تحولات طلای سیاه

بازار نفت

بازار نفت در نخستین هفته سال میلادی، با تحولات بزرگی همراه بود و پایان هفته را با افزایش قیمت گذراند.

هداپرس:معمله گرانه طلای سیاه، افزایش قیمت نفت را روندی مثبت ارزیابی کرده اند و این امکان را می دهند که ثبات در بازار جهانی به وجود آید.قیمت نفت در معاملات روز جمعه با آغاز سفر یک هفته‌ای وزیر خارجه آمریکا به کشورهای خاورمیانه، در قیمت بالاتری بسته شد و نخستین هفته سال نوی میلادی را با رشد هفتگی، به پایان برد.

های معاملات نفت برنت با یک دلار و ۱۷ سنت معادل ۱.۵۱ درصد افزایش، در ۷۸ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۶۲ سنت معادل ۲.۲۴ درصد افزایش، در ۷۳ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت در معاملات روز جمعه، ضرر روز پنج شنبه را که تحت تاثیر افزایش ذخایر بنزین و سوخت‌های دیگر در آمریکا روی داد، جبران کرد و هر دو شاخص، نخستین هفته سال را با رشد، به پایان رساندند.

جان کیلداف، از شرکای شرکت «اگین کپیتال» درباره وضعیت بازار گفت: با تنش‌ها در خاورمیانه، نرخ معاملات تحت تاثیر عامل ژئوپلیتیکی، بالاتر رفته است. برای تریدرها، مقابله با اخبار، دشوار است.

شرکت کشتیرانی مرسک اعلام کرد برای مدتی، همه کشتی‌های خود را از مسیر دریای سرخ دور می‌کند و به مشتریان درباره اختلالات هشدار داد.

به گفته کیلداف، گزارش دولت آمریکا که نشان داد اشتغال این کشور در دسامبر رشد کرد، از تقاضا برای سوخت در سال پیش رو، پشتیبانی خواهد کرد. اشتغال قوی به تقاضای قوی برای سوخت اشاره دارد.

کارفرمایان آمریکایی در دسامبر، افراد بیشتری را استخدام کردند و دستمزدها هم افزایش داشت و باعث شد انتظارات بازارهای مالی برای آغاز کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در مارس، تقویت شود.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد تعداد مشاغل غیرکشاورزی در دسامبر، ۲۱۶ هزار مورد افزایش یافت که بالاتر از ۱۷۰ هزار شغل جدیدی بود که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز، پیش بینی کرده بودند.

بانک آمریکا اعلام کرد در خصوص ذخایر نفت به دلیل پیش بینی قیمت بلندمدت برای نفت، موضع احتیاطی اتخاذ کرده است. این بانک پیش بینی کرد قیمت هر بشکه نفت برنت تحت تاثیر اقدامات اوپک پلاس، بین ۷۰ تا ۹۰ دلار معامله خواهد شد.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز در هفته گذشته، یک حلقه کاهش یافت و به ۶۲۱ حلقه رسید که سومین کاهش هفتگی در چهار هفته گذشته بود. تعداد دکل‌های حفاری نفت با یک حلقه افزایش، به ۵۰۱ حلقه رسید اما تعداد دکل‌های حفاری گاز، دو حلقه کاهش داشت و در ۱۱۸ حلقه ایستاد.

ایران حدود ۱۰ درصد از واردات نفت خام چین را تامین می کند. در ماه اکتبر صادرات نفت ایران به چین به رکورد تازه ای رسیده بود.

پنج تاجر نفتی در این زمینه به رویترز گفتند، در اوایل ماه گذشته، فروشندگان ایرانی به خریداران چینی گفتند که در حال کاهش تخفیف نفت سبک ایران برای تحویل در دسامبر و ژانویه تا ۵ الی ۶ دلار در هر بشکه کمتر از نفت برنت هستند. این در حالی است که در ماه نوامبر نفت با تخفیف ۱۰ دلاری به چین فروخته شده بود.

منبع:ایسنا

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10644

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: