امیرعبداللهیان: آمریکا متهم نیست خودش مجرم است

حسین امیرعبداللهیان

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی گفت:‌ آمریکا ایران را متهم می‌کند در حالی که خودش در کنار اسرائیل در جنگ قرار دارد. آمریکا متهم نیست بلکه مجرم است.

هداپرس:حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) دوم دی ماه پس از پایان کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین در نشستی خبری به تشریح برگزاری این کنفرانس پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.وی با اشاره به مهمانان شرکت کننده از ۶۹ کشور در این نشست گفت: این نشانگر آن است که نسبت به موضوع فلسطین توجه جهانی یک محوریت مهمی را در بر گرفته است. امروز صبح دو پنل را در مکان هتل آزادی تهران با حضور مهمانان خارجی داشتیم.

وزیر خارجه ادامه داد: هدف ما این است که نسبت به آینده فلسطین تأکید ویژه‌ای از سوی تشکل‌های بین‌المللی داشته باشیم. در اینکه فلسطین متعلق به فلسطینی‌هاست و اینکه برخی کشورها در روزهای اخیر تلاش می‌کنند به جای مردم فلسطین و غزه تصمیم بگیرند خطایی است که در ۷۵ سال گذشته آمریکا و برخی متحدان آمریکا انجام دادند. در روند سیاسی که پس از توقف جنایات جنگی در زمان مورد توافق انجام خواهد شد، تمرکز بر احقاق حقوق فلسطینی‌ها از مسیر حق تعیین سرنوشت توسط فلسطینی‌ها مورد تأکید ویژه قرار دارد.

امیرعبداللهیان گفت: ریشه آنچه امروز شاهد هستیم به هفت اکتبر برنمی‌گردد. هفت اکتبر یک اقدام افتخارآفرین از سوی مقاومت و حماس بود. اما ریشه مسأله فلسطین به ۷۵ سال قبل و موضوع اشغالگری برمی‌گردد.

وی به یکایک خبرنگاران و تصویربردارانی که در این مدت در لبنان، غزه و کرانه باختری به شهادت رسیده‌اند، ادای احترام کرد و افزود: در آینده نزدیک برنامه ویژه‌ای را برای ادای احترام و قدردانی از تلاش شهدای خبرنگار و اصحاب رسانه در نسل کشی اخیر در غزه و کرانه باختری ترتیب خواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی گفت: روز گذشته بعد از چانه‌زنی‌های فراوان قطعنامه‌ای در حمایت از ارسال گسترده کمک‌های انساندوستانه به غزه تصویب شد اما آمریکا حاضر نشد توقف حملات را بپذیرد. از ابتدا به صراحت اعلام کردیم که در هفت اکتبر سیستم سیاسی و امنیتی رژیم اسرائیل به کلی فرو پاشید اما ماشین جنگی اسرائیل با فرماندهی و مدیریت نظامیان آمریکایی اقدام به قتل عام کشتار و نسل کشی در غزه کرد.

وزیر خارجه افزود: وضعیت به گونه‌ای است که مقاومت علیرغم صحنه‌های دلخراش از زنان و کودکان مقاومت فرصت جدیدی را پیدا کرده برای مقابله رویاروی این چیزی است که نظامیان اسرائیل از آن ترس و وحشت داشتند. نتیجه مقاومت قهرمانانه مردم در غزه علیرغم بمباران‌های شدید و وحشیانه بیش از هفتصد هزار تن از ساکنان غزه هنوز در شمال غزه زیر بمباران‌ها به حیات خود ادامه می‌دهند و حاضر نشدند با فشار اسرائیل کوچ اجباری کنند.

وی گفت: در هفته‌های اخیر شاهد بودید در خان یونس چه فجایعی در حال رخ دادن است هدف آنها انتقال اهالی غزه به صحرای سینا در مصر بود. اما از منظر آمریکا و اسرائیل تداوم وضعیت موجود امکانپذیر نیست.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره دیدار اخیرش با اسماعیل هنیه و موضوع برقراری آتش بس اظهار داشت: در دیدار اخیرم در دوحه در آستانه سفرش به مصر و رایزنی درباره برخی طرح‌های سیاسی که در خصوص چگونگی توقف جنگ تبادل اسرا و مسائل آینده فلسطین و غزه وجود دارد مشورت کردیم.

وی افزود: اسماعیل هنیه و زیاد نخاله و دیگر رهبران مقاومت ایده‌های مهمی را برای مرحله سیاسی در مقابل خودشان دارند. آنها سناریوهای متعددی را هم در مقاومت میدانی و در جنگ و هم در راهکارهای سیاسی برای آینده پس از جنگ با هدف احقاق حقوق مردم فلسطین دنبال می‌کنند.

وزیر خارجه افزود: اقدامات در یمن صرفا توسط یک گروه انجام نمی‌شود.

وی گفت: به صراحت به آمریکا گفتیم شمایی که در یک طرف جنگ قرار دارید در موقعیتی نیستید که دیگران را به عدم گسترش دامنه جنگ دعوت کنید.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: آمریکا در مقطعی از ما خواستند گروه‌ها و کشور یمن اقدامی را علیه منافع آمریکا و یا رژیم صهیونیستی انجام ندهد ما به صراحت گفتیم آنها براساس مصالح خود تصمیم گرفتند و ما نیز هرگز به آنها نه دستوری داده‌ایم و نه دستور خواهیم داد. این موضوع به خود آنها و شرایط و تحولات منطقه برمی‌گردد.

وی گفت: سؤال این است که امروز کرانه باختری و غزه چه وضعیتی پیدا کرده است. آنچه حس می‌کنیم علیرغم میل نتانیاهو و رژیم جعلی اسرائیل برای تداوم جنگ علیه غزه و کرانه ولی حامیان اسرائیل به این جمع بندی دارند نزدیک می‌شوند که جنگ راه‌حل نیست و حیثیت آمریکا را به چالش کشیده است.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی گفت:‌ آمریکا ایران را متهم می‌کند در حالی که خودش در کنار اسرائیل در جنگ قرار دارد. آمریکا متهم نیست بلکه مجرم است و باید در دادگاه جنایتکاران جنگی در کنار خلبانان و … اسرائیلی مقامات آمریکایی نیز محاکمه شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و مصر اظهار داشت: در شهریور توافقی را با وزیر خارجه مصر داشتیم برای بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی و در این مسیر دیدار روسای جمهور را در حاشیه نشست ریاض داشتیم و توافقات مهمی بین روسای جمهور صورت گرفت و امروز بخشی از حرکت ما برای بازگشت روابط به حالت عادی را در چارچوب تماس تلفنی روسای جمهور شاهدیم. امیدواریم در زمان مناسب براساس طراحی که بین وزرای خارجه دو کشور مورد توافق قرار دارد شاهد توسعه و پیشرفت مناسبات دو کشور باشیمو توسعه روابط را به نفع دو کشور و منطقه می‌دانیم.

منبع:مشرق

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10308

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: