رییس پژوهشگاه قوه قضاییه:

برای آشکارسازی تاثیر تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برنامه گسترده‌ای داریم

تحریم‌

رییس پژوهشگاه قوه قضاییه گفت: تبعیت مضاعف از تحریم‌ها در واقع نوعی تحریم ثانویه محسوب می‌شود.

 

هداپرس:حجت الاسلام مهدی هادی رییس پژوهشگاه قوه قضاییه در دور نهایی نخستین دادگاه تمرینی یا شبیه‌سازی دادرسی (موت کورت ملی) پیگیری تحریم‌های یکجانبه و تبعیت از آنها که در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: برای آشکارسازی تاثیر سوء تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برنامه گسترده‌ای داریم و می‌خواهیم ابعاد پایبندی بیش از حد بر تحریم‌ها را بیش از گذشته به جهان معرفی کنیم.

وی اظهار کرد: اقدام‌های تحریمی یک‌جانبه در بخش ثانویه بیشتر از بخش اولیه با عدم مقبولیت و عدم قانونی بودن مواجه است.  تبعیت مضاعف از تحریم‌ها در واقع نوعی تحریم ثانویه محسوب می‌شود و نگرانی موجود در این زمینه صلاحیت خزنده فراسرزمینی است که کشور اول اعمال می‌کند و  اگر در تحریم‌های اولیه توجیهاتی وجود دارد، در تحریم‌های ثانویه چنین توجیهاتی وجود ندارد و عدم مشروعیت آن بیشتر به قابل اثبات است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به پیامدهای پایبندی بیش از حد به تحریم‌ها، تاکید کرد: شرکت‌های و سازمان‌ها با ارزیابی ریسک خود را در بسته تحریمی محدود می‌کنند و حتی از حدود تحریم اولیه فراتر می‌شوند تا به زعم خود میزان ریسک را کاهش دهد؛ نهادی به نام تبعیت افراطی از تحریم‌ها به همین دلیل شکل گرفته است.

هادی گفت: در طرح دعوا علیه کشور محل استقرار شرکت پایبند بیش از حد از تحریم‌ها و خود شرکت باید به نکات مهمی توجه داشت که از جمله آن‌ها تحمیل اراده دولت یا سهامدار خاصی در شرکت یاد شده است و این امر گزینه بسیار بعیدی است؛ برای خرق حجاب یادشده تلاش بیشتری شود تا از این گزینه بتوان برای دستیابی به حقوق بشری مردم کشورهای تحت تحریم استفاده کرد.

بر اساس این گزارش، دور نهایی نخستین موت‌کورت (دادگاه تمرینی) ملی پیگیری تحریم‌های یک‌جانبه و تبعیت از آن‌ها امروز (دوشنبه) ۱۴ اسفند با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه، ستاد حقوق بشر و دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

موضوع این موت‌کورت شکایت گروهی از بیماران دولت الف از دولت ب به دلیل تبعیت شرکت داروسازی ثبت شده در قلمرو آن دولت از تحریم‌های یک‌جانبه دولت ثالث است.

قضات ارشد موت‌کورت یاد شده نیز محمدرضا ضیائی بیگدلی، توکل حبیب‌زاده و بهزاد رضوی فرد بودند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12658

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: