افزایش قیمت برق در اتحادیه اروپا تا ۴۷.۵ یورو

قیمت برق

بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با آغاز فصل سرد در قاره اروپا و افزایش قابل توجه تعرفه گاز و برق در اکثر کشور‌های این قاره‌، دولت‌ها با حذف بسته‌های حمایتی از مصرف کنندگان در پی ترغیب شهروندان به کاهش مصرف انرژی به هر نحو ممکن هستند.

هداپرس:بر اساس گزارشی که به تازگی «یورونیوز» منتشر کرده است در نیمه اول سال ۲۰۲۳ قیمت نهایی انرژی برای مصرف کنندگان در قاره اروپا به اوج خود رسیده است.

این گزارش می‌افزاید برخی کشور‌ها با متوقف کردن بسته‌های حمایتی قیمت‌های بالاتری را برای مصرف کنندگان اعمال کرده‌اند تا با آمادگی و ضریب اطمینان بیشتر نسبت به تامین انرژی کافی به استقبال فصل سرد سال جدید بروند.

البته همه کشور‌های اروپایی در این رابطه سیاست واحدی اتخاذ نکرده و با توجه به میزان منابع انرژی موجود و وضعیت مالی در این رابطه متفاوت عمل کرده اند.
توضیح اینکه در نیمه اول سال ۲۰۲۳ متوسط قیمت برق خانگی در اتحادیه اروپا از ۲۵.۳ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت به ۲۸.۹ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات ساعت در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

نگاهی به میزان تغییرات سال به سال قیمت برق در اتحادیه اروپا بیانگر این است که قیمت برق در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تا ۱۴.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل و قیمت گاز نیز ۳۷.۹ درصد افزایش یافته است که البته نسبت به میزان افزایش قیمت انرژی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ کمتر است.

«یوراستات» (مرکز ارائه اطلاعات آماری به نهاد‌های اتحادیه اروپا) در این رابطه با بیان اینکه قیمت انرژی در اروپا پس از افزایش قابل توجه به سمت تثبیت حرکت می‌کند، عنوان کرد: اگرچه قیمت‌های مصرف کننده نسبت به سال ۲۰۲۲ کمی بالاتر است و کشور‌ها اقدامات حمایتی را از قیمت انرژی متوقف کرده‌اند، اما قیمت برق و گاز در اروپا هم اکنون در حال تثبیت است.

جزئیات بیشتر این گزارش نشان می‌دهد در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در منطقه اقتصادی اروپا قیمت برق از ۱۱.۴ یورو به ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت در بلغارستان تا ۴۷.۵ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات ساعت در هلند متغیر است.

پس از هلند که بالاترین قیمت برق را برای مصرف کنندگان اعمال کرده است، کشور بلژیک با ۴۳.۵ یورو در هر ۱۰۰ کیلووات ساعت، رومانی با ۴۲ یورو و آلمان با ۴۱.۳ یورو قرار دارند.

همچنین در فرانسه نیز به دلیل اینکه بالاترین سهم انرژی هسته‌ای در تولید برق را دارد، (حدود ۶۹ درصد بر اساس آمار سال ۲۰۲۱) قیمت برق نسبت به بسیاری از کشور‌های اتحادیه پایین‌تر است و هر ۱۰۰ کیلووات ساعت برق با مبلغ ۲۳.۲ یورو در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

بر اساس اطلاعات این گزارش قیمت برق در کشور ترکیه نیز که نامزد عضویت در اتحادیه اروپا است در ازای هر ۱۰۰ کیلووات ساعت ۸.۴ یورو است.

این گزارش نشان می‌دهد در نیمه اول سال ۲۰۲۳ هلند بیشترین قیمت برق و گاز را در اتحادیه اروپا داشته است و دست کم قیمت برق در این کشور نسبت به دوران پیش از جنگ روسیه و اوکراین تا ۱۰ برابر افزایش داشته است.

همچنین بر اساس گزارش یورواستات، قیمت برق خانگی در ۲۲ کشور عضو اتحادیه اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایشی بوده که این وضعیت شرایط سختی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است و لازم است دولت‌ها با تعیین سقف قیمتی نه تنها از افزایش  بیش از حد قیمت‌ها جلوگیری کنند، بلکه نسبت به کاهش قیمت‌ها به نفع مصرف کنندگان اقدام کنند.

منبع:تسنیم

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10332

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: