آیا جنگ در یمن به پایان رسیده است؟

چند روز پیش خبر کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان بحرینی بر اثر حمله پهپادهای ناشناس به محل استقرار آنها در مرز عربستان و یمن منتشر شد. این اقدام باعث شد کارشناسان تاکید کنند، جنگ در یمن پایان نیافته یا طرف‌هایی نمی‌خواهند این جنگ به پایان برسد.

آیا جنگ در یمن به پایان رسیده است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هدا پرس به نقل از اعتماد، چند روز پیش خبر کشته و زخمی شدن شماری از نظامیان بحرینی بر اثر حمله پهپادهای ناشناس به محل استقرار آنها در مرز عربستان و یمن منتشر شد.

اینکه چه طرف یا طرف‌‌هایی دست به این اقدام زده‌اند هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اما در هر صورت این اقدام باعث شد کارشناسان تاکید کنند، جنگ در یمن پایان نیافته یا طرف‌هایی نمی‌خواهند این جنگ به پایان برسد.

تیم لیندرکینگ فرستاده ویژه آمریکا به یمن هم اعلام کرد، روند صلح در یمن همچنان شکننده است و نمی‌توان از نزدیکی عربستان با انصارالله با قاطعیت سخن به میان آورد.

لیندرکینگ که با روزنامه الشرق گفت‌وگو می‌کرد مدعی شد: ما به شدت خواهان آن هستیم که ایران از روند صلحِ در حال شکل‌گیری در یمن حمایت کند، چون اطلاع دارم که بسیاری از طرف‌ها با ایرانی‌ها رایزنی دارند. ما هم با این طرف‌ها در ارتباط هستیم، اما واشینگتن به طور مستقیم در خصوص مساله یمن با تهران در ارتباط نیست.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که کارشناسان مسائل یمن معتقدند، کلید اصلی حل این بحران در دست ریاض و حاکم آن به عنوان عامل اصلی شروع‌کننده این تجاوز است. به هر روی، با از بین رفتن علت اصلی بحران، بحران نیز از بین خواهد رفت گرچه تبعات آن به طور حتم برای سال‌ها گریبان یمن و مردم کشور را خواهد گرفت.

با این حال محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نشان داده است که قصد پایان دادن به این بحران را هم ندارد و همانند بحران‌های دیگری که ریاض در آنها دخالت مستقیم یا باواسطه دارد و حتی سازش‌ها و از سرگیری‌های روابطش همگی را در نقطه‌ خاصی منجمد کرده است به این امید که در فرصت مناسب از آنها برای پیشبرد اهداف خاص خود سود ببرد.

در چنین شرایطی این سوال همچنان بدون پاسخ باقی می‌ماند: آیا صلح در یمن هم یکی از پیشران‌های برنامه بن سلمان در نقطه رهایی به سوی کرسی سلطنت خواهد بود؟

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=9926

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: