سایه سنگین انتخابات آمریکا و تایوان بر روابط واشنگتن و پکن

انتخابات

در روزهای پایانی سال، روابط چین و آمریکا با روسای جمهور دو کشور وضعیت آرامی را طی می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد روابط دو کشور در سال جدید فضایی بدون تنش را تجربه می‌کند.

 

هداپرس:روابط چین و آمریکا در روزهای پایانی سال وضعیتی آرامی را تجربه می‌کند ولی تحلیلگران می‌گویند این آرامش قبل از طوفان است چون سال آینده انتخابات تایوان و آمریکا می‌تواند برای هر دو کشور تنش‌زا باشد.

رویترز گزارش داد، در روزهای پایانی سال، روابط چین و آمریکا با ملاقات جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهور دو کشور وضعیت آرامی را طی می‌کند و به نظر می‌رسد روابط دو کشور در سال جدید فضایی بدون تنش را تجربه می‌کند.

این درحالی است که سال ۲۰۲۴ می‌تواند چالش‌های بسیاری برای دو کشور به همراه داشته باشد زیرا که هر دو انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و تایوان بر این روابط تاثیرگذار خواهد بود.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری تایوان در ۱۳ ژانویه، در نوع واکنش و سیاست‌گذاری چین در منطقه تاثیر بسزایی دارد.

لای چینگ ته، معاون رئیس جمهور و هسیائو بیخیم، از حزب حاکم دموکراتیک مترقی، در نظرسنجی ها پیشتاز هستند. چین آنها را به عنوان اقدام دوگانه استقلال نامیده و پیشنهادات لای برای گفت‌وگو را رد کرده است.

انتخابات در این جزیره، که چین آن را قلمرو خود می‌داند، قبلاً تنش‌ها را تشدید کرده است که نمونه اخیر آن در سال ۱۹۹۶ دیده شد. چین دست به برگزاری یک رزمایش نظامی زد و آمریکا هم یک ناو هواپیمابر به منطقه اعزام کرد.

به نظر می‌رسد پکن دوباره فشار نظامی و سیاسی علیه تایوان را افزایش داده و این انتخابات را به عنوان انتخابی بین صلح و جنگ اعلام کرده است. پکن، حزب حاکم را جدایی طلبان خطرناک خوانده و از تایوانی ها خواسته است تا انتخاب درست را انجام دهند.

در آن طرف، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا می‌تواند تبعات شدیدتری بر روابط واشنگتن و پکن داشته باشد. اگر ترامپ دوباره به قدرت بازگردد، بدترین کابوس برای چینی‌ها خواهد بود.

البته بازگشت ترامپ می‌تواند یک موهبت ژئوپلیتیکی برای چین باشد. بایدن به طرز ماهرانه‌ای فشار بر پکن را افزایش داده است. تعرفه‌های گمرکی دوران ترامپ را حفظ کرده و علاوه بر آن صادرات تراشه‌ها را کاهش داده است.

یکی از اهرم‌هایی که پکن دارد، جایگاه این کشور به عنوان تامین‌کننده فلزات خاکی کمیاب مورد نیاز برای تولید تراشه است. چند ماه پیش، چین از محدودیت‌هایی بر صادرات برخی محصولات گالیوم و ژرمانیوم خبر داد.

منبع:ایرنا

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10259

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: