نشنال اینترست: حتی اگر نتانیاهو فردا برود باز هم اسرائیلی‌ها راه حل دو دولتی را نمی‌خواهند

نتانیاهو

پایگاه خبری – تحلیلی نشنال اینترست در گزارشی با تاکید بر اینکه چهره بنیامین نتانیاهو، به‌ویژه از زمان حمله حماس در هفتم اکتبر مخدوش شده و او دیگر چندان محبوبیتی در سرزمین‌های اشغالی ندارد، نوشت که «حتی اگر نخست وزیر اسرائیل همین فردا دفتر خود را ترک کند باز هم منجر به برقراری صلح در خاورمیانه نخواهد شد، چراکه بسیاری از اسرائیلی‌ها به راه‌حل دو دولتی معتقد نیستند.»

 

هداپرس:دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی باید از سمت خود استعفا دهد و از زندگی سیاسی بازنشسته شود، که از کیفرخواست صادر شده علیه وی در سال ۲۰۱۹ به اتهام نقض اعتماد، رشوه‌گیری و کلاهبرداری شروع می‌شود.

این پایگاه نوشته است: نتانیاهو که اکنون ۷۴ ساله است باسابقه‌ترین رهبر اسرائیلی به شمار می‌آید که اولین بار در سال ۱۹۹۶ به نخست‌وزیری رسید و از آن زمان تاکنون دولت را هدایت، برنامه‌های تاچری طرفدار بازار آزاد را با یک کمپین پوپولیستی جایگزین کرده و اسرائیلی‌ها با ریشه خاورمیانه و مهاجران روسی ضد سوسیالیست را علیه نخبگان تحصیل کرده اشکنازی تحریک کرده است.

نشنال اینترست در ادامه با اشاره به بسته اصلاحات قضایی نتانیاهو که بزرگ‌ترین جنبش اعتراضی در تاریخ رژیم صهیونیستی را در پی داشت، افزود: حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر نیز چهره نتانیاهو را به عنوان کسی که خود را «آقای امنیت» (Mr. Security) می‌نامید، مخدوش کرده است. در واقع، خشم عمومی نسبت به او بسیار زیاد است. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند که او باید در پایان جنگ یا فورا، استعفا دهد.

بر اساس نظرسنجی‌های جدید، دولت کنونی که مجموعاً ۶۴ کرسی را در نوامبر ۲۰۲۲ به دست آورد، در صورت برگزاری انتخابات مجدد به حدود ۴۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی سقوط می‌کند. حزب وحدت ملی بنی گانتس ۴۳ کرسی در مقایسه با ۱۲ کرسی که در حال حاضر در اختیار دارد به دست خواهد آورد، در حالی‌که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو تنها ۱۸ کرسی در برابر ۳۲ کرسی که در نوامبر ۲۰۲۲ به دست آورده بود، کسب خواهد کرد.

اینکه نتانیاهو اکنون در یک بن بست سیاسی قرار دارد بیانگر یک واقعیت است اما او همچنان به کنترل دولتی که توسط ۶۴ عضو کنست حمایت می‌شود، ادامه می‌دهد.

به نوشته نشنال اینترست، از این منظر، برخی در اسرائیل و بسیاری در واشنگتن، نتانیاهو را مانع اصلی بر سر راه‌حل دیپلماتیک جنگ غزه می‌دانند که به گفته جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دستیارانش باید بر اساس آنچه که می‌گویند، یعنی راه‌حل دو دولتی و شامل ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی باشد.

در واقع، گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که دولت بایدن با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی طرفدار آمریکا برای ایجاد یک توافق آتش‌بس بین «اسرائیل و حماس» همکاری می‌کند.

قانونگذاران و کارشناسان آمریکایی در واشنگتن نیز اصرار دارند که رد راه حل دو دولتی توسط نتانیاهو مانع اصلی ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی و در نتیجه احیای روند صلح و پذیرش یک معامله بزرگ است که به رژیم صهیونیستی اجازه می‌دهد در نهایت در منطقه ادغام شود.

همچنین گزارش‌های مطبوعاتی از واشنگتن نشان می‌دهد که ناامیدی بایدن از نتانیاهو که چهل سال است او را می‌شناسد، افزایش یافته است. انتقاد او از نتانیاهو تنها به نحوه عملکرد نخست وزیر در عملیات نظامی در غزه مربوط نمی‌شود. ظاهراً بایدن او را مانع راهبرد بلندمدت آمریکا در منطقه می‌داند.

این پایگاه خبری – تحلیلی در ادامه به مقاله اخیر روزنامه واشنگتن پست اشاره کرد که نوشته بود: مقامات کاخ سفید به طور فزاینده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که نتانیاهو بر بقای سیاسی خود، بیش از هر هدف دیگری متمرکز بوده و مشتاق است خود را در مقابل فشار بایدن برای راه حل دو کشوری قرار دهد.

از این رو، بنیامین نتانیاهو ماه گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی، علناً بایدن را به دلیل حمایت او از یک کشور فلسطینی مورد سرزنش قرار داد و گفت «نخست وزیر اسرائیل باید توانایی نه گفتن به دوستان‌مان را داشته باشد.»

به نوعی، استراتژی نتانیاهو بر اساس این تصور بود که جهان و به ویژه کشورهای عربی سنی مذهب از موضوع فلسطین خسته شده‌اند و همچنین اعتقاد او این بود که می‌توان رهبری حماس در غزه را با انتقال کمک‌های مالی از طریق قطر و اینکه این سازمان به عنوان تعادلی برای تشکیلات خودگردان در کرانه باختری عمل می‌کند، خریداری کرد.

به نوشته نشنال اینترست «اما هیچ نشانه‌ای دال بر این وجود ندارد که آسیب هفت اکتبر نگرش عمومی اسرائیل را به سمت پذیرش ایده یک کشور مستقل فلسطینی تغییر داده باشد.

به گزارش تایمز اسرائیل، بنی گانتس و همچنین اسحاق هرتزوگ (رئیس رژیم صهیونیستی) و حتی یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون، ناراحتی خود را از لفاظی‌های احیا شده دولت بایدن در مورد نیاز به راه حل دو دولتی از زمان آغاز جنگ علیه غزه ابراز کرده‌اند و به‌طور خصوصی تأکید کرده‌اند که دولت بایدن از صحبت علنی در مورد راه حل دو دولتی در پیامدهای حمله حماس در هفت اکتبر خودداری کند.

با این حال، اگر رئیس جمهور بایدن می‌خواهد افکار عمومی اسرائیل را با طرح‌های دیپلماتیک خود همراه کند و اطمینان حاصل کند که نتانیاهو زودتر از این‌ها قدرت را ترک می‌کند، دولت او می‌بایست جاه‌طلبی‌های دیپلماتیک خود را کاهش دهد و تلاش‌های خود را بر دستیابی به توافقی برای پایان دادن به جنگ غزه متمرکز کند، هرچند که این، می‌تواند دشوار باشد. صلح اسرائیل و فلسطین حتی اگر نتانیاهو همین فردا دفتر نخست وزیری را ترک کند، به دست نمی‌آید.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11989

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: