقدامات معنادار مانند اجبار رژیم صهیونیستی برای رفع محاصره این باریکه را به حاشیه خواهد راند.

 

هداپرس:کمیته نجات بین‌المللی که یک سازمان امدادرسان مستقر در نیویورک است، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمک‌های هوایی نمی‌توانند جایگزینی برای دسترسی انسانی باشند. این کمک‌های هوایی راه‌حلی برای تسکین رنج مردم فلسطین نیست و زمان و تلاش را نسبت به راه‌حل‌های اثبات‌شده منحرف می‌کند.»

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، مصر، فرانسه، اردن و امارات متحده عربی در عملیات‌ کمک‌های هوایی آمریکا به غزه شرکت داشته‌اند اما کارشناسان این کمک‌ها را «ناکارآمد و پرهزینه» می‌خوانند و می‌گویند میزان این کمک‌ها در مقایسه با سطح نیاز مردم غزه که در آستانه قحطی قرار دارد، کم است.

«رابرت فورد» یکی از افراد موسسه میدل ایست و سفیر بازنشسته آمریکا در سوریه و الجزایر گفت که تصمیم برای روی آوردن به کمک‌های هوایی در غزه نشان دهنده «تحقیر» آمریکا توسط متحدش اسرائیل است: «این کار علنا پوچ و غیرمنطقی است. ما باید از ارتش خود برای انجام کمک‌های هوایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه استفاده کنیم زیرا ارتش دریافت‌کننده کمک‌های آمریکایی و متحد ویژه ما در خاورمیانه، همین کمک‌های بشردوستانه را مسدود می‌کند.»

کمیته بین‌المللی نجات در بیانیه خود اعلام کرد که ایالات متحده و سایر کشورها باید تلاش‌های خود را بر «اطمینان از رفع محاصره غزه توسط اسرائیل» و وادار ساختن رژیم صهیونیستی به بازگشایی گذرگاه‌های مرزی برای انتقال سوخت، مواد غذایی و تجهیزات پزشکی بدون مانع متمرکز کنند.

این کمیته هم‌چنین بر فوریت و نیاز برای آتش‌بس در جنگی که نزدیک به پنج ماه به طول انجامیده است و موجب به شهادت رسیدن بیش از ۳۰ هزار فلسطینی شده، تاکید کرد.

هم‌چنین یکی از مدیران سازمان مردم‌نهاد «آکسفام» نیز در این باره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، هدف محموله‌های کمک هوایی «بیشتر آرام‌کردن وجدان گناهکار مقامات ارشد آمریکایی است که با سیاست‌های خود به جنایات کنونی و احتمال قحطی دامن زده‌اند.»

او افزود: «در وضعیتی که فلسطینی‌ها در غزه به لبه یک پرتگاه کشیده شده‌اند، ریختن کمک‌های ناچیز و نمادین به غزه آن هم بدون وجود برنامه برای توزیع ایمن آن، کمکی به فلسطینیان نکرده و برای آن‌ها بسیار تحقیرکننده است. آمریکا در عوض باید جریان ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کرده، خواستار آتش‌بس فوری و آزادی اسرا شده و اصرار کند تا اسرائیل به وظیفه خود برای ارائه کمک‌های بشردوستانه عمل کند.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12565

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: