چرا ساختمان‌ها در زلزله تایوان کج شدند؟

زلزله تایوان

کج شدن ساختمان‌ها از پایه در زلزله ۷.۴ ریشتری تایوان این سوال را مطرح کرد که چرا بالای ساختمان‌ها دست نخورده باقی ماند اما از طبقه همکف سازه‌ها با زاویه ۴۵ درجه کج شدند؟

 

هداپرس:زلزله ۷.۴ ریشتری تایوان که در ربع قرن اخیر بی سابقه بود باعث کشته شدن ۹ نفر و زخمی شدن ۱۰۰۰ نفر دیگر شد اما ویرانی‌ها متفاوت از زلزله سال گذشته ترکیه و سوریه بود.

سال پیش ۵۳ هزار نفر در ترکیه و ۵ هزار نفر در شمال سوریه در سه زلزله ۷.۸، ۷.۵ و ۶.۴ ریشتری در فوریه جان باختند.

رافائل دی سی از دانشگاه بریستول در این زمینه توضیح می‌دهد که زلزله انسان را نمی‌کشد بلکه ساختمان‌ها هستند که جان می‌گیرند!

به گفته وی تایوان، ژاپن، ایتالیا و ایالت کالیفرنیا مجهز به ساختمان‌هایی هستند که برای مقابله با زلزله ساخته شده‌اند.

مدرس ارشد دانشکده مهندسی عمران می‌گوید وقتی با زلزله‌های زیادی روبرو هستید، تمایل دارید تا سازه بهتری ایجاد کنید و اگر با استانداردها مطابقت داشته باشید، ساختمان‌های کمتری خراب می‌شوند.

قوانین ساختمانی خوب و کنترل ساختمان‍ها و نظارت بر قوانین سخت گیرانه و بهسازی ساختمان‌ها در مقاوم سازی در برابر زلزله مهم هستند.

ساختمان قدیمی منعکس کننده استانداردهای مدرن مطابق با یافته‌های علمی جدید نیست و هنگام زلزله دچار مشکل می‌شوند.

کنستانتینوس تساوداریدیس، استاد مهندسی سازه در دانشگاه لندن گفت به نظر می‌رسد بسیاری از ساختمان‌ها در تایوان از بتن مسلح ساخته شده‌اند.

وی گفت: طراحی کلاسیک این ساختمان‌ها در مناطق لرزه خیز این است که در آنها از ستون‌های بتنی بسیار زیاد و متراکم استفاده شده است و مهم‌ترین ساختمان‌ها دارای یاتاقان‌های لاستیکی هستند.

یاتاقان‌های لاستیکی معمولاً از لایه‌هایی از لاستیک و صفحات فولادی تشکیل شده‌اند که به عنوان جداکننده لرزه‌ای یا جداکننده پایه عمل می‌کنند و روبنای ساختمان را از پایه‌های آن جدا می‌کنند.

این یاتاقان های لاستیکی بیشتر نیرویی را که ساختمان در اثر زلزله در معرض آن قرار می گیرد جذب می کند و بنابراین از سازه اصلی محافظت می‌کند.

شرکت بریجستون در مطالب تبلیغاتی برای “بلبرینگ لاستیکی جداکننده لرزه” می‌گوید که این سیستم استحکام عمودی را فراهم می‌کند، بنابراین جداساز، وزن سازه را پشتیبانی می‌کند، در حالی که دارای انعطاف پذیری افقی است، که “تکان‌های افقی مخرب را به حرکت ملایم تبدیل می‌کند”.

پروفسور تساوداریدیس، استاد مدعو در ژاپن معتقد است بسیاری از ساختمان‌ها در تایوان «ستون‌های بسیار متراکم و نزدیک به هم با دهانه‌های کوتاه» داشتند و یا دارای جداکننده‌های پایه بودند.

به گفته وی زمین لرزه تایوان باعث شده است که برخی از ساختمان‌ها به شدت متمایل شوند که ممکن است به دلیل وجود “طبقه نرم” در طبقه همکف باشد.

در این ساختمان‌ها طبقات فوقانی عمدتاً بدون تغییر به نظر می‌رسند، اما طبقه همکف حداقل تا حدی فرو ریخته است زیرا به جای دیوارهای محکم، مثلاً یک دهلیز یا واحدهای خرده فروشی با پنجره‌های شیشه ای بزرگ داشته‌اند که باعث کج شدن سازه شده است.

پروفسور تساوداریدیس گفت: “آنها با زاویه ۴۵ درجه متمایل شده‌اند اما سقوط نکرده‌اند.ستون‌های طبقه همکف پرکننده ندارند. شما دیوارهای باربری برای حمایت از آنها ندارید. معمولاً در [طبقه‌های] بالایی آنها را دارید.

به گفته دکتر دی ریسی، گاهی حتی ساختمان‌هایی که به گونه‌ای مقاوم در برابر زلزله ساخته شده‌اند، به دلیل فعالیت لرزه‌ای ، مانند روان شدن خاک، آسیب قابل توجهی می‌بینند.

او گفت: “ساختمان را می‌توان با بالاترین استانداردها طراحی کرد، اما در این صورت ممکن است همچنان مشکلاتی داشته باشد.” اگرچه ساختمان هنوز آنجاست، اما ممکن است پیکربندی نامطلوبی داشته باشد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=13983

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: