علت سفر رییس جمهور به ترکیه

رییس جمهور

رئیس‌جمهور ایران روز چهارشنبه به دعوت همتای ترکیه‌ای خود و درجریان سفر رسمی، در صدر یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی به ترکیه می‌رود؛ سفری که قرار بود ۱۵دی ماه انجام شود، اما به‌دلیل وقوع جنایت تروریستی در کرمان به تعویق افتاد.

 

هداپرس:براساس برنامه‌ریزی انجام شده، سید ابراهیم رئیسی پس‌از انجام استقبال رسمی ازسوی رجب طیب اردوغان، با وی ملاقاتی خصوصی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رئیس‌جمهور برگزار می‌شود. برگزاری نشست مشترک خبری و تشریح نتایج و دستاوردهای سفر، از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به آنکارا خواهد بود.

سفر رئیس‌جمهور ایران به ترکیه در شرایطی انجام می‌شود که آنکارا در روزهای آینده میهمان ویژه دیگری نیز خواهد داشت. به‌گفته منابع ترکیه‌ای و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه احتمالا روز ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن‌ماه) راهی آنکارا خواهد شد.

این درحالی است که ناظران تحولات منطقه معتقدند رایزنی‌ها در آنکارا، آن‌هم با توجه به تحولات جاری در منطقه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و گفت‌وگوها بیش‌از هر چیز حول سه محور «جنگ در غزه»، «پرونده سوریه» و «امنیت انرژی» خواهد بود.

درخواست ویژه اردوغان از رئیسی

سفر رئیس‌جمهور ایران به ترکیه در شرایطی انجام می‌شود که مقابله با گروهک‌های تروریستی، از راهبردهای مشترک تهران و آنکارا به‌شمار می‌رود و دوطرف دغدغه‌های مهمی دراین زمینه دارند. درچنین شرایطی برخی منابع ترکیه‌ای معتقدند تقویت همکاری‌های ضدتروریستی از مهم‌ترین محورهای این سفر خواهد بود، چراکه گفته می‌شود مقام‌های آنکارا دراین سفر از رئیس‌جمهور ایران خواهند خواست که تهران در مبارزه با گروهک تروریستی پ. ک.ک با آنکارا همکاری کند.

این درحالی‌است که ترکیه در هفته‌های اخیر حملات متعددی را علیه مواضع تروریست‌ها در شمال عراق و منطقه اقلیم کردستان این کشور انجام داده‌است؛ حملاتی که پس‌از کشته شدن تعدادی از نظامیان این کشور در حمله عناصر پ. ک.ک، طی روزهای اخیر شدت گرفته است.

پرونده‌های روی‌میز

گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد تحولات منطقه به‌ویژه جنگ در غزه و مناسبات دوجانبه، از مهم‌ترین محورهای رایزنی‌های روسای‌جمهور ایران و ترکیه خواهد بود. تهران و ترکیه در بیش‌از سه ماه گذشته از آغاز بحران در غزه، راهبردهای مشترکی در قبال جنایات رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی داشته‌اند و همواره بر لزوم توقف نسل‌کشی در غزه، کمک‌رسانی فوری و بدون قید و شرط به مردم این منطقه و جلوگیری از کوچاندن مردم غزه تاکید کرده‌اند.

علاوه‌بر اینها تهران و آنکارا پرونده‌های مشترک قابل‌توجهی روی‌میز مذاکره دارند و به‌نظر می‌رسد پیشبرد رویکردهای مشترک در چارچوب‌های مدنظر، از اساسی‌ترین دستورکارهای روسای‌جمهور دو کشور در دیدار آتی خواهد بود.

رایزنی درباره تحولات جنگ در غزه

گفت‌وگو درباره سوریه

بررسی تحولات در قفقازجنوبی

گفت‌وگو به‌منظور ارتقای سطح مبادلات تجاری

ارتقای همکاری‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل

گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای

مبارزه با عوامل ناامنی در مرزها

توسعه همکاری‌های ضدتروریستی

مقابله با قاچاق مواد مخدر و کالاهای ممنوعه

گسترش همکاری در زمینه محیط زیست و مسئله آب

تقویت همکاری‌های کنسولی و قضایی

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11062

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: