دبیر ستاد ملی جمعیت کشور:

افزایش سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری، نکته کلیدی در شیوع ناباروری است

ناباروری

دبیر ستاد ملی جمعیت کشور ضمن اشاره بر وظایف دولت‌ها در کاهش هزینه‌های مالی، اجتماعی و روانی بارداری، در عین حال افزایش سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری را نکته کلیدی در شیوع ناباروری دانست و بر لزوم اصلاح الگوی ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد.

 

هداپرس:دکتر شکیبا محبی تبار- دبیر ستاد ملی جمعیت کشور در آیین افتتاحیه «بیست‌وهشتمین اجلاس کشورهای گروه پنج» با موضوع سلامت زنان و خانواده که صبح امروز، سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه برگزار شد، اظهار کرد: افزایش سطح سلامت زنان و دختران از اولویت‌های اصلی نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران است که طی ۴۰ سال اخیر نیز موفقیت‌های درخشانی در این راستا داشته‌ایم.

وی با تاکید بر ضرورت افزایش جمعیت جوان کشور، در عین حال از ارتقای سیاست‌ها، قوانین و اقدامات مرتبط با سلامت مادران به عنوان اصلی مهم و اساسی یاد کرد و گفت: جمعیت جوان و متکثر در هر کشوری، عامل رشد اقتصادی، اقتدار سیاسی، بالندگی و نشاط است. بر اساس پیش‌بینی معتبرترین مراکز پژوهشی دنیا کشورهایی که نرخ رشد جمعیت بالایی دارند همچون نیجریه و هند و چین در فهرست ۱۰ کشور اول قدرتمند دنیا در سال‌های آتی قرار دارند.

دبیر ستاد ملی جمعیت ادامه داد: مسئله ارتقای سلامت مادران قبل، حین و بعد از بارداری با هدف کاهش عوارض در مرگ و میر بارداری و حفظ کرامت مادری، ارزشمندی فرزندآوری و ترویج سبک زندگی سالم با رویکرد ازدواج به‌هنگام و آسان جوانان و باروری سالم و درمان ناباروری و حفظ حیات جنین از تمام دولت‌های کشورهای دیگر مورد انتظار است‌.

محبی تبار افزود: خانواده طبیعی با پشتوانه فطری خود از فرهنگ‌ کشورهای اصیل متشکل از یک زن، مرد و فرزندان است و انواع انحرافات جنسی در تعریف آن نمی‌گنجد. یک جامعه متعالی برای ایجاد زمینه اشتغال ایمن و با کرامت برای زنان تلاش و حمایت می‌کند. دولت‌ها باید با فرهنگ‌سازی و اقدامات مناسب ارزش تشکیل و حفظ خانواده و فرزندآوری و تربیت فرزند را برای جامعه تبیین نموده و دختران و زنان را برای نقش‌آفرینی در این زمینه آماده کنند.

وی ادامه داد: از آنجایی که افزایش سن ازدواج و تاخیر در فرزندآوری نکته کلیدی در شیوع ناباروری است، برای اصلاح الگوی ازدواج، فرزندآوری و ترویج زندگی سالم اعم از فعالیت بدنی، تغذیه سالم، پرهیز از مصرف سیگار و الکل و همچنین اقداماتی همچون کاهش آلودگی‌های محیطی تلاش می‌کنیم و باید در اولویت دولت‌ها باشد.

دبیر ستاد ملی جمعیت کشور افزود: برنامه‌های سختگیرانه تنظیم خانواده با خود فرهنگ نامطلوب بودن هرگونه بارداری برنامه‌ریزی نشده و ایجاد این فرهنگ در ذهن خانواده و والدین به شکل از بین بردن فرزند از طریق سقط جنین را به همراه دارد. این درحالیست که سقط جنین با نگاه اخلاقی مغایرت جدی دارد. یکی از عوامل آن رواج افکاری است که جنین را بخشی از بدن مادر دانسته و تصمیم درباره حیات یا قطل جنین را حق او می‌داند و جنین را یک شیء بی ارزش می‌داند. ایجاد کفر و هراس، بیمارانگاری بارداری از علائم اصلی سقط جنین است. بیمارانگاری بارداری آن را از یک پدیده طبیعی که در یک دوره خاصی از زندگی هر زنی رخ می‌دهد به یک بیماری با خطرات جسمی و روانی و اجتماعی برای مادر و خانواده تبدیل کرده است.

محبی تبار در پایان تاکید کرد: در این زمینه نیاز است که تلاش برای حفظ حق حیات جنین به یک مبارزه بین المللی انسان‌دوستانه تبدیل شود. بارداری ایمن حق تمام مادران به خصوص مادران نیازمند مراقبت بیشتر است. از جمله اقدامات مورد انتظار از دولت‌ها کاهش هزینه‌های مالی، اجتماعی و روانی بارداری است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11690

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: