دعوای نمایندگان روسیه و آمریکا در شورای امنیت

شورای امنیت

ایالات متحده روز سه‌شنبه روسیه را به شلیک حداقل ۹ موشک ساخت کره‌شمالی به سوی اوکراین متهم کرد، در حالی که مسکو واشنگتن را «همدست مستقیم» در سرنگونی هواپیمای ترابری نظامی روسیه در ماه گذشته نامید.

 

هداپرس:واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل و رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، این اتهامات را در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین، که از سوی مسکو درخواست شده بود، مطرح کردند. روسیه نزدیک به ۲ سال پیش به اوکراین، واقع در همسایگی خود حمله کرد.

رابرت وود در شورای امنیت ۱۵ عضوی با اشاره به نام رسمی کره‌شمالی گفت: «تا به امروز، روسیه حداقل ۹ بار موشک‌های بالستیک تهیه‌شده توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) را علیه اوکراین شلیک کرده است.»

نماینده آمریکا گفت: «روسیه و کره‌شمالی باید در قبال اقدامات خود که تعهدات طولانی‌مدت تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می‌کند، پاسخگو باشند.»

رابرت وود

این در حالیست که مسکو و پیونگ‌یانگ هر ۲ اتهامات ایالات متحده را رد کرده و سال گذشته متعهد شدند که روابط نظامی خود را تعمیق کنند. روسیه از زمان آغاز جنگ با اوکراین روابط خود را با کره‌شمالی و سایر کشورهای غیردوست با ایالات متحده مانند ایران افزایش داده است؛ روابطی که غرب از بابت آنها ابراز نگرانی می‌کند چون موضع خود را در خطر می‌بیند.

کاخ سفید از قول منابع اطلاعاتی جدید محرمانه ادعا کرد، روسیه اخیرا از موشک‌های بالستیک کوتاه برد که از کره‌شمالی تهیه شده برای انجام چندین حمله به اوکراین استفاده کرد.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید همچنین انتقال تسلیحات از کره‌شمالی به روسیه را یک تنش مهم و چشمگیر دانست و گفت: آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که معاملات تسلیحاتی را تسهیل می‌کنند، وضع خواهد کرد.

آمریکا قبلا پیونگ‌یانگ را به عرضه سلاح به روسیه متهم کرده، اما این اولین بار است که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا جزئیاتی را درباره انتقال موشک‌های بالستیک از کره‌شمالی به روسیه ارائه می‌کنند. این‌ها موشک‌های هدایت‌شونده با برد ۹۰۰ کیلومتر است.

یکی دیگر از دلایل بحث روز سه‌شنبه نمایندگان روسیه و آمریکا، سقوط هواپیمای ایل-۷۶ نیروی هوایی روسیه در ۲۴ ژانویه است. روسیه می‌گوید که تمام ۷۴ سرنشین هواپیما از جمله ۶۵ سرباز اوکراینی اسیر در مسیر مبادله با اسرای جنگی روسی کشته شدند و در ادامه کی‌یف را مسؤول سرنگونی هواپیما دانست.

واسیلی نبنزیا در جلسه شورای امنیت گفت: «ما شواهد انکارناپذیری داریم که نشان می‌دهد از موشک پاتریوت سطح به هوا برای انجام این حمله استفاده شد و تردیدی باقی نمی‌گذارد که واشنگتن همدست مستقیم این جنایت است.»

همچنین بازرسان روسی به تازگی اعلام کردند شواهدی در دست دارند که نشان می‌دهد ارتش اوکراین هواپیمای ترابری نظامی را با موشک‌های پاتریوت ساخت آمریکا سرنگون کرده است.

روسیه پس از آن که اعلام کرد اوکراین دست‌کم ۲۸ غیرنظامی را با استفاده از راکت‌های غربی برای حمله به یک نانوایی و رستوران در روز شنبه در شرق اوکراین که تحت کنترل روسیه است، کشته است، از شورای امنیت خواست تشکیل جلسه دهد.

سرهی دوورنیک، دیپلمات ارشد اوکراینی در سازمان ملل متحد، روسیه را به سوء استفاده از شورای امنیت «برای نشر اکاذیب» متهم کرد.

همچنین رابرت وود گفت ایالات متحده نمی‌تواند مستقلا این اطلاعات را تایید کند و دلیل آن را عدم گزارش رسانه‌های مستقل دانست، اما بابت کشته شدن غیرنظامیان ابراز تاسف کرد. معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود: «برای روشن شدن موضوع، تاکید داریم که روسیه تنها “متجاوز” در این جنگ و تنها “متجاوزی” است که امروز می‌تواند به این جنگ پایان دهد.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11472

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: