اعتراض علنی هواداران ترامپ

ترامپ

در پی رد صلاحیت دونالد ترامپ در دادگاه عالی کلرادو، حزب جمهوری‌خواه آمریکا در این ایالت از دیوان عالی کشور خواست در مورد ردصلاحیت رئیس‌جمهور سابق آمریکا مداخله کند.

 

هداپرس: بر اساس گزارش های رسانه ای، این شکایت پس از آن صورت می گیرد که دادگاه عالی کلرادو در ۱۹ دسامبر ترامپ را به دلیل نقشش در حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا توسط حامیانش رد صلاحیت شرکت در انتخابات اولیه ریاست جمهوری این ایالت کرد.

این دادگاه بر اساس ماده قانون اساسی آمریکا، مبنی بر اینکه هر فردی که «در شورش یا تبانی » نقش داشته باشد، از دریافت پست دولتی منع می شود، ترامپ را رد صلاحیت کرده است.

نمایندگی حزب جمهوری خواه کلرادو بر عهده جی سکولو از شرکت حقوقی موسوم به”مرکز قانون و عدالت آمریکا” است.

انتظار می‌رود ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، درخواست تجدیدنظر خود را ارائه کند. دادگاه عالی ایالتی تصمیم خود را تا ۴ ژانویه به حالت تعلیق درآورده و اعلام کرده است که در صورت درخواست تجدید نظر از سوی ترامپ، وی خواهد توانست در انتخابات شرکت کند.

این اولین بار در تاریخ آمریکا است که یک دادگاه از بند ۳ متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا برای رد صلاحیت یک نامزد ریاست جمهوری این کشور استفاده می کند.

دادگاه عالی ایالت کلرادو با ۴ رای موافق در برابر ۳ رای مخالف قضات، به نقش داشتن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در تحریک هواداران خود با ادعای بروز تقلب در انتخابات (۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا) و هدایت آنان به اقدام به یورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره، رای داده و بنا بر متمم ۱۴ قانون اساسی وی را از ورود دوباره به کاخ سفید منع (رد صلاحیت نامزدی مجدد ریاست جمهوری آمریکا) کردند.

نمایندگان حزب دموکرات کنگره آمریکا از رای دادگاه عالی ایالت کلرادو مبنی بر رد صلاحیت نامزدی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در این ایالت حمایت کردند.

در حکم دادگاه کلرادو آمده است: اکثریت دادگاه (۴ قاضی از ۷ قاضی) معتقد هستند که ترامپ بر اساس بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده از تصدی پست ریاست جمهوری سلب صلاحیت شده است.

استیون چونگ سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ در بیانیه‌ای با بیان اینکه درخواست تجدید نظر ارائه خواهد شد، اعلام کرد: جای تعجب نیست که دادگاه عالی کلرادو که همه قضات آن از حزب دموکرات منصوب شده‌اند، علیه ترامپ رأی داده‌اند تا با حذف نام ترامپ از برگه‌های رأی شرایط پیروزی جو بایدن رئیس‌جمهوری متقلب آمریکا را فراهم آوردند.

وی با اشاره به اینکه رهبران حزب دموکرات به‌دلیل پیشروی فزاینده و مسلط ترامپ در نظرسنجی‌ها در حالت اضطراب هستند، تاکید کرد: آنها اعتماد خود را به تمدید ریاست جمهوری ناموفق بایدن از دست داده‌اند و اکنون هر کاری انجام می‌دهند تا مانع اخراج وی از کاخ سفید توسط آرای رأی‌دهندگان آمریکایی در نوامبر آینده شوند.

منبع:ایرنا

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10516

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: