نگرانی شدید اسرائیل از تاثیر منفی افزایش مقاومت در ماه رمضان بر جنگ غزه

اسرائیل

یک رسانه عبری زبان اعلام کرد به سندی دست پیدا کرده است که در آن وزیر جنگ اسرائیل به رهبران نهاهای امنیتی نسبت به بحرانی که باعث شود بخش عمده‌ای از نیروهای اسرائیل از غزه و شمال به کرانه باختری منتقل شوند هشدار می‌دهد.

هداپرس:پایگاه عبری زبان وای نت در گزارشی که شامگاه سه شنبه منتشر کرد اعلام کرد، به سندی دست پیدا کرده است که نشان می‌دهد، یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل به رهبران سرویس‌های امنیتی اسرائیل را نسبت به افزایش تنشی که باعث شود ارتش اسرائیل مجبور شود بخشی از نیروهای خود را از غزه و مرزهای شمالی (فلسطین اشغالی) برای مقابله با آن خارج کند، هشدار داده است.

این سند محرمانه که یوآف گالانت اخیر برای رهبران سرویس‌های امنیتی اسرائیل ارسال کرده به صراحت نسبت به شدت گرفتن تنش‌های امنیتی در یهودا و سامره (کرانه باختری) همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان (یعنی از هفته آینده) هشدار داده است.

نسخه‌ای از این نامه هشدار به کمیسته امنیت و سیاست خارجی کنست هم رسیده و رونوشتی از آن به هرتزی هالیوی رئیس ستاد، دیدی بارنیاع رئیس موساد، رونان بار رئیس شاباک، تساحی هنگبی فرمانده سرویس اطلاعات نظامی ارتش، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و بنی گانتس و گادی ایزنکوت اعضای کابینه جنگ هم ارسال شده است.

در بخشی‌ از این گزارش با استناد به منابع مختلف تاکید شده است، گالانت در گذشته نیز در نشست‌های غیر رسانه‌ای‌اش نسبت به این مسایل هشدار داده بود، اما این بار این هشدار به صورت مکتوب صورت گرفته و تقریبا برای تمامی ارکان و طرف‌های دخیل در مسایل امنیتی هم ارسال شده است، با این حال دفتر گالانت حاضر به اظهار نظر در مورد صحت این سند نشده و در پاسخ به پرسش این رسانه گفت: از اظهار نظر در مورد مسایل و اطلاعات رسانه‌ای مربوط به مسایل حساس معذوریم.

گالانت در این سند بر اهمیت اتخاذ اقداماتی در راستای آماده سازی دستگاه‌های امنیتی جهت مقابله با اوج گرفتن احتمالی درگیری‌ها در یهودا و سامره تاکید کرد.

در بخشی از آن هم آمده است، افزایش تنش‌های امنیتی در یهودا و سامره دقیقا به نفع حماس و ایران است، این در حالی است که نیروهای امنیتی در حال حاضر هم با مشکلات عدیده‌ای در یهودا و سامره مواجه هستند و هر آن احتمال خارج شدن اوضاع این منطقه از کنترل وجود دارد.

او در این سند تاکید می‌کند: ارتش اسرائیل و شاباک عملیات و اقدامات خود را در این منطقه تشدید کرده‌اند زیرا شرایطی در سطح هشدار راهبردی در مورد وقوع درگیری‌های شدید و خشونت آمیز در منطقه وجود دارد.

در سند وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند نکته حساس هم ذکر شده است که از نگاه وی باعث شده تا ماه رمضان امسال از سال‌های گذشته متمایز شود.

موارد اعلام شده توسط یوآف گالانت عبارتند از:

افزایش قابل توجه اقدامات امنیتی (حملات ضد صهیونیستی)، گسترش وسیع فعالیت‌های ضد صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی، شدت گرفتن حملات ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی، وخامت اوضاع اقتصادی در یهودا و سامره به دلیل ممنوعیت ورود کارگران به مناطق ۱۹۴۸ وضعف شدید ساختار امنیتی تشکیلات خود گردان به دلیل عدم انتقال پول به این ساختار را ذکر کرد.

همچنین بخش دیگری این نگرانی نسبت به سخنان غیر مسئولانه صادر شده از سوی احزاب سیاسی اسرائیلی در رابطه با مسجد الاقصی در آستانه ماه رمضان است که به نوشته وای نت روی سخن گالانت به شکل ویژه‌ای متوجه ایتمار بن گویر می‌باشد.

او در سند خود در این زمینه هشدار می‌دهد: موج افزایش تنش در یهودا و سامره ظرفیت منتقل شدن به تمامی نقاط اسرائیل را دارد و این امر در صورت وقوع می‌تواند باعث شود بسیاری از ظرفیت‌های نظامی و امنیتی که د رحال جنگ در غزه هستند مجبور شوند به این منطقه منتقل شوند از اینرو با وجود تاکید بر ادامه اقدام علیه تروریسم (علیه فلسطینیان) این کار باعث تحریک مردم این منطقه به سوی افزایش خشونت نگردد و در این رابطه پیشنهاد می‌شود اجازه دسترسی آنها به مسجد الاقصی فراهم شود.

او در این رابطه پیشنهاد می‌کند که باید در چارچوب محدودیت‌‌هایی که ارتش اسرائیل و شاباک ارائه کرده می‌توان اجازه ورود فلسطینیان به مسجد الاقصی داده شود و این مسئله باید در بعد رسانه‌ای نیز به شدت مورد تمرکز قرار بگیرد، همچنین توصیه می‌شود حمله و ورود نظامی به داخل مسجد الاقصی هم در طول ماه رمضان به جز در موارد حیاتی و وجود خطرات مستقیم، با دستور مستقیم شخص نخست وزیر صورت بگیرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12792

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: