پوسترهای ادوار مختلف جشنواره‌های فجر روی دیوار رفتند

پوسترهای ادوار

نمایشگاه پوسترهای ادوار مختلف جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر، صبح امروز در کوشک باغ هنر افتتاح شد.

 

هداپرس:مایشگاه محیطی پوسترهای ادوار جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر صبح امروز سه‌شنبه، ۱۷ بهمن افتتاح شد.

در این نمایشگاه محیطی پوسترهای ادوار مختلف جشنواره‌های فجر را در حوزه‌های متفاوت به نمایش گذاشته‌اند. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه محمد خراسانی‌زاده ـ مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ـ، کاظم نظری ـ مدیرکل هنرهای نمایشی ـ،  سیدمحمدحسین حجازی ـ مدیرعامل منطقه فرهنگی گردشگری اراضی عباس‌آباد ـ، امیرعبدالحسینی ـ دبیرکل تجسمی فجر شانزدهم ـ و مسعود زنده روح کرمانی ـ دبیر هنری این شانزدهمین جشنواره تجسمی فجرـ در کوشک باغ هنر حضور داشتند.

محمد خراسانی‌زاده درباره پیوندِ چند هنر در این نمایشگاه، گفت: در دنیای امروز دیگر نمی‌توان مرز خاصی میان هنرها قائل شد؛ پوستر به خوبی نمایان‌گر پیوستگی هنرهاست. در همین رابطه، بخشی مانند ویدئوآرت مرز بین تئاتر و هنرهای تجسمی را برمی‌دارد یا استیتمنت‌هایی که برای برپایی نمایشگاه‌های مختلف هنری نوشته می‌شود از مرز میان ادبیات و هنرهای تجسمی می‌گذرد.

خراسانی‌زاده افزود: امروز برای اولین بار شاهد برپایی نمایشگاهی هستیم که هنرها را درهم آمیخته و توانسته بخش مهمی از تاریخ هنر انقلاب اسلامی را به تصویر بکشد. پوستر به مثابه اعلانی است که حاکی از مختصات حاکم بر یک رویداد یا جشنواره است و مخاطب با تماشای آن به اهمیت تاریخی آن رویداد پی می‌برد.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران ضمن تقدیر از مجموعه شهرداری تهران و مدیریت اراضی عباس آباد گفت: ظرفیت ارزشمندی را برای برپایی این نمایشگاه در اختیارمان قرار دادند؛ هرچند به نظر می‌رسد جای زیرساختی پایدار و مرتبط به هنرهای تجسمی در چنین فضایی خالی است که امیدوارم به زودی این مهم نیز محقق شود.

کاظم نظری در بخشی از این رویداد، با تاکید بر اینکه پوستر یکی از اقلام مهم و تاثیرگذار در هر رویداد هنری است، گفت: پوستر در حوزه تئاتر جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا مخاطب برای اینکه جذب اثر شود به اِلمان نیازمند است. در طول سال‌های اخیر در کنار تمام سیاست‌ها و نگرش‌هایی که نسبت به حوزه تئاتر وجود داشته، پوستر همواره از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

نظری افزود: تقریبا از اواسط دهه ۶۰ تا به امروز نگاه برگزارکنندگان جشنواره تئاتر فجر معطوف به طراحی پوستری متناسب با فضای هر دوره بوده و این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. پوسترهای به جا مانده از هر دوره جشنواره، به مثابه ثروتی ارزشمند در عرصه هنرهای نمایشی است.

نظری تصریح کرد: امروز شاهد هم‌نشینی و هم‌افزایی هنرهای مختلف در کنار هم هستیم و این اتفاق به واسطه ظرفیت پوستر رقم خورده است. لازم است از تعامل هنرها بیشتر بهره گرفته شود. کما اینکا پوستر در ایجاد جذابیت و شکل‌گیری دیدگاه  زیبایی‌شناسانه مخاطب نسبت به جشنواره‌ها و رویدادهای هنری نقش موثری دارد و البته می‌تواند مبنای ارزش‌گذاری آن رویداد توسط مخاطبان هم قرار گیرد.

در بخش دیگری نیز، سیدمحمدحسین حجازی گفت: خوشبختانه هرچه جلوتر می‌رویم افق‌های تازه ای در هنر پیش رویمان گشوده می‌شود. به خصوص در سال‌های اخیر که شاهد حضور هنرمندان جوان در جشنواره‌های مختلف فجر هستیم و روز به روز بر تعداد مجموعه‌هایی که از چنین رویدادهایی حمایت می‌کنند، افزوده می‌شود.

حجازی افزود: هنرهای تجسمی از ابعاد مهم هر رویدادی است و می‌توان گفت که ریشه تمامی هنرها به شمار می‌آید. طبعا اگر هنرهای تجسمی نباشد لوگو، نشانه و پوستر شکل نخواهد گرفت. بنابراین لازم است که بخش خصوصی بیش از پیش به این عرصه ورود کند. ما امسال توفیق داشتیم تا همچون سال‌های گذشته میزبان رویدادهای هنری مختلفی از جمله جشنواره فیلم موسیقی و هنرهای تجسمی فجر باشیم. امیدوارم شهرداری در دیگر عرصه‌های هنری نیز بتواند به فعالیت و مشارکت در برپایی رویدادهایی از این دست بپردازد.

این نمایشگاه هنری از ۱۷ تا ۲۴ بهمن دایر خواهد بود و ۱۲۷ پوستر را به نمایش گذاشته است.

علاقه‌مندان جهت بازدید از نمایشگاه محیطی پوسترهای فجر می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ به کوشک هنر واقع در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد تهران مراجعه کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11438

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: