شگرد تازه کلاه برداری در بورس

بورس

برخی از افراد در فضای مجازی، با نشان دادن تصاویر مجوزهای نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و انتساب مجوز به خود، اعتماد مخاطبان را جلب و اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده‌اند.

هداپرس:برخی از افراد در فضای مجازی، با نشان دادن تصاویر مجوزهای نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و انتساب مجوز به خود، اعتماد مخاطبان را جلب و اقدام به کلاهبرداری از آنها کرده‌اند.این خبری که سازمان بورس و اوراق بهادرا درباره آن به مردم هشدار داد. البته عمده مشکل سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی تنها به این موضوع ختم نمی‌شود چراکه افراد بدون آگاهی، دانش لازم وارد بازارها خواهند شد و گاها متضرر می‌شوند. البته در این بین باید به عدم اطلاع رسانی درست از جانب نهادهای نظارتی و ارگان‌های ذی‌ربط اشاره کرد، چراکه در مواردی مشاهده شده تسهیلگری در استعلام از مجوز شرکت‌ها صورت نگرفته و بعضا استعلام صحت مجوز زمان بر یا با مشکل همراه است.

محمد مهدی منتظری، رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقای سلامت بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: در سال‌های گذشته تصاویر مجوزهای سازمان بورس که برای فعالیت شرکت‌ها صارد می‌شد، بعضی از آن ها روی سایت این شرکت‌ها قرار می‌گرفت. این مجوزها از قبیل مجوز سبدگردانی و صندوق سرمایه‌گذاری بود که در اختیار افراد سودجو قرار می‌گیرد، متاسفانه این افراد با الصاق تصاویر به کانال‌های تلگرامی و القای این موضوع که این شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعلق به این افراد است با استفاده از نام این شرکت‌ها و تبلیغات گسترده به علاوه برخی شگرده‌ها اقدام به خالی کردن حساب مردم می‌کنند.

وی افزود: متاسافانه درحال‌حاضر چندین پرونده در دستگاه قضایی تشکیل شده است، فعالیت این افراد لزوما در بازار سرمایه نیست و صرفا هدف از استفاده از این تصاویر مجاب کردن افراد برای واریز وجه به شماره حساب یا شماره کارت‌های این شیادان است.

منتظری اشاره کرد: این کالاه برداران به استفاده از تصاویر منتشر شده از مجوزات سازمان بورس بسنده نکرده‌اند حتی بنا به گفته مردم از آرم پلیس فتا و قوه قضاییه در مجوزهای که برای برخی شرکت ها، جهت تامین مالی جمعی صادر شده است نیز استفاده کرده‌اند. این نهایت تلاش برای استفاده از عناوین دیگر شرکت‌ها جهت جلب اعتماد مردم است؛ البته این افرادی که عنوان آنها مورد سو استفاده قرار گرفته است بی‌اطلاع بودند. این کانال‌ها مدیر فروش دارند و با مردم مرتبط هستند به طوری که در مرحله اول مبلغی را از افراد دریافت می‌کنند و وعده پرداخت سود در هفته آینده را می‌دهند. حتی مرحله اول پرداخت سود هم صورت می‌گیرد بعد از جلب اعتماد، مردم شروع به واریز پول سنگین می‌کنند. با شروع واریزهای سنگین مدیر کانال تلگرامی که شاید ساکن ایران هم نباشد و دسترسی به شماره این فرد هم وجود ندارد دیگر در دسترس و قابل شناسایی نیست.

وی در پایان ادامه داد: حتی تصاویر ساختگی رضایت مشتری هم در این کانال‌ها وجود دارد، به عنوان مثال شخصی مدعی خرید خودرو با سودهای دریافتی از این کانال‌ها شده است و با آن به جذب و وسوسه کردن سایرین می پردازند. از مردم خواهشمندم که در خصوص شرکت‌های بورسی تنها سایت های رسمی آن ها که در ضوابط فعالیت اشخاص تحت نظارت در فضای مجازی که در سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده را مرجع قرار دهند. همچنین کلیه نهادهای مالی و ناشران را ملزم کرده ایم که سایت‌ها و پیام رسان‌های رسمی خود را در سایتی که معرفی کردند درج کنند.

در همین راستا نوید سالک، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه تشریح کرد: یکی از راه‌های نسبتا موثر و پایدار برای جلوگیری از این دست اتفاقات و زیان ندیدن عموم مردم ریشه یابی تمایل افراد به کلاهبرداری است. یکی از دلایل مهم عدم اطلاع رسانی شفاف و فراگیر از سمت سازمان و نهادهای متولی است، به بیان دیگر نهادهای مسئول آنقدر گسترده و جذاب باید فرهنگ‌سازی کرده باشند واعتماد مردم را به عنوان یک مرجع رسمی جلب کنند که موضوع برای همه بدیهی و جا افتاده باشد.

وی در پایان عنوان  کرد: افراد باید برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه در قدم اول به هرجایی که مراجعه می‌کنند جست و جو کنند که آیا اسم آن شرکت در سایت‌های رسمی سازمان بورس مانند سایت نهادهای مالی دارای مجوز وارد شده یا خیر؟ البته که سازمان هم می‌تواند راه‌های ساده تری را برای استعلام نهادهای مالی دارای مجوز خود قرار بدهد که مردم با خیال راحت بتوانند در سریع‌ترین زمان این استعلام را بگیرند تا آسوده خاطر شوند، همانند استعلام های دیگر که در کشور برای سایت‌های فروش اینترنتی دارای درگاه پرداخت انجام می‌شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10713

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: