از اکران ویژه «شناور» تا معرفی عوامل «روزی روزگاری سمنگان»

اکران ویژه

رونمایی و اکران ویژه «شناور» ، معرفی بازیگران «روزی روزگاری سمنگان»، خبرهایی از سینمای مستند و اجرای دانشجویی از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

 

هداپرس:مراسم اکران ویژه و رونمایی از فیلم سینمایی «شناور» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور دوشنبه شب ۲۳ بهمن ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه و با حضور سازندگان و هنرمندان سینما و تاتر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در ابتدای مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه فیلم سینمایی «شناور»، علی زادمهر مدیر روابط عمومی گروه هنر و تجربه از شهاب‌الدین حسین‌پور کارگردان جوان دعوت کرد درباره این فیلم صحبت کند.

شهاب‌الدین حسین‌پور در سخنانی گفت: فیلم «شناور» برگرفته از یک اتفاق واقعی است و با همه کم و کاستی‌ها و شرایط مالی و محدودیت زمانی که داشتیم، دوستانم به من افتخار حضور دادند و در این پروژه حضور پیدا کردند. «شناور» در بازه زمانی کوتاه ۱۵ روزه ساخته شد و در شرایطی که روزی چهارده ساعت کار فیلمبرداری را در قرنطینه کرونا انجام دادیم و می‌توانم به جرأت بگویم که کاری دلی بود و آن‌چه شما می‌بینید زحمت همه دوستان است.

حسین‌پور همچنین بیان کرد: رضا دادویی تهیه کننده فیلم چون سر ساخت سریال بود، نتوانست اینجا حضور داشته باشد و اگر میثم طوسی و میثم دادازاده سرمایه‌گذاران فیلم نبودند نمی‌توانستیم این فیلم را بسازیم.

وی گفت: من جرأت ورود به فیلمسازی بلند را نداشتم و دلایل بسیاری سبب شد تا این فیلم را بسازم؛ آقای دادویی به من گفت «تجربه‌ای در زندگی اتفاق می‌افتد که دیگر هیچ‌وقت تکرار نمی‌شود» و این اتفاق افتاد. اینکه گروهی در شرایط قرنطینه کرونا دورهم جمع شوند و کار کنند، بسیار هیجان انگیز بود.

وی در ادامه از بهزاد عبدی آهنگساز، شاهین طوفان مدیر فیلمبرداری، میثم درویشان‌پور، اشکان صادقی، الهه حسینی و گیلدا حمیدی بازیگران فیلم  دعوت کرد تا سخنانی را درباره فیلم بیان کنند.
میثم درویشان‌پور با اشاره به اینکه این فیلم به نوعی اولین نقش جدی و غیر کمدی‌اش در سینما است گفت: خیلی خوشحالم اینجا ایستادم و درباره «شناور» اولین تجربه سینمایی صحبت می‌کنم که برایم بسیار اهمیت دارد. هر اتفاقی که می‌افتد، اتفاقی دیگر را سبب می‌شود؛ این اتفاق تلخ روزی برای شهاب‌الدین حسین‌پور و دوستانش افتاده و او هم فیلمش را ساخته است و در حین ساخت فیلم نیز شهاب همسرش را پیدا کرد. گذشته از شوخی، برایم اهمیت داشت که در کاری جدی حضور داشته باشم و مخاطب نیز این تجربه فضای جدی را بپذیرد و امیدوارم تلاش‌هایم ثمر داده باشد.

بهزاد عبدی آهنگساز این فیلم نیز بیان کرد: من در موسیقی و ساخت آن، کمی خسیس هستم و از اول تا پایان فیلم را عموماً موسیقی می‌گذارم اما روزی که آقای حسین‌پور با من تماس گرفت تا کار را ببینم و وقتی فیلم را دیدم، با کاری روان مواجه شدم که فرصت نشان دادن موسیقی را تاحدودی داشت. بنابراین موسیقی در لحظه‌ای از فیلم خودش را نشان می‌دهد و خوشحالم مورد اقبال کارگردان قرار گرفت و امیدوارم شما هم ببینید و بپسندید.

گیلدا حمیدی از بازیگران «شناور» نیز گفت: به دلیل شرایط این فیلم و واقعی بودن داستان آن، شرایط کرونا و مراقبتی که باید از این داستان می‌کردیم، تجربه ویژه‌ای برای همه ما محسوب می‌شد و کنار همدیگر مثل یک خانواده توانستیم کار را به پایان برسانیم و بدانید این تجربه، ارزشش برای ما فراتر از یک کار است.

اشکان صادقی و الهه حسینی بازیگران و شاهین طوفان مدیر فیلمبرداری «شناور» نیز در ادامه ابراز امیدواری کردند که مخاطبان با فیلم همراه شوند و از دیده شدن آن حمایت کنند.

گلناز توسلی که فیلم «شناور» از زندگی خواهر او وام گرفته شده است، در پایان اکران فیلم روی صحنه آمد و دقایقی درباره حس و حالش در سالن سینما و فیلم صحبت کرد.

در مراسم رونمایی و اکران ویژه، علاوه بر عوامل این فیلم، مهمانان ویژه‌ای چون مهرداد خوشبخت، نورا هاشمی، محیا دهقانی، آرش فلاحت پیشه، امیر شاه‌علی، محمد معتضدی، سینا راستگو، محمدرضا چراغعلی، رامتین جهانبانی، هدیه آزیدهاک و محمدرضا ایمانیان حضور داشتند. همچنین، بهزاد عبدی آهنگساز، شاهین طوفان مدیر فیلمبرداری، امیر مرسلی مدیر تولید، اشکان صادقی، میثم درویشان‌پور، فائقه شلالوند، گیلدا حمیدی، الهه حسینی، ملیکا باقری، علیرضا ساوه‌درودی، علیرضا مویدی، فرشید ناصری و الهه حسینی بازیگران اثر از جمله عوامل حاضر در این مراسم بودند.

فیلم سینمایی «شناور» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند شهاب‌الدین حسین‌پور است و از چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در سینماهای منتخب «هنر و تجربه» روی پرده می‌رود.

بازیگران و عوامل «روزی روزگاری سمنگان» معرفی شدند

همزمان با آغاز بلیت‌فروشی و رونمایی از پوستر «روزی روزگاری سمنگان» با کارگردانی محمودرضا رحیمی، اسامی بازیگران و عوامل این نمایش منتشر شد.

همچنین، پوستر  نمایش «روزی روزگاری سمنگان» نوشته مشترک نازنین گودرزیان و محمودرضا رحیمی که از بیست‌وپنجم بهمن تا ۱۰ اسفند ساعت ۱۸ در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت با طرحی از میعاد شیخی رونمایی شد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «روزی روزگاری سمنگان» اجرا بازگشتی است به تئاتر کارگاهی گروه نیوشا، تئاتری که چیز زیادی نمی‌خواهد جز تماشاگر و بازیگر. این نمایش، داستان کوتاهی بود که نازنین گودرزیان نوشت. آدمهاش نبض داشتند و نفس می‌کشیدند. قسمتی از زیسته نازنین بود به وقت جنگ و بمباران تهران، آنرا همان قصه را بر مداری از طیف تخیل و با هم جلو بردیم. برخی آدمهاش واقعی اند و برخی نه برخی اتفاقات نیز به همین منوال.»عبدالرضا شیبانی، ساغر مختاری، بهار مشیری،فاطمه محمدیان، امیر صادقین، نازنین گودرزیان، الهام ابنی، جواد صداقت و بهرام سروری‌نژاد بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه هستند.

از دیگر عوامل این اثر عبارتند از محمد اسماعیل‌بیگی (دستیار کارگردان، برنامه‌ریز و طراح صدا)، امیر مفتخر (مدیر اجرایی)، سیامک مجیدی (طراح صحنه)، نازنین گودرزیان (طراح لباس)،  رضا خضرایی (طراح نور)، آلاله بیگدلی (طراح گریم)، میعاد شیخی (طراح پوستر، ساخت افتر افکت و موشن‌گرافی)، نگار امیری (روابط عمومی، مشاور رسانه و تبلیغات)، بهاره جاودانی (دستیار موشن‌گرافی)، زهرا موسوی (منشی صحنه)، پوریا مصلح (مدیر صحنه) و امیر مهبودی (دستیار صحنه).

دیداری در راستای عرضه و نمایش آثار مستند

محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش در دیدار با دیانا آدمیرخایوا مسئول ایران جشنواره فیلم مسکو درباره عرضه و نمایش آثار مستند و ارتباط متقابل این جشنواره با جشنواره «سینماحقیقت» صحبت کرد.

دوشنبه ۲۳ بهمن ماه محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش با دیانا آدمیرخایوا مسئول ایران جشنواره فیلم مسکو دیدار کرد.

در این دیدار حمیدی مقدم گفت: سینمای مستند و انیمیشن ایران، بسیار غنی و پر از استعداد است. مرکز گسترش متولی تولید مستند و انیمیشن‌های کوتاه هنری است، همچنین جشنواره «سینماحقیقت» به عنوان رخدادی بین‌المللی و معتبر در خاورمیانه و آسیا، زیر مجموعه مرکز گسترش است که هفده دوره با حضور سینماگران از کشورهای مختلف از جمله روسیه برگزار شده و جایگاهی ویژه برای دوستداران و فعالان سینمای مستند در سراسر جهان دارد. برای ما علاوه بر حضور در جشنواره‌ها، تعامل با شبکه‌های تلویزیونی، پلتفرم‌ها و بازارهای بین‌المللی منطقه و کشورهای همسو و با فرهنگ مشترک دارای اهمیت است.

او ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در مسکو و شهرهای دیگر روسیه با کمک رایزن های فرهنگی جمهوری اسلامی، فرصت نمایش و دیده شدن آثار مستند و انیمیشن ایران را فراهم کنیم.

حمیدی مقدم افزود: مستندهای تولید مرکز گسترش از جمله «خونه مامان شکوه»، «هجده هزاپا» و «گلوله باران» در دو دوره اخیر جشنواره فیلم مسکو روی پرده رفتند. تعامل و ارتباط مرکز با جشنواره مسکو برقرار بوده، در چشم انداز تازه این همکاری و تعامل باید به نفع عرضه بهتر آثار مستند و انیمیشن، گسترش یابد.

دیانا آدمیرخایوا که مهمان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر بود با اشاره به علاقه اش به ایران و تمرکزش بر فرهنگ و هنر و تاریخ ایران گفت: سالهاست روی ایران و ویژگی های تاریخی و هنری اش مطالعه می کنم، بسیاری از آثار داستانی و مستند سینمای ایران را دیده و دنبال کرده‌ام. در مطالعاتم متوجه شدم که گنجینه ای از بهترین مستندهای ایران در مرکز گسترش وجود دارد، دوست دارم امکانی برای دیده شدن این آثار فراهم شود. تولیدات جدید شما می تواند در جشنواره مسکو حضور داشته باشد و تولیدات سال های قبل که شرایط حضور در بخش مسابقه را ندارند، امکان عرضه در تلویزیون ها، پلتفرم ها و بازارها را دارند.

او ادامه داد: ایران کشوری با فرهنگی غنی است، سینمای مستند می تواند تصویری واقعی از محیط زیست و آداب و رسوم و زندگی شهری و معماری مردم ایران به جهانیان عرضه کند و تصویر و ذهنیت نادرست را پاک کند. من از تولیدات مرکز فیلم سینمایی «مامان» و مجموعه مستندهای حیات وحش را دیده و بسیار دوست داشته‌ام.

این مجری و برنامه ساز تلویزیونی افزود: همکاری و تعامل مرکز گسترش با جشنواره فیلم مسکو، هم به دیده شدن بیشتر آثار تولید شده در ایران کمک می‌کند هم تعامل بین پخش کننده های اهل روسیه و ایران را افزایش داده و باعث ارتباط قوی تر و نتیجه بخش بین سینمای ایران و روسیه می‌شود. هر فیلمی که در جشنواره مسکو پذیرفته شود، از شبکه های تلویزیونی و پلتفرم‌ها نمایش داده خواهد شد و این امکانی جذاب برای دیده شدن آثار است.

نماینده جشنواره فیلم مسکو ادامه داد: سینمای روسیه در جهان صاحب تاریخ و جایگاه است و جشنواره مسکو، یکی از رویدادهای معتبر و قدیمی در سینماست، تعامل «سینماحقیقت» و جشنواره فیلم مسکو، پلی برای ارتباط بین دو کشور، سینماگرانش و تقویت ارتباط های فرهنگی است. سینمای ایران در بخش داستانی، مستند و انیمیشن بسیار غنی و جذاب است و می‌تواند در جهان، بیشتر از این دیده شود.

آدمیرخایوا گفت: جای آثاری درباره محیط زیست ایران، فیلم هایی درباره معماری و بناهای تاریخی، یا مستندهایی درباره آداب و رسوم و ویژگی‌های زندگی ایرانیان در جشنواره‌ها و بازارهای فیلم خالی است، امیدوارم این دیدارها و گفتگوها و حضور ما در جشنواره‌هایی مثل فیلم فجر و «سینماحقیقت» و سفر شما و سینماگران ایرانی به روسیه، زمینه معرفی این آثار را سرعت و وسعت بدهد.

در این دیدار شیرین نادری مدیر بین الملل مرکز گسترش هم گزارشی از تولیدات انیمیشن و مستند مرکز و حضور آنها در جشنواره ها و بازارها ارائه داد.

فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه تهران از یکشنبه ۲۹ بهمن در سینما بهمن

نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز- پخش رویش از روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ در پردیس سینمایی بهمن تهران آغاز به‌ کار می‌کند.

این فصل شامل ۱۲۰ فیلم‌ کوتاه منتخب در ژانرهای گوناگون است که طی ۳۰ هفته، روزهای یکشنبه از ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن تهران به نمایش درخواهد آمد؛ همچنین هر هفته و پس از نمایش آثار، جلسات نقد و بررسی با حضور منتقدان، کارشناسان و  عوامل فیلم‌ها برگزار می‌شود.

پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران در این فصل نیز همچون دوره‌های گذشته، همزمان با تهران در سینماهای سراسر کشور به میزبانی دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند به‌ صورت رایگان، هر هفته با حضور در پردیس سینمایی بهمن تهران، از جلسه اکران و نقد و بررسی فیلم‌های بهره‌مند شوند. همچنین جهت دریافت کارت باشگاه مخاطبان انجمن سینمای جوانان ایران به آدرس www.club.iycs.ir مراجعه نمایید.

سفر چوب ایرانی به اسماعیلیه

مستند کوتاه «چوب» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس به بخش مسابقه بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند و کوتاه اسماعیلیه مصر راه یافت.

تمرکز این جشنواره که از ۹ تا ۱۵ اسفند در شهر اسماعیلیه مصر برگزار می‌شود، ترویج گفت و گوی بین فرهنگی و درک عمیق از طریق ارائه آثار خلاقانه به مخاطب و تشویق فیلمسازان فیلم‌های داستانی و مستند کوتاه است.

عوامل مستند «چوب» عبارتند از تصویربرداران: محمد سلطان، امیرحسین جان‌پناه، علی نیکبخت، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فطوره‌چیان، طراح صدا: محمدحسین ابراهیمی، تدوینگر: مرتضی پایه‌شناس.

پخش بین‌الملل این فیلم بر عهده واحد بین‌الملل سازمان سینمایی سوره است.

«چوب» امسال در جشنواره فیلم‌های خیلی کوتاه فرانسه، جشنواره فیلم‌های خیلی کوتاه تری کورت فرانسه، جشنواره آرلینگتون آمریکا، رجیوی ایتالیا و … حضور داشته است.

مرتضی پایه‌شناس کارگردانی مستندهای «گلوله باران»، «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «جای خالی یک نفر»، «غروب روز بعد» و … را در کارنامه دارد.

برگزیده بخش دانشگاهی جشنواره تئاتر فجر میهمان دانشگاه امیر کبیر می شود
نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی داریوش نصیری از ۲۸ بهمن ماه در محوطه دانشگاه امیر کبیر برای دانشجویان اجرا می شود.

نمایش «بازگشت به خان نخست» در چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری جایزه اول بخش دانشگاهی را به خود اختصاص داده و از طرف معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تقدیر ویژه شد.
این نمایش خیابانی در فضایی کمدی به نقد اجتماعی قوانین الهی و انسانی که در سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷ توسط افراد نقض شده می پردازد.
در این اثر نمایشی ۵۰ دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا از رشته‌های بازیگری،کارگردانی،ادبیات نمایشی،نمایش عروسکی،طراحی صحنه و فلسفه هنر از استانهای مختلف کشور به عنوان بازیگر حضور داشته و سایر عوامل نمایش عبارتند از: طراح و نویسندگان:داریوش نصیری،مرتضی وکیلیان، مشاوران کارگردان:دکتر بهزاد آقاجمالی، دکتر سعید قاسمی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز:نگین زینی‌وند، گروه کارگردانی:رضاشفائی،آیلار صدرخواه،سامان ترده،علی صفری،سامان ایرانی،علی قراربخش ، عکاس و تصویربردار:امین سروری، طراح فضا: داریوش نصیری، مرتضی وکیلیان، طراح لباس:داریوش نصیری،نگین زینی‌وند، طراح پوستر و بروشور:امیرحسین قاسمی،زهرا رضوان، مدیر صحنه:کوثر آقایی.
نمایش خیابانی بازگشت به خان نخست از ۲۸ بهمن الی ۴ اسفند ساعت ۱۱ صبح در صحن دانشگاه امیرکبیر (دانشگاه پلی‌تکنیک تهران) اجرا می شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11723

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: