دکتر احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران :

گشودن جبهه جدیدی از بی اعتمادی با کشور پاکستان نه لازم بود و نه منطقی درست است!

احمد شریف

*آیا حمله به پاکستان ضروری بود؟!*
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی هدا پرس دکتر احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران در موضعگیری
خود پیرامون حمله به پاکستان نوشت : گشودن جبهه جدیدی از بی اعتمادی با کشور پاکستان نه لازم بود و نه منطقی درست است.
🔸از هر زاویه ای که به اهداف، اثرات و تبعات این اقدام بنگریم پاسخ مناسبی جز «خیر» برای آن نمی توان تصور کرد.

🔸هم اکنون که کشور آماج حملات پیدا و پنهان کشورهای متخاصم و تحمیل رنج و مرارت فراوان به شهروندان در اثر تحریم های بی سابقه جهان غرب می باشد. گشودن جبهه جدیدی از بی اعتمادی با کشور پاکستان نه لازم بود و نه منطقی.
درست است که گروهک تروریستی جیش العدل هر از گاهی با انجام عملیات تروریستی و ایذائی موجب شهادت و مجروح شدن نظامیان و شهروندان ایرانی می شود همانند حمله ٢۴ آذرماه سال جاری به ستاد انتظامی راسک که موجب شهادت ١١ نیروی فراجا و مجروح شده ٨ تن دیگر شد و با توجه به قرابت های قومی، این گروهک مقر خود را در ایالت بلوچستان پاکستان مستقر کرده است. با این حال حمله نظامی با پهباد و موشک به یکی از پایگاه های این گروه در خاک کشور همسایه – که چندین دهه دو کشور تنشی را بویژه از بعد نظامی در روابط خود تجربه نکرده بودند – تنها راه مقابله و ضربه زدن به آن گروه نبوده است!

🔸اندکی عاقبت اندیشی در تبعات چنین اقدامی می توانست جلو چنین بحران غیر ضروری را در روابط بین دو کشور همسایه بگیرد. چون مشخص بود حاکمیت کشور پاکستان که نظامیان حرف اول و آخر را در آن می زنند اجازه خدشه به اعتبار، حیثیت و غرور ملی خود را به یک کشور خارجی نمی دهد هرچند هم اکنون در یک حالت بی دولتی بوده باشد.
لذا پرسش بنیادی این است که وقتی چنین تصمیمی که بصورت منطقی در بالاترین سطح امنیتی کشور گرفته شده است چگونه توان پیش بینی تبعات خطرناک آن را نداشته است؟!

🔸حالا که دو کشور با حملات متقابل نوعی توازن در تخاصم ایجاد کرده اند ورود دیپلماسی برای عادی سازی روابط ضرورتی فوری محسوب می شود.
چون مشکل فعالیت گروه های مسلح جدایی طلب بلوچ مخالف حاکمیت های دو کشور در دو سوی مرز باید با ایجاد محدودیت برای فعالیت آزادانه آنها در سمت مقابل و تقویت نیروهای مرزبانی و مسدود سازی مرزهای دو کشور برای ممانعت از ورود و خروج آزادانه تروریست ها در دو سوی مرزها حل و فصل شود..

🔸لذا بهتر است ضمن استقبال از مواضع کشورهای دوست همانند ترکیه و چین برای میانجیگری بین دو طرف، طرفین با شجاعت از یکدیگر دلجویی کنند و در صورتی که در حملات صورت گرفته به غیرنظامیان آسیب وارد شده است نسبت به جبران خسارات آنها اقدام مقتضی به عمل آید.

🔸علائم موجود در مواضع اتخاذ شده دو طرف پس از حملات موشکی و پهبادی نشان می دهد هیچکدام علاقه ای به حفظ و یا افزایش تنش ایجاد شده در روابط فی‌مابین ندارند. حتی با درایت دستگاه دیپلماسی دو کشور امکان تبدیل این تهدیدهای خطرناک به فرصت همکاری امنیتی در سطوح بالاتر امکان پذیر خواهد بود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10887

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: